Frispel

sedan 2001

Program/Spel till äldre Macar (68k)

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Anledningen att jag startar denna tråd, är att jag kapade en annan tråd som Grandelius skapat :)

Jag är ute efter program och spel till min gamla Macintosh Plus, AKA cyklopögat :-P

Jag vet om Macintosh Guarden, men de har inte gamla godingar som Dark Castle mm...

All hjälp mottages gärna, med vart jag kan finna gamla program. Gärna oxå om det finns någon här på forumet som har, som kanske kan kopiera upp om man skickar en hårddisk eller bränna på en cd-skiva.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja, det här är ju en kul tråd! Vore kul att höra vilka medlemmar som har gamla (gärna kompakt-) Maccar.

Jag har de mesta av mina datorer och program hemma i Borlänge och dit kommer jag inte förrän framåt slutet av månaden. Men jag kan ju tipsa om de ställen jag hittat gamla program på i alla fall. Samtidigt vill jag också gärna höra tips på andra ställen.

Framförallt har jag hittat gamla program genom att söka på "68k" på Tracker-Tracker för Hotline och Carracho. Dessa fildlningssystem är rätt krångliga, men man kan hitta en hel del udda saker där.

När det kommer till spel har jag dålig koll (spelar bara flipper), men jag har nyligen lärt mig att "Sippan" på MacNytt är en bra kontakt i sammanhanget, eftersom han har mer än 2000 gamla Macspel. Dock inte Pinball Construction Set...

De program jag har själv är mest gamla grafikprogram, då jag tycker det är mycket kul att göra grafik på det gamla goda, svåra, sättet. Så tidiga versioner av Photoshop, Illustrator, Freehand och PageMaker vet jag att jag har. Dock är det nästan roligaste av allt att måla i MacPaint. Där kommer också Photoshop väl till pass, eftersom man kan använda de gamla versionerna till att konvertera MacPaint-dokument till exempelvis TIFF (för att de ska gå att öppna på en modern dator).

Nu får alla ta och redovisa vilka datorer de har! Jag har för tillfället åtta kompaktmacar, men åtminstone tre av dessa kommer bli reservdelar till hösten. De som är kvar är en 512k, en Plus, en (eller möjligen två) SE och en Classic. Och så ska jag ju ha en Color Classic också, för att ha en av varje sort :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Haha, kul-kul !

Jag har en Macintosh plus och en Macintosh SE/30 för tillfället.

Köpte faktiskt Dark Castle 1 original på blocket innan sommaren. För 50kr. Ett riktigt bargain tyckte jag :-D

Ångrar verkligen att jag slängde alla gamla disketter man hade på den tiden. Hade säkert 200 disketter med bara spel. Och det var mycket på den tiden :-P

Jag kan tipsa om Macintosh Garden. De har de flesta spel som är "abandon ware". Därför rätt begränsat tyvärr.

En bra torrent-sida för macintosh-grejor är Demonoid.com

Och SKYNDA SKYNDA !!!
Jag såg just att den är öppen för registrering. Det händer väldigt sällan...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Eftersom det så passande fanns en 68k-tråd här, och eftersom jag nyligen frågat efter Pinball Construction Set så tänkte jag be om lite hjälp i området.

Jag fick precis, genom en nyhetsgrupp om gamla Macar, en intressant sit-fil med vad som i bästa fall kan vara ett fungerande PCS. Dock säger han jag fick den av att han inte lyckats lista ut hur han ska mounta (snyggt ord) eller avkomprimera filerna. Själv har jag inte ens hunnit testa (fick filerna precis), men tänkte att flera hjärnor tänker kvickare, så om någon annan är sugen på att pula med detta så kanske det går att lösa.

Jag har lagt upp filen här: PCS

Den innehåller lite olika saker. Dels en demo av PCS, utan editorn, dels lite färdiga spel till det, men så också det som är intressant, två filer kallade "Pinball Construction Set 1" resp "Pinball Construction Set 2".

Själv kommer jag nog pyssla med det här en del imorgon.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jag sitade upp filen i min soft mac-emulator.
Precis som du sa, filen innehåller:

PCS Demo
Några färdiga banor (som kräver att man har Mac Paint)
Set 1 och 2.

Gick inte så bra i övrigt.
Vet inte om det berodde på emulatorn, eller att jag inte har Mac Paint.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Vänta nu... MacPaint? Vad ska det göra?
Men filerna med vad som kan vara skivavbilderna då? Jag har som sagt inte kollat detta än (mer än att jag sittat upp på en Intel-mac som inte kan göra något med dessa filer), men min misstanke är att de två filerna är någon form av skivavbilder. Eftersom de heter 1 och 2 så finns ju hoppet om att de verkligen kan vara avbilder av det riktiga spelet.

En anledning att det inte funkar så bra kan vara att PCS (tror jag) kräver System 4.2 eller tidigare, är dock inte säker.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tog en snabb titt på filerna i en texteditor, för att försöka se vilken filtyp det var, det står ju i början av filerna. Jag hittade ingen vettig information i början av filerna. Istället hittade jag bland annat ett avsnitt där det stod så här:
Citera
...INSERT WRITE PROTECTED PASCAL DISK"...
...WRITE PROTECT PASCAL SOURCE DISK AND    INSERT IN SOURCE DRIVE":"INSERT DOS 3.3 TARGET DISK IN TARGET DR...
...(HIT <RET> FOR DIRECTORY)":"FILE N...
..."INSERT WRITE PROTECTED PASCAL DISK"
Verkar klart DOS-igt, så risken är stor att det är DOS-versionen vi har att göra med. Men jag förstår i så fall inte varför filen inte har något filtillägg. Måste kolla över det här lite mer innan jag kan avfärda filerna helt.

EDIT: forumet gillade visst inte alla konstiga tecken från filen, så jag fick kapa lite.
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 00:12:52 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Bra fråga... Det är vad den klagar på när jag öppnar spelen för "se/30" eller snabbare...
Ser skumt ut, så det kanske kan vara själva spelplanen som den behöver Mac Paint för att kunna öppna.

Kört detta i System 7.5 med 4mb ram och en PLUS-rom. Något verkar inte stämma iaf... det gick inte att spela något :(

Sen måste jag säga att jag inte är insatt i detta spel/program över huvud taget. Så jag vet inte ens vad PCS är :) haha


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
PCS är ett mycket klassiskt datorspel (säger jag som inte vet något om datorspel) där man kan bygga sina egna flipper, ungefär som dagens Visual Pinball, fast naturligtvis mycket sämre. Men det sägs vara ett spel som var mycket populärt och satte igång hemmamarknaden för datorspel.

Ursprungligen tror jag det släpptes till Apple II, men portades senare till en mängd plattformar, bland annat Mac, PC, Commodore och Atari. Tyvärr var väl inte just Mac någon stor spelplattform, så den versionen av spelet tycks vara mycket sällsynt.

EDIT: Visual Pinball heter det ju och inget annat :-)

EDIT 2: kom just på att systemet till Apple II hette Apple DOS, alltså kanske det är dessa filer vi har att göra med här. Inte för att det gör saken bättre, men det känns i alla fall lite bättre än om det vore vanliga PC-filer ;-)

EDIT 3: ...och dessutom står det ju om "Pascal" ovan, vilket ju var just något samlingsnamn för Apple II:s operativsystem. Suck! Nitlott verkar det som.
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 00:41:18 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nu börjar det bli jag som kapar trådar här, men jag måste bara posta uppföljningen. Jag är dock fortfarande mycket intresserad av att höra vilka andra 68k-användare det finns här! :-)

Nåväl, uppföljningen så. Jag hittade till slut en italiensk version av PCS. Denna borde gå att översätta tillbaka till engelska (eller kanske svenska :-)) med hjälp av ResEdit. Dock får den hela datorn att bomba med ett system error, men detta är närmast ett positivt tecken (åtminstone på att det verkligen är en full version av PCS) då jag läst på flera ställen om folk som försökt köra PCS men fått systemerror.

Så nu gäller det bara att hitta vad som gör att det kraschar och lösa det. Någon som är bra på att gräva i sådant? :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det kan ju både bero på vilken systemversion du kör, och vilken dator/rom du kör på.

Om du kör i en emulatior, så kan du lätt växla mellan olika romar, vilket då skulle motsvara olika maskiner så klart.

Jag har ett rom-pack hemma. Dock en sit-fil, har inte orkat kolla vilka romar den inehåller.
Jag har tyvärr bara system 7.5 till emulatorn.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Har kastat allt utom en Plus (Platinium) samt en SE/30. Tyvärr är skärmen inte i toppenskick på Plus:en - annars vore det fint att koppla på hårddisken (den som sitter under burken) och köra System 4.X på den.

Har nog slängt mycket av de gamla applikationerna jag också - men när jag flyttat klart kan jag se vad som finns kvar.


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
inker, har du den externa 20sc-hårddisken ?
en sån är jag ute efter :-P
om du vill sälja kan jag lägga ett bud...

system 4.x är gamla skolan :-)
när jag fick min första "riktiga" dator, va det en plus med systm 6.x tror jag...


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
inker, om du vill byta den dåliga skärmen i din plus, så har jag en kopia av verkstadsmanualen liggandes nånstans... om det är tuben som är paj, kan du säkert ta från vilken cyklop-öge-mac som helst. men är det chassiekortet måste det nog vara från en plus.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Jag tror att jag har haft både original och 3:e partsdisken. Plus externa diskstationen. Men frågan är vad som är kvar efter de senaste flyttarna. Jag antar att det bara är Apples som är av intresse?

Och jag tror att det är tuben som är dålig - har inte haft igång honom på många år.

Min första Apple var en Mac II med 6.05 och MultiFinder. :-D


Tags: