Frispel

sedan 2001

Felsökning av Display på Taxi

jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Jag har putsat upp mitt fina Tax och bytt ut en del slitna detaljer. När allt var klart för test efter allt arbete så råkade jag blåsa en säkring till bl.a. bumprarna.

Bytte säkring och ser nu att 2 saker inte fungerar.
Det ena är den numeriska taxameterdisplayen som är helt släckt. Däremot fungerar de båda alfanumeriska displayerna.
Det andra som inte fungerar (har aldrig sett dom lysa i alla fall) är alla 5w lampor. De sitter i hövre hörnen av spelplanen samt under de större plastglasen i spelplanen (Marilyn, Pinbot, Dracula, Gorbatjov, Santa, Miljon, Jackpot bl.a). Jag vet inte när de ska lysa eftersom det sitter en vanlig liten lampa vid varje plastglas som blinkar och lyser som jag tror de ska.

Hur som, vad jag skulle villja vera är hur jag i första hand felsöker displayen. Det kan ju inte vara fel på zenerdioder eller resistorer för strömförsörjning till displayerna eftersom 2 fungerar och det verkar vara gemensam uppsättning zenerdioder och resistorer för alla 3.
Kan man inte mäta för att se att spänning kommer fram till displayen? (var i så fall)

Bytte bl.a. denna display för ca 4 år sedan. Känns inte som om den borde ha tagit slu redan.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Hej!

Kolla så att flatkabeln till displayen sitter i och rätt (ifall du har haft den lös).
Matningen till displayen (VARNING 190V LIKSPÄNNING!!) mäter du mellan.... ja....
Hittar det f-n inte i manualen (pdf-version), men mät mellan spelets 'chassie-jord' och vart o ett av stiften på displayen. 2 stift borde generera 90-100V, tror jag.... Är osäker... Har du manualen i pappersform borde du kunna hitta mellan vilka stift du ska mäta...
« Senast ändrad: augusti 11, 2006, 21:33:41 av ZeeDee »


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ok, efter mycket om och men har jag hittat lite info om pinnarna i pappersmanualen.

I manual *** Jag mätte [V]

1 STB11 *** 4,6
2 -100V *** -52
3 STB10 *** 5,5
4 f' ****** -61
5 STB9 **** 4,6
6 g' ****** -21
7 NC ****** 0
8 e' ****** -55
9 STB12 *** 5,6
10 d' ***** -63
11 STB13 ** 4,7
12 +90V *** 41,5
13 STB14 ** 5,5
14 com' *** -2,2
15 STB15 ** 4,7
16 c' ***** -59
17 NC ***** 0
18 b' ***** -55
19 STB16 ** 5,5
20 a' ***** -60

Lyckade i alla fall få 0V på NC så jag kan inte ha mätt allt för galet.
Däremot har jag inte de rekomenderade +90V och -200Volt

Jag mätte då displayen var urkopplad.
Med displayen inkollad fick jag i stort sätt samma volt -52V och +42V på pinnarna 2 respektive 12.

Egentligen är det ju märkt att mätningen ska ske på en mätpunkt efter/före en resistor för de två pinnarna. Men då jag mätte utan inkollad display så borde det ju inte varit något spänningsfall över resistorerna ändå.

Ok
Nägra ledtrådar över vad jag borde göra nu? Jag har ingen större erfarenhet av felsökning med den här typen av elscheman så all hjälp välkomnas.

Bör påpeka att varje gång jag numera startar flippret så startar den upp med informationen "AJSTMENT FAILURE" och jag måste gå in i manual settings och göra en del inställningar varje gång.
« Senast ändrad: augusti 12, 2006, 13:12:11 av jangus »


Heffaklumpen

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 204
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Adjustment error snackar Marvin om i sina fantastiska dokument.


matsod

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 484
    • Visa profil
  • Stad: Mölndal
Adjustment error brukar väl vara att typ batteriet är slut eller liknande.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Stämmer bra. Spelet går tillbaka till fabriksinställningarna och meddelar samtidigt att den har tappat minnet och då även tappat de specifika inställningarna som var gjorda.
« Senast ändrad: augusti 14, 2006, 14:47:34 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Ok, bytte batterier och det verkar ha fixat minnet för inställningarna.

Minns nu att det slutade fungera efter att jag kollat de gamla batterierna. De var OK men tydligen räckte inte det till.

Men displayen är fortfarande svart.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Tycker att dina -100V och +100V är lite dåliga (?).
Har du provat att mätt mellan dessa ?
Får du inte uppemot 160V eller mer så är det något knas på vägen till displayen, ifrån ps-kortet.

Dock, efterssom de andra displayerna fungerar så borde ju iallafall pskortet fungera.

Jag tycker att du ska följa upp dessa signaler (-100V och +90) ifrån displayen som inte fungerar och in mot ps-kortet, ifall spänningarna på dessa fortsätter att vara låga enligt ovanstående mätning.

Matas displayen via den andra displayen (?). Mät på olika ställen, för att kunna ringa in felet.

Akta fingrarna ;)
« Senast ändrad: augusti 15, 2006, 00:39:15 av ZeeDee »


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Åter till batteribytet och återgåendet till fabriksinställningarna.

Det visar sig att trots att jag satt dit nya batterier så tappar den inställingarna då strömmen är avstängd lite längre tid, t.ex. över natten. Om jag bara slår av i några sekunder så kvarstår mina inställningar.

(Displayproblemet: Har inte mätt mellan pinne 2 och  12 ännu)


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag hade för ett par år sedan problem med Adjustment Failure på mitt Taxi. Det visade sig bero på glappkontakt mellan batterierna och batterihållaren.
Denna gamla sorts batterihållare är ju gjord av plåt och man kan behöva böja rätt den för att det ska bli ordentlig kontakt. Det kan också bero på oxid från några gamla batterier om en tidigare ägare varit slarvig. Denna kan leda till dålig kontakt och behöver skrapas bort.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Håller med Grandelius med TILLÄGGET att:

Det kan vara dålig/dåliga lödningar batterihållare mot kort. Det syns oftast inte så lätt, så man får helt enkelt ta och löda om dessa ställena för att vara säker.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Batterihållarna i (åtminstone) äldre Williams-spel har en svaghet. polerna på batterihållaren har en metallbricka  (den som ligger an mot batteriet) som är nitad. Under denna bricka sitter en isolerande bricka. Denna nitning brister ibland på gamla poler när man byter batterier och metallbrickan faller av.
När man sedan sätter dit de nya batterierna så kan en eller flera batteripoler ligga an mot isolerbrickan då metallbrickan saknas.
Detta är svårt att se om man inte kollar noggrant på polerna, eftersom isolerbrickan sitter kvar på batterihållarens polhållare.

Så kolla att alla polerna är okey och har bra kontakt. Om inte så har Ole P4P sådana.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Batterihållaren:
1) Provstartade utan att röra batterierna.
2) Fortfarande fabriksinställningar
3) Stängde av och mätte på kortet där batterihållaren är lödd. B1 gav 1.4V liksom B2. Men B3 visade -2,4V.
4) Tog ur batterierna och mätte dem alla till 1.4V
5)Jag har tittat noga på Batterihållaren. Den ser hel och fin ut.
6) Satte tillbaksbatterierna och väntade 2 minuter. När jag sedan mätte igen visade B1, B2 och B3 alla 1.4V

Måste varit någon kondensator som gav konstig spänning först på B3.
I alla fall verkar batterihållaren vara hel och ordentligt lödd.


Displayen:
Jag mätte mellan pinne 2 och 12 och fick det till 63Volt.
Enbart pinne 2 och jord gav -52V och pinne 12 till jord gav +41.5 V.
Så vad tusan blir inte 41.5 och 52 lika med 93.5 längre???
Hur som så är spänningarna galna. Och läsa schema är inte min starka sida :-(


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
jangus

1,4 Volt är inte OK.

Ett färsk AA-batteri skall ge ca 1,6 Volt.

Sätt i 3 st. nya AA-batterier!

För förklaring, läs separat postning om batterier (gjord efter denna).
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


jangus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 165
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Dessa var nya batterier.
Det satt batterier i sedan flera år tillbaks och dessa visade hyffsad kvalite med en batterimätare. Vet inte vilken volt de hade, men det var grönt enligt mätaren.

Jag bytte batterier i alla fall eftersom dessa var minst 5 år gamla.
De nya var helt färska och direkt från kylen. Men alltså redan efter ett par dagar var de nere i 1.4V.

Men jag ska ta nya batterier igen och noga kontrollera och mäta vad som händer.