Frispel

sedan 2001

Nätdel i gammalt Williams

jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
I mitt gamla Taxi sitter en stor klumpig trafo. Den fungerar uppenbarligen så det är ju inte akut att eventuellt byta ut den.

Men när jag startar flippret så går ofta säkringen (varannan gång). Jag vill inte riktigt säkra upp eftersom jag då om jag ska göra det korrekt ska byta ut ledningarna i väggarna till korrekt dimension.

Så frågan är, skulle det vara idé att byta ut trafon till något smäckrare aggregat?
Tjänar jag något i övrigt på att byta alternativt inte byta?


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Tveksamt om du skulle tjäna nått på det. Jag gissar du kör med tröga säkringar för övrigt?

Du får se till att annat på den säkringen är avstängt när du startar. Antar du har en 6A säkring? Det är ca 1400 Watt. Ett flipper drar väl som mest runt 500 Watt då man kör multiball och många spolar går samtidigt. Men typisk drar de väl runt 100-250 Watt. Startströmmen kan väl kanske vara lite högre eftersom särkingen går för dig. Finns flera trådar om det här med strömmen här på forumet vad jag minns.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Halloj!

Är det 6 Ampere-säkringar (av diazed-typ dvs 'proppar') som går så kan man med fördel säkra upp till 10A. Dock måste man vara behörig för att utföra detta (byte av passdel). Ta kontakt med en elektriker.
« Senast ändrad: augusti 31, 2006, 20:55:18 av ZeeDee »


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag har 10A säkring av modellen brytar.
Uttaget jag använder går tyvärr till 2 datorer och 2 elektriska väckarklockor.

Ska jag säkra upp blir det väl till 16A. Vad jag hört så ska man då eventuellt även bli tvungen att byta kabel i väggen.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Stämmer... Det du kan göra är att välja en dvärgbrytare (då jag antar att det är såna säkringar du har) med annan karaktäristik.
A är snabbast, sen B och sist C.... Kanske finns D oxo, osäkert.
Står på säkringen, tex C10.

Annars är det som sagt att byta kablarna för att säkra upp, fast det låter ju skumt med att 10rna går.

Jag har 1 webserver, tv, stereo en stationär dator, en laptop och 2 flipper på samma säkring (10A porslinare) .. Iofs är sällan bägge flipprena på samtidigt som allt annat, men det har aldrig löst ut iaf.

Lycka till


SimLego

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 175
    • Visa profil
  • Stad: Långviksmon
Den intressanta frågan är väl hur många ampere som ligger på säkringarna innan flipperspelet slås på. Två datorer bör väl knappast dra mer än max 3A, väckarklockornas förbrukning är försumbar. Säkert att ingen antik frysbox ligger på samma propp? :)


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Vad jag hört så blir en automatsäkring sämre varje gång den löser. Alltså om den löser på 10A första gången så löser den på typ 9,98A nästa gång osv nedåt... eller är det bara nån myt som går runt bland oss icke elektriker?
« Senast ändrad: september 02, 2006, 20:55:56 av SEALen »


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Det är endast vägguttagen i två små sovrum samt ett väggutag i hallen så, går på denna propp/säkring. Så inga stora förbrukare alls.


Nu testade jag med endast 2 40W lampor på samma säkring.

Nu mätte jag med en mätare.
Då säkringen inte löser ut
MAX 204W
MAX 0,95A

Efter att ha slagit av och på ca 5-7 gånger lyckades jag få säkringen att lösa ut. Då registrerades:
MAX 239W
MAX 1,27A

Egentligen bör inte de siffrorna göra att säkringen läser ut.
Antagligen hinner inte den mätaren jag har att känna av spiken.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
SEALen : Oftast ökar dom i värde, fast inte mycket. max nån ampere och det är inom tolerans.


Däremot jordfelsbrytare ökar markant och skall därför 'motioneras' minst en gång per månad för att hålla utlösningsvärden.
Brukar stöta på jordfelsbrytare (30mA) som löser vid 70-90mA ... Men efter 4-5 försök  så ligger dom på 28mA igen.

jangus : troligen blir det en spik då du slår på spelet...
En ide kan vara att saxa bort vdr-en som sitter i spelet, och se om det hjälper, alt låta en elektriker mäta upp din transformator så den är schysst...

Har du jordade uttag till spelet ?
isåfall kan det vara isolationsfel i transformatorn, och det 'ser inte' din elmätare, då den bara mäter fas-nolla.
Kan vara nån lindning på trafon som börjar ge sig...
« Senast ändrad: september 03, 2006, 03:38:20 av ZeeDee »


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Citera

SEALen : Oftast ökar dom i värde, fast inte mycket. max nån ampere och det är inom tolerans.


Kan du förklara detta igen, fattar inte riktigt. Menar du att om en automatsäkring på 10A löser ut blir den 11? Vad blir den gången efter det?

Citera
Däremot jordfelsbrytare ökar markant och skall därför 'motioneras' minst en gång per månad för att hålla utlösningsvärden.


Med motionera menar du att den ska lösas ut ett par gånger i månaden för att inte bygga upp en tolerans?


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
JMX : Oftast löser en automatsäkring, dvärgbrytare, inte på exakt 10A, utan kanske 10,5A ... Oftast högre ström än lägre än märkvärdet. Finns ingen funktion för ökning resp minskning av detta fenomen, utan den håller sig inom nån eller ett par A.

Jordfelsbrytare skall motioneras, läs bruksanvisningen för sådan, för att bibelhålla sitt utlösningsvillkor... tex 30mA i 30 ms för personskydd...
Med motionera menar jag att man ska läsa bruksanvisningen och följa denna (och använda testknappen) för att bibehålla personskyddet, då det annars övergår i brandskydd.
« Senast ändrad: september 03, 2006, 07:54:06 av ZeeDee »


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag ska se om vi inte har bättre mätutrustning på jobbet.

Vad är vdr?

Ett annat alternativ är väl att använda en UPS eller stabilisator. Men stablilisatorerna är ju dyra, tunga och stora.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
vdr står för 'Voltage Dependent Resistor' (eller liknande) och används ofta som överspänningsskydd.

Har du ett sådant i spelet bör det stå 250V eller så på det. Det går att ta bort det också, men då försvinner skyddet mot överspänning.


Tags: säkring