Frispel

sedan 2001

Köpa HDD-spelare

Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Spanar efter en Hårddisk-video så att man kan kassera VHS-spelaren för gott. Vad rekommenderas?
80GB räcker, DVD-recorder i samma enhet är inte nödvändigt men det finns väl inte så många renodlade HDD-spelare?
"Time-slip"-funktion och lätthanterliga menyer och funktioner är ett måste.

På Pricerunner fanns bara en betygsatt produkt, finns det någon annan bra sida där man kan läsa vettiga recensioner om hemelektronik?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag använder mig alltsom oftast av prisjakt.nu, följ länken till deras dvd m hdd inspelar listning.


Jag köpte en Panasonic DMR-EH65 innan semester från netonnet och är helnöjd. Den är lite av en toppmodel med hdmi utgångar och bild konvertering. Känns kanske inte helt nödvändigt då jag inte har en HDTV nu men framtidssäkert är nyckelordet :-).

Jag är helt nöjd med den, har blivit att man använt den som en video ersättare och det har fungerat utmärkt. Skönt att kunnna spela in och börja titta innan det är klart, eller att spela in nåt medans man spelar upp något annant.

Bildkvaliten är klockren, spelar man in t.ex. en film från SVT via en marksänd digitalbox och väljer FR komprimerings nivå (=att det inspelade får plats på en 4,7 Gbyte dvd oavsett längd) så bildkvaliten är kanon. Om man inte ska ha in det på en dvd då kan man spela in på XP läget vilket ger snäppet vassare bild ändå.

Den är tyst också vilket jag hört att sonys modeller är lite sämre på.

Är helnöjd med denna spelare.


Kolla runt på prisjakt och följ länkarna de har  att erbjuda, när du läser i deras forum dock så får man tänka på att många inlägg är skrivna innan spelare är släppt och att det är mycket rykten om funktioner som saknas o.s.v.

:-)
« Senast ändrad: augusti 25, 2006, 12:01:43 av Sonar »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Hur tar du emot tv?
Kabel, marknät eller satellit?

/p


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Varför jag undrar beror på att om man har digital mottagning är det dumt att köpa en analog recorder. Med analog menar jag att man som bildkälla till recordern tar den analoga signalen från digitaltv-mottagaren. D v s man kodar om en redan MPEG2-kodad och analogkonverterad signal ytterligare en gång. Inte bra.

Har man digital mottagning bör man fundera på att köpa en digitaltv-mottagare med PVR-funktionalitet (hårddisk). Då spelar man direkt in den dataström som mottagaren tar emot utan att göra nån som helst konvertering.

Jämför med att föra över innehållet från en CD-skiva via en extern CD-spelare och den analoga ljudingången på ljudkortet mot att läsa av skivans data direkt från skivan.

Tyvärr verkar beståndet av digitala PVR:er utrustade med DVD-brännare i stort sett vara obefintligt. Min gissning är att upphovsrättsfrågan gör tillverkare skraja...
Sen går det ju naturligtvis att bygga sin egen PC-baserade PVR med digitala TV-kort och så men det kostar lite och kräver lite mekande.

Har man analog kabeltv så funkar analoga recorders utmärkt.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Har i nuläget analog Kabel-TV, men när comhem släpper sin HDTV-box i höst så går jag över till Digital TV.
Deras PVR-box är tyvärr inget att hurra för eftersom den bara har 1 tuner.

Vad tror ni om Pioneer DVR 540-H-S? Är sänkt med en tusenlapp på Expert just nu.

EDIT: HDD-spelaren kommer nästan uteslutande att användas till att spela in TV-program som jag inte kan titta på när de sänds. Att spara inspelningarna någon längre tid (på DVD) är inte aktuellt.
« Senast ändrad: augusti 25, 2006, 13:27:44 av Torbjörn M »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jag fick en liten reklamlapp från comhem i brevlådan härom veckan där de deklarerade att de nu har en dubbeltuner-PVR.
Det sura med comhem just nu är att vissa kanaler saknas digital, bl a TV3 och TV6...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Själv tycker jag att den här grunkan och en dator-till-TV-kabel (vet inte vad de heter) är allt man behöver! Fast det är klart, den har väl inte HDTV.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


botte

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Själv har jag köpt en KISS DP-558. Den har lite extra "godis" förutom det du söker, bland annat så kan du till exempel (om du har den uppkopplad på internet) programmera inspelningar från vilken dator eller mobiltelefon (förutsatt att telefonen har en webläsare) du vill. Den är också djäkligt bra på att streama film och ljud över ditt interna nätverk. Just DP-558 finns i 3 utföranden tror jag...80, 160 och 200 GB.

http://www.kiss-technology.com/

edit: Lite stavfel
« Senast ändrad: augusti 25, 2006, 13:45:11 av botte »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Intressant med dubbeltuner-PVR:en, Purre. Det är ju helt klart ett alternativ när jag ändå tänker skaffa digital-TV. Lär väl inte vara HDTV på den boxen, men det är ju ingen brådska..

Framförallt så saknar comhem "CSI-kanalen", Kanal 5! :-(
Men deras analoga utbud har jag väl fortfarande kvar fast jag skaffar digital kabel-TV?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Jajust, de har ju inte femman heller...
Alltså, tv-operatörerna är helt otroliga som de håller på. Och ingen kan leverera nåt som slutkunden egentligen vill ha... Deppigt.

Marknätet är väl den enda operatören som har 'alla' de breda svenska tv-kanalerna.

Angående danska Kiss så har de alltid varit i framkant med sina olika mediaspelare. De är en av de få som törs utmana de stora medieelefanterna.


Tags: