Frispel

sedan 2001

Bränd spole - STTNG !?

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hej.

Plötsligt kunde man inte starta spelet, för den skjöt runt en kula hela tiden.
Det visade sig att den inte kan mata en kula till högra kanonen.
Efter lite pill så hittade jag problemet.

Se följande bildlänkar:
Bild 1
Bild 2
Bild 3

Nu har jag 2 frågor.

1. Finns det någon här på forumet som har en sådan spole liggandes, som jag kan få köpa ?
(inkl plaströret).

2. Hur kan detta ha skett ?
Är det något annat i spelet som oxå är trasigt, eller kan en spole bara överhettas sådär ?

Tacksam för svar /Arne


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
1.Sakerna du letar efter finns nog hos tex flipperdoktorn eller p4p.no Röret heter coil tubing.

2. Går kulstyrningen lätt eller gå den trögt? Allt sånt här måste gå lätt både fram och tillbaka.

Såhär funkar det (testade nyss på mitt eget(ännu fungerande)STTNG) att när FÖRSTA bollen kommer förbi opto Nr1 på bilden så slår solenoid 2 till och placerar bollen vid opto nr 5. nästa boll som bryter opton vid 1 slår till solenoid 3.

Jag kan anta att det är smuts på opto 1 eller att den inte fungerar och då ligger solenoid 2 på hela tiden (borde vara någon slags begränsning i mjukvara men man vet ju aldrig, och jag tänker INTE testa ;-))

Du kan även testa att gå till testmenyn under solenoider och testa right popper feed eller vad den nu hette :-) sen mäter du med multimeter om spänningen ligger konstant eller växlar, den borde "hoppa till" emellanåt om du kör på run. Man kanske även kan ersätta multimeter med lampa på lämpligt volt.

Länk till bild.
« Senast ändrad: juli 09, 2006, 18:38:28 av v-g »


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
För att förtydliga så är det alltså Solenoid 2 på din bild som är trasig för mig.
("under divertor top" heter den i manualen)

Och det du säger bekräftar vad som händer när jag slår på spelet.
Första kulan som skall gå till Opto 5 på din bild, går vidare till Solenoid 3 istället.

Själva mekaniken i armen går hur smidigt som hellst. Men det kan ju ha varit motstånd i coil tuben, så att det gått trögare och trögare med tiden. Svårt att veta nu när den smält :-)

"drop up", "drop down" och "under divertor bottom" funkar inte i solenoidtestet, men jag vet att de funkar i själva spelet.
Hur kommer det sig ? (myntluckan var stängd).

Har även kollat optos där jag ringat in på bilden. Och allt funkar som det skall.
Bild 4


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Om optona är är ok skulle jag absolut kolla hurpass många volt som kommer till spolen. Eller iaf när du fått den nya spolen slå på spelet med planen uppe och kolla så den slår till som den ska då "opto1" (enligt min bild) bryts. Vore ju synd att elda upp ÄNNU en spole liksom. En är ok två är dumt tycker jag :-D

Känn hela tiden på spolen så du känner om det hettar till.

Det som _KAN_ ha hänt är ju att transistorn till just denna solenoid fått sig en känga och då gäller det att ha koll så man inte bränner en till spole.

Den frågan som man önskar få svar på är ju om det gick såpass trögt i coiltuben så att det fick spolen att smälta. Tyvärr vet jag inte hur det fungerar men jag _tycker_ inte att spelet borde reagera så. Jag menar hur ofta slår inte denna grej till tex då man kör först en launch probe och sen en battle sim. minst 4 gånger iaf på inte mycket längre tid än det tar att återlauncha bollen när den guidas fel. på mitt slår den iaf bara till kort (c:a 1 sek) då bollen passerar opto1.

Drop down funkar mycket bra i min testmeny men man måste växla mellan upp & ner (vilket jag tycker är kass för så är det inte på tex No Fear)för det ska funka. Körde igenom alla test nyligen och alla funkar som de ska. Tilläggas ska kanske att jag fick minsann fixa drop targetet själv då den metall som ska "slå ner" targetet var borta/av/trasigt. Tog en timme med plåtsaxen sen så. Nu funkar det prima sen dess. (Var inte jag som pajjat den ska tilläggas)


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det här blir man ju inte klok på :-(

"drop up" och "drop down" under borgskeppet borde ju funka att göra test på.
Behövde du bara välja dem i menyn, så ploppa den upp och ner ?

Vilken del i backboxen är det som styr dessa ?
Kan det vara samma del som styr "under divertor top" och "under divertor bottom" ?

För det känns ju som att spolen brunnit pga ett elektronikfel. Den borde ju inte brunnit pga friktion. För då borde det inte sett ut sådär !


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Jag gjorde en film för att visa hur det funkar.

Jag "aktiverar" testen genom att stänga lucka därför hinner jag med med kameran ;-)

Här är filmen. Ta spara mål det funkar nog bäst. 4,35 MB (4 568 984 bytes)

Men säger du att det fungerar helt under spel och du är säker på det så finns ju inget att anmärka. Det som är säkert är ju att om inte "upp" funkar så märks det ju då åker den alltid in i lock. Funkar inte "ner" så kan man inte locka den om man väljer det direkt(andra gången går det ju iofs)(Eller själva lock funkar men bollen åker fel.)
« Senast ändrad: juli 09, 2006, 22:41:10 av v-g »


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Nu har jag testat och kollat lite mer.

Den funkar INTE i spelet heller.

Och just dessa spolar som ej funkar i solenoid-testet. De har samma färg på jordkabeln. Dvs, tjock lila med lite grönt på sig.

Så något i backboxen har nog brunnit.

Vart skall jag börja med att kolla ?
Mekaniken på spelplanen har jag bra koll på, men elektroniken i backboxen är det värre med :-(


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Om du kollar på sida 3-6 så har du schemat med kontakterna där.

J107 och J4 är de kontakterna som är berörda så du vet att du kollar rätt.

Som du ser på schemat så är gemensam kabel för
*Under divertor top
*under divertor bottom
* top drop up
* top drop down
violett grön så om det är fel från den "sladden" så ska inte divertor top fungera heller. (eller blir det bottom nu) ja där inte spolen brunnit iaf.

Då återstår 8 driver PCB och den finns på sida 2-14 med komponentförteckning och på sida 3-24 som schema där kan du följa och spåra felen.

Det första du gör är såklart en OKULÄR besiktning har du röta är det en krets som totalbrunnit och då kan man ju lätt se vad som är trasigt (röta är inte rätt ord för trasiga saker men...)

Först skulle jag dock kolla säkringarna de kan säkerligen ha gått en och det är inte säkert att det syns.

Hoppas du får ut något av svammlet ovan.

Viktiga sidor är iaf 3-6, 3-24 och 2-14.
« Senast ändrad: juli 09, 2006, 23:57:40 av v-g »


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jodå, jag tror jag hänger med.

Skall precis gå till sängs, och batterierna är dessutom slut i multimetern.
Får kika vidare i veckan.

Stort tack för all hjälp så länge !

/Arne


Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tjohooo !

Kunde inte låta bli...

Började kika med ficklampan. Såg att ena 3A 250V säkringen hade brunnit.

Koplade ur den brända spolen, och satte i en ny säkring. Vips så funkade "drop up", "drop down" och "under divertor bottom" !!! :-D

Får väl byta spolen och hoppas på att detta inte händer igen... eller ?


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Som sagt tidigare: Håll handen på spolen och andra på offknappen slå sen på och känn så den inte blir het.

När kontrollen av spelet(self check) är klar så testar du bara att bryta opto 1 (enligt min tidigare bild) då ska denna solenoid slå till för ett ögonblick.

Fungerar detta så är allt frid och fröjd tycker jag.

Men det finns ju smolk i bägaren och det är ju trots allt en anledning att spolar brinner och jag är inte särskilt säker på att en sliten coilsleeve är orsaken. Men funkar det enligt ovan så är allt ok ändå.


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping

Windman

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 334
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hej igen !

Är precis åter från semester.
Monterade en ny spole, och böt ut säkringen.

Tyvärr så löste det inte problemet helt.

Direkt när jag slår på spelet, så aktiveras spolen. Dvs, den får ström konstant. Så har det ju inte varit tidigare.
Och det gäller bara denna spole, de andra spolarna på samma slinga funkar som vanligt.
Kan det vara nån diodbrygga som behöver bytas tro ?

Hur skall jag felsöka vidare ?
Nu känns det som att man är helt lost :(


Williams

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Trondheim
Hvis spolen aktiveres straks spillet blir påslått har du en transistor som er ødelagt.
Jørund


v-g

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 62
    • Visa profil
  • Stad: Jönköping
Håller med Williams.

Troligen är det Q15 på "8-driver PCD assembly" som är trasig (det är kortet längst uppe till höger i BB)

Kolla sidan 3-24 i manualen där ser du var komponenten är placerad. Nästa sida (3-25) finns schemat på. På sida 2-14 ser du vilken krets q15 är (TIP 102NPN). Tyvärr verkar inte ELFA ha den men du kan ju ringa och fråga på transistorn står TIP102 så det är så den heter.  Det är en Darlington effekt Transistor.

Någon här kanske har eller kan tipsa om var den kan köpas.

Edit: Kollade lite med goooogle och pingames har den samt även elektronikkomponent verkar det som!
« Senast ändrad: juli 30, 2006, 15:43:27 av v-g »