Frispel

sedan 2001

Skriv under: slopa tillståndskrav för flipperspel !

Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Precis som det avhandlas i en annan tråd, har vi fått en ny politisk ledning. Vid ett möte med goda ledande politiker (om spelfrågor), tänkte jag passa på att också lägga fram argument, för att specifikt flipperspel bör undantas från nuvarande tillståndsplikt, i ”automatspelslagen”.

Jag har redan ventilerat flipperspel med en del av våra nya makthavare. Det man nu vill veta (inför kommande möten med mig), är om det här med flipperspel anses som en betydelsefull fråga, av många medborgare.

Jag har därför skrivit en text (ett "upprop") med önskemål om ändring av bestämmelser för flipperspel, som finns här nedan.

Det är toppen om du som läser detta (och anser dig kunna instämma) skriver ett inlägg med ditt namn; och att du stödjer förslaget. Lägg gärna till egna ev. synpunkter !

I november eller december 2006 kommer jag att sammanfatta hur många som vill att flipperspel ska undantas från tillståndsplikt, och ta med urval av gjorda inlägg, till möte med politiker.

Jag måste givetvis poängtera att jag självfallet inte kan utlova framgång, men när det nu gäller flipperspel är möjligheter till framgång helt beroende, av om detta är en ”stor" fråga som s.a.s. är värd att tas upp av politiker som nu ska leda landet.

Jag avstår från att i detta sammanhang framföra synpunkter om tv-spel och annat, utan det som jag vill med detta upprop, är att specifikt (enkom) flipperspel ska undantas, från tillståndsplikt. Det är helt enkelt inte (längre) motiverat med ett tillståndskrav i lagen, för flipperspel. Flipperspel bör därför undantas.

Det här handlar inte om att försöka avskaffa automatspelslagen, utan om önskemål om att harmlösa flipperspel ska undantas från den lagen. Det jag (vi...?) vill, är att flipperspel ska behandlas utifrån sin karaktär; och därmed undantas från krav på tillstånd. Det finns inget samhällsintresse i att kräva tillstånd för flipperspel.

Fyll således på med namn och ev. kommentarer…

Med vänliga hälsningar

Ulf Linde


Här följer nu "uppropet":

Lagen om anordnande av visst automatspel medför att det behövs tillstånd för alla typer av förströelsespel, inklusive flipperspel.

Jag anser att flipperspel bör undantas från tillståndsplikten.

Flipperspel kan (till skillnad från en del tv-spel) i praktiken inte användas för otillåtet spel. Eftersom flipperspel numera i regel mest spelas av en något äldre publik, är det också svårt att se, hur flipperspel skulle kunna skapa en olägenhet; för barn och ungdomar. Den yngre publiken spelar numera främst på datorer.

Jag som skriver på den här listan älskar flipperspel och är mycket bekymrad över att det blir allt svårare, att spela flipper. Detta främst p.g.a. att flipperspel i lag jämställs med tv-spel, vilket innebär att uppställning av flipperspel blir alltmer sällsynt.

Rent praktiskt kan t.ex. Lotteriinspektionen få ha en förteckning med alla tillverkade flipperspel. Under förutsättning att det är fråga om ett flipperspel som finns med på listan, borde det inte behövas tillstånd, för att ställa ut ett sådant flipperspel.

____________________

Om du stödjer ovanstående resonemang:

Skriv (som sagt var...) ett inlägg med ditt namn och ev. egna synpunkter.

Jag ska här slutligen också tillägga, att det givetvis är toppen om SFS:are organiserar sig och själva träffar politiker. Det jag nu söker, är en slags bekräftelse, på att många av oss vill ha bort tillståndskravet för flipperspel: så att jag kan visa det, för mycket goda vänner, inom politiken. Alla insatser behövs, för flipperspelens framtid.

Hos branschförbundet görs också en hel del insatser, men vad anser Sveriges alla flipperspelare...? Detta "upprop" gäller således bara flipperspel, och inget annat.

Din röst och ditt besked behövs !
____________________

EDIT:

Jag har förtydligat budskapet och stavat bättre.

EDIT 2:

Tid för möte med politiker i den här frågan dröjer till november eller december. Därför har jag ändrat i texten ovan, så att det nu framgår att uppropet ska bli överlämnat i november eller december.
« Senast ändrad: oktober 30, 2006, 00:30:38 av Linde »


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Jag stödjer ditt förslag till fullo då det i dagsläget inte finns ett enda utställt flipperspel kvar i varken Katrineholm, eller Flen med omnejder.
Ola Pettersson, Katrineholm


Pale

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 254
    • Visa profil
  • Stad: HÄSSLEHOLM

matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal

mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping

johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
StockholmPinball.se, Stockholms lokala flipperförenings hemsida, genomför vi just nu en folk- och bostadsräkning. Första frågan lyder: "Hur gammal är du?"
Antal svar hittills: 45, fördelade enligt följande:
19-24   11 %
25-29   18 %
30-39   53 %
40+   11 %
Annat   7 %

Observera att det finns ett svarsalternativ "0-18 år" som ingen ännu registrerat. Flipperspel är alltså ingen tung barn- och ungdomsverksamhet, utan något en mer mogen åldersgrupp ägnar sig åt.

Jag stödjer förslaget att flipperspel bör undantas från tillståndsplikt.
Johan Småros
Det är lika för alla


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda

JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping

MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

DG

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 46
    • Visa profil
  • Stad: Skara
Jag är absolut på samma linje och skriver under.

/Daniel Gustafsson
Skara


För att övertyga om att dels åldersstrukturen på spelarna är som påstås och att ett stort intresse finns kunde kanske alla lokala flippersidor och även naturligtvis SFS redovisas för makthavarna. Vi har ju även ett par stora tävlingar per år i sverige, att påpeka att sverige arrangerar EM nästa år kanske kan hjälpa till.

Mycket bra initiativ Linde :-)


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Mycket bra initiativ som jag självklart skriver på.
Svante Ericsson, Bromma


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik

Cutter

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Skärholmen

jukeboxjanne

  • Donator Silver
  • Sr. Member
  • *****
    • Antal inlägg: 436
    • Visa profil
  • Stad: Dösjebro

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Vem här på SFS stödjer inte förslaget ? :-P

Givetvis gör jag oxå det !
Arne Hogmark, Uppsala

Jag tycker att gå ut på ett fik, ta en läskeblask och spela lite flipper, även är en kulturell fråga. Om ingen lagändring sker kommer det inte gå att spela flipperspel ute om några år, och där med är flipperkulturen död :-(


Tags: