Frispel

sedan 2001

problem med congo

d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
hej

efter ett intensivt spelade ihelgen så slutade mine shaften att fungera alltså det översta hålet på flippret, där man får fram video sekvensen när man får välja vilken grotta man vill gå in i. Sätter man kulan där så händer det inget. 2-way popper assembly (A-20625) heter prylen. har testat att trycka ner själva switchen men det händer inget då heller har också lyft spelplanen och kollat under men kan inte se att någon kabel eller nått sånt har lossnat. Är nybörjare på sånt här så förklara ordentligt så att jag fattar ;)


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Om det inte har lossnat några sladdar direkt på switchen kan det vara så att sladden lossnat eller gått av någonstans på vägen. Mest troligt är kanske att den lossnat vid närmaste andra switch i matrisen. Kolla i switchmatrisen i manualen för att se vilka andra switchar som ligger närmast i samma rad/kolumn som den som felar. Leta sedan reda på dessa switchar på spelplanen och se om någon sladd har lossnat någonstans.

Så vitt jag kan se är dessa switchar nummer 52 ("COM target"), 54 ("We Are" target), 43 (Lock ball 3) och 63(Vänster bumper). Switchen till poppern har nummer 53.

Annars kan det vara så enkelt att switchen är trasig. Då får man byta den.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
var kan man köpa switchen någonstans?
eller går det att kolla på något smidigt sätt om switchen e sönder?
« Senast ändrad: juli 02, 2006, 23:10:04 av d0nutZ »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det enda sätt jag kan komma på att testa om switchen är hel på är att löda bort den och testa på en annan plats där det sitter en likadan switch, men det är ju rätt omständigt. Kanske går det att mäta på den också?

Nya köper man till exempel hos P4P.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Har man ett flipper behöver man absolut en multimeter. Alla switchar går att mäta. De flesta switchar är ju vanlig av-på microbrytare eller ett tungelement (alltså två metalltungor som tar i varandra då de blir aktiverade).
Bara att sätta multimetern i diod test läge och kolla om ström kommer imellan benen där sladdarna satt när du aktiverar switchen.

Sen har vi förståss de optiska switcharna som är lite klurigare men endå mycket lätta att felsöka.
Oftast är det den sändande dioden som är trasig. Detta pga att dessa tänds och lyser hela tiden från att strömmen slås på. Dioder lyser länge men inte hur länge som helst.

Rikta en digitalkamera mot dioden så ser du i sökaren om den lyser.


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
så nu har jag äntligen orkat felsöka och mycket riktigt så var det we are target som det hade lossnat en kabel på. Sen så justerade jag switchen lite också så nu funkar spelet perfekt igen :D:D:D:D:D tack så mycket för hjälpen