Frispel

sedan 2001

Flipperproblem - TZ

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Ytterligare en fråga.

Enligt grabbarna i WARP-rullen så åldras aldrig en spole. Stämmer detta ?

Är det slöseri med pengar att byta ut alla flipperspolar ?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Många frågor nu! :-)


Citera
Skumt. För nu är flippern jag rengjorde lika seg som innan. Men den funkade kanon ett kort tag...
Flipprar är skumma! :-)
Känns flippern seg när du rör den upp och ned med handen? (och har spelplanen i sitt rätta läge, vissa fel märks inte när spelplanen är uppfälld)



Citera
Alla 4 lampor i klockan är trasiga.
En av de 8st diodswitcharna funkar ej.

Jag har hört ryktas att man kan byta de 4 lamporna mot vanliga lysdioder för att undkomma värmen, stämmer det ?
Någon som kan ge mig bra tips där ?

Klassikern! Klockan! Precis så där såg mina klockkretskort ut.

Jag orkade inte byta till lysdioder. Däremot gjorde jag en modifiering som gör att effekten i dom vanliga lamporna blir lägre. Sen borrar man ett par diskreta hål i toppen av klock-höljet så att den värme som blir kan strömma ut. På ett hemmaspel ser jag ingen anledning att göra några mer ingrepp för att minska värmeproblemen.

Läs mer HÄR!
(men låt bli dom där tramsiga moddarna som "Robot on Ramp" å sånt!)




Citera
Vad skiljer dessa två rebuild kits åt ?

"New" är för spel som har Fliptronic-flipprar (se manualen om ditt spel har fliptronic-kort eller är ett WPC-95-spel). TZ är ett Fliptronics-spel, dvs du ska ha "new".


Citera
Enligt grabbarna i WARP-rullen så åldras aldrig en spole. Stämmer detta ?

Är det slöseri med pengar att byta ut alla flipperspolar ?
På sätt å vis. Om spelets flipprar sköts/funkar som dom ska så åldras i princip inte spolarna skulle jag tro. Men om det uppstått något litet fel eller misskötsel, så kan det leda till att spolen värmeskadas (blir tjock).

Vissa skulle säga

"byt ut alla spolar när du ändå håller på",

andra menar att

"spolar behöver bara bytas när dom är uppenbart skadade".

Jag hör nog till den sista kategorin. Men det kan ju knappast skada att byta till nya spolar.
« Senast ändrad: augusti 04, 2006, 18:18:51 av LDK »


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Den stora skillnaden mellan rebuild kit OLD style och NEW style är att EOS-switchen är sluten i viloläget (normally closed) för OLD medan den är öppen (normally open) för NEW.

Eller för att säga samma sak, fast tvärtom:
Gamla flippermodellen öppnar EOS-switchen när de aktiveras, nya modellen sluter EOS-switchen när de aktiveras.

EOS= End of stroke, dvs ändläge
Det är lika för alla


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Om du med lätthet kan ta ut plasttuben (coil sleeve) ur spolen så finns det ingen som helst
anledning att byta spolen om den för övrigt funkar. En spole blir inte svagare utan antingen så funkar den eller så funkar den inte. Om som LDK skrev så är det oftast att plungern är utsvampad och då får ökad friktion inne i coil sleeven som gör flippern svag.
Filar du till plungern så att den inte längre kärvar så funkar det nog.


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Okej. Så slutsats:

byt bara ut lamporna i klockan, borra hål över och under för att släppa igenom luft.

köpa rebuild kit NEW style, och låta spolarna sitta kvar.


Fast på mitt Startrek tycker jag att den högra nedre flippern är lite svag i uppe-läget. kommer det en snabb kula/från borg-skeppet, så "orkar" inte flippern hålla emot.
Skall det vara så, eller kan den delen i spolen som håller kvar flippern vara deffekt ?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Du behöver inte borra något hål på undersidan på klockhöljet.

Köp på dig dom rätta motstånden också, för att göra modifikationen som minskar effekten på klocklamporna.



Citera
Fast på mitt Startrek tycker jag att den högra nedre flippern är lite svag i uppe-läget. kommer det en snabb kula/från borg-skeppet, så "orkar" inte flippern hålla emot.
Skall det vara så, eller kan den delen i spolen som håller kvar flippern vara deffekt ?
Jag har precis samma fenomen på mitt Star Trek (inte så allvarligt, men lite släpper den allt). Kulan kommer med sådan brutal hastighet ur Borg-skeppet.

För att åtgärda kan man prova att justera EOS-switchen så att den sluter absolut längst ut i flipperns slaglängd. Men hur bra intrimmad kosntruktionen än är så kan man alltid få flippern att vika sig om man bara lägger på tillräcklig mekanisk kraft. Så lösningen kanske snarare ligger i att försöka få ned hastigheten på eject-spolen i Borg-skeppet...

Min första misstanke skulle inte vara flipperspolen i alla fall.
« Senast ändrad: augusti 04, 2006, 21:47:09 av LDK »


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Nä, det är precis som du säger. Det märks bara när kulan kommer med maxfart. Och ur borg-skeppet. Egentligen inget problem, men man vill ju att allt skall funka till 100% !

Tog en runda på Star Trek nu, efter att lirat lite TZ. Och det är sån otrolig skillnad på alla flipprar. Natt och dag. Hoppas ett rebuild kit fixar biffen :-P

Jo just det. Finns dessa motstånd på P4P ?
Motstånden till lamporna i klockan alltså....

Men två hål under, och två hål över borde ju göra att varm luft kan strömma uppåt, och att den tar in kall under. Borde man inte kunna köra vidare med vanliga lampor då ?
Spelet står ju sällan på när man inte spelar på det...
« Senast ändrad: augusti 04, 2006, 21:50:39 av Windman »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
En spole blir inte svagare utan antingen så funkar den eller så funkar den inte.
Det där kan bara stämma nästan. Jag hade en flipper som var lite svag, om än inte mycket, och det försvann när jag bytte spole. Hela flippermekanismen var helt nybytt (med injusterade EOS), så det kunde inte vara det.

Dessutom fick jag ett tips (av DAH vill jag minnas) om att spolen skulle kunna vara "tjock", alltså ha fått trådarna i oordning på grund av värme. Dock tror jag inte det var problemet med min spole, den såg i alla fall inte tjock ut.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


bobby666

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
VIKTIGT LÄS NEDAN

Köp inte färdiga rebuild kit till TZ. TZ använder faktiskt inte new style (och heller inte old style) kolla mot manualen och beställ sen plunger+link, coilstop mm

Jag köpte p4p-s färdiga rebuild kit (new style), var en ofattbar besvikelse när jag shoppat spelet och trodde det skulle var lightning fast och flipprarna orkade inte upp i ramperna.

Problemet ligger i att "new style" har några millimeter längre plunger och några mm längre coilstop. Så slaget som flipper gör blir inte lika stort.

Borra heller inte hål i klockan. Här finns 2 väldigt bra alternativ.

1. (Det absolut bästa) Spela utan frontplasten.
2. Sätt i 12volts lampor istället, lyser hälften så mycket och skapar inte samma värme, finns att köpa på t ex Biltema.

Lycka till!


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Köp inte färdiga rebuild kit till TZ. TZ använder faktiskt inte new style (och heller inte old style) kolla mot manualen och beställ sen plunger+link, coilstop mm

Jag köpte p4p-s färdiga rebuild kit (new style), var en ofattbar besvikelse när jag shoppat spelet och trodde det skulle var lightning fast och flipprarna orkade inte upp i ramperna.

Problemet ligger i att "new style" har några millimeter längre plunger och några mm längre coilstop. Så slaget som flipper gör blir inte lika stort.

Som Johan beskrev är den enda viktiga skillnaden mellan "New" och "Old" att funktionen för EOS-switchen är omvänd (och att på Old är EOS-switchen direkt integrerad i spolens 50v-krets). Jag är övertygad om att New- och Old-paketen som säljs innehåller precis samma delar, förutom EOS-switchen, return-spring å kanske nån liten grej till. Plungern är garanterat samma, så det har inte med Old eller New att göra. Och det är inte heller ett problem specifikt för TZ.

Att plungern/coil stop kan vara längre än orginal är pga att detta är reproduktioner. Och efter vad jag har hört så har vissa av dom reproducerade plungers/coil stops gjorts längre för att ge lite längre livslängd...vilket förstås är ren å skär lögn då flippern drabbas av mushroom:ing lika snabbt ändå.

Jag har inte märkt problem med för långa plungers/coil stops när jag köpt från p4p, men det kan säkert skilja beroende på vilka leverenser dom fått...




Citera
Borra heller inte hål i klockan. Här finns 2 väldigt bra alternativ.

1. (Det absolut bästa) Spela utan frontplasten.
2. Sätt i 12volts lampor istället, lyser hälften så mycket och skapar inte samma värme, finns att köpa på t ex Biltema.
 

1. Det skulle inte jag göra i längden. Airball-träffar är en anledning. En annan är att det bara släpper ut en del värme eftersom klocktavlan fungerar som en vägg och innesluter mycket värme trots att fronten är öppen. Ett eller två diskreta hål på toppen  av klockhöljet bör vara mycket effektivare, och syns inte alls om du inte är superpetig med sånt där tjafs.

2. Intressant tips.
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 16:20:31 av LDK »


bobby666

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har aldrig träffat klockan på mitt TZ, men visst det är valfritt att leva på gränsen ;)

Ang rebuild kit, så skrev jag ingenting om skillnaden mellan old och new. P4Ps paket passar helt enkelt inte TZ. Kanske skiljer det på leverantörer, jag har ingen aning.

Som sagt jag köpte rebuild kit från P4P och det fungerade inte alls på mitt TZ, med helt nya spolar dessutom.

Jag har varnat nu i vart fall, helt valfritt att välja själv.

Här är vad som behöver köpas om du följer mitt exempel:
http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?products_id=411

http://www.parts4pinballs.com/product_info.php?products_id=1739
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 18:22:47 av bobby666 »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Nu har jag begränsad erfarenhet av klockan på TZ men det bästa vore väl att borra tre-fyra hål högst upp på baksidan. Då syns de minst och släpper även ut värmen. (Jag kanske har fel om klockans uppbyggnad?)
Och vill man inte borra hål i originalet kan man ju köpa baksidan på P4P för det facila priset 68 NOK...

(Jag vill gärna skaffa mig mer TZ-erfarenhet så är det någon som sitter på ett objekt eller vrak - maila!)


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Oj, nu blev det jobbigt.
Vad säger du LDK ?
Chansa på 2st rebuild kits till mitt TZ, eller köpa lösa delar ?


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hmmm, i rebuild kit har de ju link och crank i samma. Så man ser ej vad den har för art.nr.
Däremot coil tuben är samma art.nr.
Coil stop är annat nummer...

*suck*
« Senast ändrad: augusti 06, 2006, 20:10:40 av Windman »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Ang rebuild kit, så skrev jag ingenting om skillnaden mellan old och new. P4Ps paket passar helt enkelt inte TZ. Kanske skiljer det på leverantörer, jag har ingen aning.
Uppenbarligen lite rörigt det här... :-)

Det enda jag ville poängtera var att TZ visst använder New Flipper Rebuild kit (vilket det inte lät som i ditt inlägg). Däremot har du uppenbarligen gjort en bra upptäckt om att just dom plungers/coil stops som används i p4p:s kit inte funkar så bra pga felaktiga dimensioner! Som sagt så tror jag detta beror på vilken repro-leverantör som gjort grejerna.

Kanske Ole på p4p kan ge oss info om detta?


Citera
Oj, nu blev det jobbigt.
Vad säger du LDK ?
Chansa på 2st rebuild kits till mitt TZ, eller köpa lösa delar ?
Du har ju fått en varning från Bobby666 som upplevt detta problem "first hand" så att säga, så då skulle jag nog följa den rekommendationen.



Edit:
Kollade bland mina reservdelar och upptäckte att jag har ett oanvänt Flipper Rebuild Kit (New)  från p4p liggandes, så om du vill prova så kan du ta det kit:et. Om det inte funkar så kan du lämna tillbaka det till mig. Om det funkar kan du beställa ett nytt till mig (jag vill ha kvar ett reservkit).

Sen har jag en NTSC-videokasett som visar hur man lagar klockan, å lite annat nyttigt! Den kan du få låna om du vill. En riktig nörd-video från
This Old Pinball
« Senast ändrad: augusti 07, 2006, 01:17:59 av LDK »