Frispel

sedan 2001

Ta bort klister efter mylar

ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Hallojs!

Tog bort mylarfilm på mitt cyclone ikväll, som jag har fått för mig att jag ska renovera.

Nu till problemet, massor med kladdigt lim kvar... usch... har provat med tröd och kemrenbensin... inget resultat...

En sökning på forumet gav medlet 'GooGone', men det har dom knappast på ica... så , hur får jag bort klistret?


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
jag använder bensin och gnuggar upp limmet en liten stund, då stelnar det till små klupar och tas bort skitlätt...


ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO

Micke_mg

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 70
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag körde T-röd på mitt Addams och det funkade klockrent. Men så är det också Dimond Plate på det.
Hela spelplanen blev som ny.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Ghostwalker : Menar du bensin (blyfri -95)eller kemisk ren bensin (heptan) ?
Jag har testat med kem ren, men som sagt vagt resultat.... Gnuggade nog 5 min på samma ställe, 3 pappersbyten...

Are : Värt att testa, ska nog ta hem en sån burk att prova med, tack för tipset.

Micke_mg : Misstänker att det släpper lättare ifrån diamond-plate, som är en typ av skyddsfilm/lack... Mitt klister släpper inte sv trös dock... ;(


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Jag använde kem.ren bensin.
jag hällde på en pöl på klisterområdet och gnuggade, så prova att vara lite frikostig, kanske funkar bättre då, funkade iaf helt perfekt för mig. skumt om det inte skulle funka :/


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Jag vet att min artikel finns här på sidan, dock inte under artiklar ( Lägg den rätt Admin )

Där jag går igenom med bilder hur jag gjorde.

Den som söker, skall finna !


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Här är ett klipp från min "lacka-om-en-spelplan-med-tvåkomponentsbillack-film" som jag håller på och klipper ihop just nu, där jag tar bort mylarklister;

Tar bort mylarklister med Kem.ren bensin

Jag häller på bensin på trasan, ruggar upp klistret och sen "Rullar bort" klistret, sen var det bara att plocka bort klistret.
Jämför första bilden medd sista i klippet så ser ni hur lätt det lossnar!
« Senast ändrad: juli 23, 2006, 21:07:10 av Ghostwalker »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Moderator Alert

Hårdvarurelaterat...tråden flyttad!





Patrik:
Jag kan tyvärr inte admin:a artiklarna så vitt jag vet. Sonar får fixa detta.


richardn

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 362
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag har testad Biltemas "label off" på mylar klister och den fungerade bra. Det tar dock tid för man måste ändå gnugga men det förstör inte spelplan.


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Har funderat på att skaffa en flaska 'LabelOff' ifrån Biltema, men tyvärr är det en bit till närmaste affär, så det har inte testats än...

Kan nämna att stora mängder med 'Bostik Lim & Penseltvätt' verkar mjuka upp limmet så att det med fördel kan skrapas upp med ett gammalt kreditkort.

Har lyckats få bort det mesta under 2 veckors skrapande, så det har iaf gett resultat.

Tack för alla goda tips och ideer.


Tags: