Frispel

sedan 2001

Reparationsanvisningar. Finns det?

jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag har sökt en hel del på nätet då jag satte igång att försöka snygga upp mitt Taxi-flipper. Visst finns det en hel del intressanta tips, mest om elektroniken.

Men jag hittar ingen information om hur man reparerar kraftigt slitna spelplansytor, vad gäller både träskador och artwork.

Några tips ?


Heffaklumpen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
hummidummidummm.... man kan inte börja ett inlägg med en länk....

Marvin har ganska omfattande dokument även om detta.
Kolla på hans fantastiska site!
« Senast ändrad: augusti 22, 2006, 23:10:42 av Heffaklumpen »


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Hmm, jag har studerat Marvins dokument tidigare, men jag kunde inte hitta något exempel där man reparerar planen då en del träflisor lossnat (kuldropp från ramp).
Det är ju inte bara att spackla i eftersom det säkerligen skulle slås loss rätt snart igen.

Har för mig att det stod något om att måla i bortskavd färg på spelplanen. Men inte så pass detaljerat att jag vågade mig på ett försök att bättra på.

Får väl söka praktikplats hos någon flipperreparatör :-D


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Den lösning jag skulle kunna tänka mig funkar är att fylla i med Plastic Padding och sedan sätta en sådan där fyrkantig mylarbit som man brukar ha där kulorna landar. Jag har själv en del sådant slitage på mitt Taxi och kan komma att göra något liknande.
För övrigt kanske det vore läge att inleda något sorts bildutbytesprojekt, om du nu ska göra en spelplansfix. Jag tänkte göra en seriös uppfixning i höst om jag hinner. Du har säkert en del ytor jag inte har och vise versa. Kan ju vara bra att byta detaljerade bilder.

Sedan kan vi nog förvänta oss en trådflytt av någon vänlig moderator ganska snart...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Om man har en så djup skada att man måste lägga i något material (plastiskt trä, plastic padding elastic m.m.) så måste man naturligtvis återskapa färgerna, vilket inte är det lättaste. Så man bör vara säker på att man kan lösa den uppgiften innan man lägger på spackel.
Om man nu spacklar och slipar till skadan, och återskapar grafiken, så är det bara till att lägga på mylar innan man är klar.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Men blir inte Plastic Padding eller Plastiskt trä, för sprött och kommer till slut att bli söndersmulat? Jag menar kulan kommer ju att slå ned rakt i lagningen. Eller klarar den elastiska sorten den påfrestningen?
Någon som provat med bra resultat?


Grandelius:
Några bilder på TAXI:s spelplan

Lite fler bilder på spelplanen

Och lite bilder på min slitna spelplan


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Stefan har ju lite på sin sida. http://www.pinballark.com/
Mvh Anders
Play a real game, play pinball


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Hur man kan reparera skador på spelplanen finns upplagt på många ställen på Internet. Vissa är väldigt detaljerade.

Det är bara att söka med t.ex. "Google" med t.ex. orden:
repair + playfield
eller
repair + playfield + pinball

Då får man många träffar, t.ex:
The Shadow Playfield Repair

Prova med andra sökord för att få mer specifika träffar.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
jangus: Jag tänker mest på om man behöver lite mer detaljerade bilder på något speciellt när man sätter igång. Vi kan ju höras mer om det över mail senare.

Men jag kan ju ta lite bilder på de partier jag har och ser saknas på ditt spel i alla fall, så har vi ju en utgångspunkt.

Jag tror nog att Plastic Padding ska hålla för en kula som faller några centimeter. Dock kan det nog vara en god idé att gröpa ur spelplanen lite extra så att man får mer att fästa i (se länken ovan om TS). Mylaren dämpar ju en hel del, så jag tror det ska vara lugnt om man bara har en viss tjocklek på PP:et.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Tack för länkarna ALF & Cocs. Ska läsa ikväll.

Grandelius:
Visst säg till när det är dags så plockar jag fram kameran.


Tags: