Frispel

sedan 2001

Vilket flipperspel är svårast att få tag på?

Nikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 341
    • Visa profil
  • Stad: Stenungsund
Vilket spel är Kronan i din samling?
Är det något spel du letat efter under lång tid eller fortfarande söker ?

Själv sökte jag ca 1 år innan jag hittade ett AFM värt priset.

Vilket spel är svårast att få tag på ?
Bland 90-talarna är det sällan man ser  CC eller TAFG till salu !

Vilka är kronjuvelerna i 70 & 80 tals kategorin ??
« Senast ändrad: juli 11, 2006, 13:22:29 av Nikke »
//Niclas


Olle

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 293
    • Visa profil
  • Stad: Kävlinge
De spel jag fick leta längst för att få tag i var TAFG, AFM och CV. Alla tre var lite halvjobbiga att få tag på i bra skick.


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
Mitt CV är helt klart kronan i samlingen.
Helst då skicket är mer eller mindre mint.

Annars verkar CC inte dycka upp så ofta, aldrig sett ett ute heller.

Jag har även letat efter ett Eight Ball Deluxe i ca 1.5 år nu.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Kronan i samlingen är Sopranos. Ur en ekonomisk synpunkt är nog 7500-kronors ToM åtminstone en självklar tronföljare.

Lurigaste spelet som jag skulle vilja ha tag på i bra pris är Pinball Magic. CC skulle förstås också vara trevligt, men jag får nöja mig med ett spel i den prisklassen just nu... :-D


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Kronjuvelerna för mig är, eller kommer att bli:
30-talet - Bally-hoo och Baffleball ligger högt på önskelistan.
40-talet - inte funnit något spel som kan vara intressant, ÄN.
50-talet - Tic-tac-toe.
60-talet - Capersville. orenoverat, går som en klocka.:-)
70-talet - Fireball (som en barndomsvän är delägare i) köpt från Gröna Lund för 500 riksdaler för ca 25 år sedan. :-)
80-talet - Har nog ännu inte funnit någon kronjuvel för 80-talet, men Embryon ligger högt på önskelistan.
90-talet - TAFG #0584 (jag saknar bara originalintyget för mitt spel)
2000-talet - Sopranos ligger högt på önskelistan.

Sen finns det massor med andra roliga spel, gamla såväl som nyare. :-D
« Senast ändrad: juli 13, 2006, 14:35:36 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MR_ROCKWELL

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 61
    • Visa profil
  • Stad: Grästorp
Jag tror att Arcon "sexy girl" är ett spel som
inte är lätt att få tag på.....eftersom jag är
väldigt förtjust i udda Gottlieb spel hör ochså "asteroid annie and the aliens" till mina stora favoriter samt "Bounty Hunter" , "Eldorado Land of Gold" ,"Dewils Dare" de två först nämnda spelen går nog inte att köpas för
Pengar men de andra handlar nog om lite tur...att hinna före på någon återvinningscentral.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag håller med DAH i att jag gärna skulle köpa ett fireball för 500:- så man kunde få nöjet att slå sönder skitspelet! Maken till skräpspel med den patetiska snurrplattan får man leta efter :-o


Blutcher

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Svartsjö
Vet inte riktigt varför, men jag känner mig rätt glad över att jag inte delar flipperlokal med Svante...eller vad säger du, Danne? ;-)

"Kronan" i min samling är LOTR, det kommer nog aldrig att säljas och det spelar ingen roll hur bra nu POTC är, LOTR ligger mig nära om hjärtat och Valinor har jag inte ens spelat än :-P

Har dock alltid ögonen öppna efter MM och AFM, om det nu skulle dyka upp ett till rätt pris. MM är ju bra knepigt...
Om man nu kollar på min önskelista skulle nog MM komma högst upp bland svårfångade titlar.


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Circus Voltaire är ett svårt spel att hitta, om inte nästan omöjligt idag. Sägs att många spel blev slängda då utställarna hatade detta spel.

Medieval Madness är lätt att hitta, men svårt att få köpa loss. Går ju fortfarande bra ute. Samt att hitta det i rätt skick utan slitage på spelplanen etc är även det lite halv svårt.

Addams Family Gold, dyker ju upp lite då och då, har bara sett ett Gold i MINT condition hos min polare i Danmark.. Och då snackar vi näst intill ospelat... :-)



REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Cactus Canyon
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Flight 2000

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 1
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
När jag skrev mitt inlägg tidigare i år, i den här tråden, så baserade jag mitt svar på det som stod i texten.

Om man däremot ska svara på själva rubriken i den här tråden så måste svaret bli: Alla de prototyper som bara gjordes i ett exemplar. Men i princip så är alla spel som är prototypspel, och alla spel som är byggda i mycket låga serier upp till ett par hundra exemplar, mycket svåra att hitta.
Och det finns mängder av sådana spel, vilket är kul, för i bland kan man snubbla över ett exemplar av ett mycket sällsynt spel.

Sen är det så att ibland så finns det en eller annan orsak att spel bara kom till prototyp-stadiet eller en liten serie. De kan vara, rent spelmässigt, vara urusla i spelkänsla.

Eller så det kan vara som fallet med Williams "Algar" 1980, Williams sista fullsize widebody-spel.
Detta spel kom bara ut i 349 exemplar p g a att samtidigt som produktionen startade på detta spel så började Williams tillverka Black Knight, Williams första tvånivå-spel.
Black Knight med sin revolutionerande idé med två spelplaner i olika nivåer blev en jättesuccé för företaget. Då orderingången var så mycket högre än tillverkningstakten så beslutades det att Algar med sin låga orderingång (alla ville ju ha Black Knight) skulle avslutas, så att den produktionsbanan istället skulle kunna tillverka ännu fler Black Knight.

Ett spel behöver inte vara dåligt för att det bara kom till prototypstadiet eller en låg serie, men det är en liten varningssignal.
Sådana spel bör man alltid provspela innan man ev köper det, så man inte köper ett spel som kanske är dyrt (p g a sin sällsynthet) och som eventuellt visar sig vara trist att spela.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: