Frispel

sedan 2001

Mer snärt i utskjutet önskas

jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Då jag skjuter iväg kulan med max kraft så orkar inte min Spinout (Taxi) gå hela vägen upp till 100 000 poäng. Helst vill jag att den ska kunna passera maxpoängen så det blir mer krav på precision i hur man skjuter iväg kulan.

Jag köpte 2 fjädrar av P4P. Båda var längre än den jag hade innan. Jag satte i den längsta först som troligen ger mest kraft. Först vände jag en liten bricka fel, som ska sitta mellan långa fjädern och själva genomföringen i trälådan. Då gick det att skjuta iväg kulan så att spinouten gick 2 varv.
Problemet var bara att stången var väldigt glapp i genomföringen eftersom den inte styrdes upp av brickan då den var felvänd.
När jag vände den rätt så var stången perfekt i läge, men åter kunde jag inte längre få spinouten att komma upp till 100 000.

Npgon mer som haft liknande problem och löst det?

Kan brickan vara sliten?
Ser inte att denna styrbricka kan köpas på P4P.

Olja?
Vilken sort använder man i så fall för att det inte ska kleta igen med eventuellt dam etc?

Eller är det bara att köpa en ny komplett utskjutningsenhet?
Min är i metall met ett stort W på. Den enda på P4P med Williams-loggan är i plast.
Om jag nu byter denna del, duger verkligen plast?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Du saknar nog en s k shooter sleeve, det är en nylonyhylsa som agerar glidlager mellan utskjutarhuset och utskjutaren.

Olja skall man absolut inte använda!!! Har rengjort alltför många spel där folk smort utskjutaren i tron om att den skall glida lättare...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Som Purre säjer så ska du aldrig använda något smörjmedel. Förutom nylonhylsan som du kanske saknar så är det bra att rengöra och polera upp utskjutaren. Jag brukar använda Autosol vilket fungerar utmärkt.

Om du har polerat utskjutaren, monterat dit en ny nylonhylsa och den starkare av de två fjädrarna, och fortfarande inte kan spinna runt kulan tillräckligt många varv, det behövs en hel del kraft, jag hade problem med alla mina tre taxi-spel på den här punkten, så kan du alltid förstärka kraften i fjädern genom att tänja ut den.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Med risk att bli bannad från forumet;-) så kan jag väl lära ut ett knep för att få bra fart på spinners som sitter i anslutning till utskjutaren ( har dock inte använt det sen jag var liten och dum :-) ).

Man tar av sig sin träblaja och sopar på utskjutaren utav bara f...n , så blir det fart på spinnern ska du se ... ( nu får jag inte komma hem till dig och spela va ??? )

En mildare variant på "turbo" är att med hjälp av tummen som "extrafjäder" skjuta på vid släppandet av fjädern...


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ingen som har en ny shooter sleve att sälja?

Verkar lite synd att beställa enbart en pryl för 4 NKr från norge.


phb

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 4
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
Vet inte riktigt hur det funkar pa ett taxi, men jag fixade uppskjutningen pa ett Pin*Bot genom att justera hela uppskjutningsannordningen sa att uppskjutaren traffar kulan exakt i mitten. (sa att inte kulan skruvas)

/Johan


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Har fått en ny shooter sleve till utskjutaren. Men fortfarande vill inte kulan gå mer än att den i gynsamma fall ger max poäng i spinout. Ny fjäder är det med.

Ska jag bli tvungen att köpa en träsko för att få mer krut i kulan? :-D

(Då jag monterade sleven såg jag varför jag hade så dåligt innan. Den gamla sleven hade trillat ner i botten på lådan då jag bytte fjäder, så den satt inte i)
:-P


Tags: fjäder