Frispel

sedan 2001

PotC bilder

Trazan

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 30
    • Visa profil
  • Stad: STOCKHOLM
Va?
Räcker det inte att kolla på bilderna för att se att det är ett jättebra spel?
:-D


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Svante: TheKorn har ju i alla fall sagt vad han tycker om spelet i RGP-tråden ovan, och även om jag inte orkat läsa allt så verkar han ju positiv. Om det sedan är en recensent värd att lyssna på eller ej har jag ingen aning om.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Han tenderar att vara jättepositiv om alla nya spel mest för att vara ball med att ha varit först med att ha spelat betaspel tycker jag mig läsa.

Tror mer på grumpy mens review när den kommer, dom brukar stämma bättre med verkligheten...


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Fast det stämmer väl ändå inte helt? Han har skrivit mycket negativt om nya spel han inte tyckt om, om jag nu inte minns fel. Sen ska man väl som sagt ta allt som sägs kring nya spel med ett par kilo salt... :)

3GOM = Korn + Yancy + Wolffy förstås...
Angående deras review av POTC, läs här på RGP. ?

edit: ....och det finns fler än Korn som hann spela det och postat på RGP om det, om än inte lika fullödigt...
« Senast ändrad: juli 20, 2006, 16:56:44 av GUD »


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
iofs vet man aldrig vilka man kan lita på ändå, MCR tyckte ju i M3 att Elvis var ett bra spel & Bwoen tyckte visst att WPT var bra så... Men när det kommer ut till gemene man så brukar man kunna utläsa bu eller bä rätt fort.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu har många fått sina spel och det finns även ute 'på lokal'.
Vad folk tycker kan man läsa om i denna RGP-tråd, och några nya bilder finns att se här.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
För den som inte fått nog än så finns det fler bilder här...
Ganska mycket close-ups om man tar sig förbi en massa trista bilder på ett ännu inte uppställt spel.
Tycker fortfarande inte det är särskilt snyggt (grafiken är tydlig och 'gör sitt jobb' fast kunde gärna ha fått bli lite mer genomarbetad), men det ser ut att kunna vara desto roligare att spela! :)

Kanske ska bidra med det här lilla ryktet också...
"There will be an added optional backbox toy. Per Dennis Nordman. A cable will be sold and a cannon topper that will shoot a blast of air when the ship is hit with a pinball. More details to come. Still in the works." :P
« Senast ändrad: juli 26, 2006, 03:01:55 av GUD »


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Uhm... Återanvändning. Ehm, 1998... Uhm... Jovisst, Molecular Mixmaster idén från Dr Dude, ja, men, uhm, det här, Jupiter i piratmiljö, ehm, va, uhm... *mållös*

POTC 2006:

(bild 20 i galleriet)

LIS 1998:


« Senast ändrad: juli 27, 2006, 02:28:05 av GUD »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
För egen del försöker jag numera hålla ner förväntningarna varje gång Stern kommer med ett nytt.
Tycker alldeles för ofta (oavsett hur fina de ser ut på bild) spelen lider av:

1) En svårbeskrivbar "klonkighet" (tänk T3).
2) Överdriven studsighet. För många allt för studsvilliga gummin på för många ställen.
3) Överaktiva slingshots. Dels nyper de tag i kulor en normal (Bally/Williams) slingshot skulle låta vara i fred, och dels- när de väl fångat kulan-  studsar de bollen i all evighet fram och tillbaka (och sedan ut i outlane). Inte studs-studs-upp i banan som på¨"riktiga" spel.
4) Dåliga flipprar. Inte bara att de oftast går sönder direkt (Sopranos), men också att de är osköna. Det är inget klipp i dem utan det blir mer dragskott, och oftast är de för långsamma tillbaka till utgångsposition från uppfällt läge.

Vad gäller hur PotC ser ut så tycker jag det ser fint ut. Jag gillar färggranna och plottriga, nästan överlastade spelplaner med många lampor,  och det verkar man få här. Jag bryr mig dock föga eller inte alls om hur kabinett eller backbox ser ut. Plus för kompassrosen i mitten som andas äventyr och upptäcktsfärder!

Spelmässigt är det givetvis omöjligt att veta något, men en grej jag tror man kan komma att störa sig på är den lilla sidogången (vänster sida ungefär mitthöjd) som man inte kan sikta på. På videoklippet såg det ut som att kulor som åker i den gången slår i slingshoten på utvägen istf att hamna på en flipper. Sånt är inte bra utan bara dålig design tycker jag.

Animationerna var bra! Bara att hoppas att de inte är i vägen för poängen allt för ofta, och att man kan trycka bort de flesta (med flipprarna) om man vill. Hata, hata tvångsanimationer.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Sidogångarna finns på bägge sidor, syns tydligast på testmaskinen med röda plaster.
De går att träffa underifrån från flipprarna.
Det går t.o.m. (men tydligen väldigt svårt) att skjuta in i den ena underifrån med sådan kraft att den far ut över spelplanen och in uppifrån i den på motsatta sidan. Nästa mjukvaruversion ska innehålla någon särskild belöningsregel för detta konststycke.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Aha, två små gångar (med returer i slingshot) tom! ;-)

<i>"Det går t.o.m. (men tydligen väldigt svårt) att skjuta in i den ena underifrån med sådan kraft att den far ut över spelplanen och in uppifrån i den på motsatta sidan."</i>

Sånt gillar jag, när programmerarna tänker på att ge poäng för den typen av grejer.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
GUD:
Intressant återanvändning av dekaler...


MCR:
Det här med flipprarna...jag måste säga att det lilla jag hunnit märka av att spela WPT (som har den nya hårdvaruplattformen) så tyckte jag nog att flipprarna kändes mycket mer solida än vad Stern-flipprarna varit förut! Bra styrka också! Tyvärr märkte jag även en "Sopranos-tendens" då ena flippern helt plötsligt vek sig...

I övrigt håller jag med dig.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Woah. Pinball News har fått ihop första halvan av sin "in-depth review", med massor av bra bilder och mycket bra text också. Bland annat kan ni läsa om att RoHS-direktivet lett till att europeiska POTC utrustas med PinLED displayer istället för klassiska gas-DMDs.

Det visar sig också att de dekaler med LIS-planeten samt den svartvita spiralen enbart varit placeholders i väntan på en riktig dekal för samma plats. Vidare har de senast levererade spelen även en 'kanon'-dekal i shooter lanen. En annan, mer spelmässigt betydande, ändring är tillägget av
en post vid parlay-hålet, som tydligen ska göra det lite svårare att träffa hålet.

Dwight har också postat en
ändringsförteckning för mjukvaruuppdateringarna hittills (v1.03 - v1.09 preliminärt).

edit: Nu har även del två av Pinball News rescensionen kommit upp!
« Senast ändrad: augusti 10, 2006, 08:08:28 av GUD »


Archibald

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 265
    • Visa profil
  • Stad: Askim
Så numera är det förbjudet att ta in dot-matrix displayer? Allvarligt???!!!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det är väl i så fall bara positivt, eftersom det lär leda till att de bättre (ur hållbarhetssynpunkt) LED-displayerna lär förbättras och bli billigare.

Ska bli intressant att fördjupa sig i denna recension i alla fall.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Tags: