Frispel

sedan 2001

congo

d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
är congo ett bra spel? och vad kan det vara värt i okey skick? kollade på ipdb och såg att det fått väldigt bra betyg men ingen här som snackar om det eller säljer det


Marthin

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1037
    • Visa profil
  • Stad: Köpingsvik
De flesta tycker att Congo är ett jävla skit spel.

Själv tycker jag det är ganska OK. Jag hade inte viljat ha det som ensamt spel men i en samling på 3-4 spel känns det ok.

Såg att det låg ute ett här på Öland, misstänker att det är samma spel du funderar på.
Priset känns väl ganska reko beroende på hur skicket är.

Jag är själv lite sugen:)
« Senast ändrad: juni 29, 2006, 11:05:56 av Marthin »


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Citera
kollade på ipdb och såg att det fått väldigt bra betyg


Lita inte för mycket på betygen på ipdb, dom är lite skumma.

Kolla hellre på toplistan på SFS:
Länk


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
japp det är det på öland jag kollade på ;) tycker artworken ser lite tråkig ut på spelet. Men annars verkar det okey. 7500 är ju inte så jävla farligt


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag hade ett Congo i ungefär ett år och det är definitivt inget skitspel. Det är dock inte heller någon oupptäckt skatt, men klart underskattat är det.

Positivt med spelet är att det har en trevlig spelplan med sköna skott. Poängen är linjär och balanserad och spelet lämpar sig därför bra att tävla på. Det som framförallt kan ses som negativt är att reglerna blir ganska tråkiga i längden. Det går bara ut på att samla diamanter, man tänder lock med diamanter och man startar Super Multiball (slutmodet) med diamanter och väldigt mycket ger diamanter i belöning.
Spelet har inga "modes" i traditionell mening. Ofta stänger också ett quickshot av alla andra skott, vilket kan vara irriterande i vissa lägen.
Congo hade blivit ett mycket bättre spel om de skippat apan i mitten på spelplanen och istället haft lite utrymme för mode-lampor där.

En bra sak med spelet är att det är ganska bra att öva upp sin förmåga på, om man är mer av en nybörjare. Eftersom det är ganska lätt att hålla kulan vid liv finns gott om tillfällen att öva sig på drop catch, bli bättre på multiboll osv. Detta är å andra sidan något som kan vara jobbigt på ett hemmaspel, eftersom bolltiderna kan bli väl långa.

Spelet måste ha fått sitt dåliga rykte av den usla filmen det bygger på. Men idag när den är bortglömd tycker jag det är något man kan ignorera.

Och nej, man ska inte kolla på IPDBs betyg. Folk verkar bara rösta på sina favoritspel där, så alla spel har ungefär samma betyg.

EDIT: stavfel
« Senast ändrad: juni 29, 2006, 12:57:09 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


REC

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 407
    • Visa profil
  • Stad: enskede
Kan inte annat än hålla med. Congo är klart underskattat. Helt OK spel. Inte världens bästa spel kanske, men fullt spelbart och definitivt förnöjsamt
Avliva myten om att flerspelarmatcher är en bra tävlingsform


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Om man hittar ett fint och fräscht Congo så kommer man att få en trevlig spelstund. Jag har spelat på ett antal småsunkiga Congo, då suger spelet, men spela på ett fint exemplar och du kommer att upptäcka att Congo är ett grymt skönt spel.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Jag har tidigare ägt detta congo. Jag var tvungen att sälja det redan efter fyra dagar.
Jag stod inte ut!

Amy good gorilla, Amy good gorilla, Amy good gorilla, Amy good gorilla, Amy good gorilla, Amy good gorilla, Amy good gorilla, ZZzzzzz

Men det är ju bra att vi inte alla gillar samma spel;-)

Nya ljudrommar och en konverteringsats så att man kan bygga bort apskallen i mitten av spelplanen så skulle det bli ett riktigt bra spel.


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
måste ju säga att congo är ett jävligt bra spel. Hur jävla kul som helst :D


Tags: