Frispel

sedan 2001

HJÄLP MIG!!! Fel på mitt Arabian Nights spel!!!

boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Kan någon vänlig själ hjälpa mig med ett problem som jag har med mitt Arabian Nights spel som jag har gått bet på.

Vid uppstart säger spelet att Vanish Magnet broken och Ramp Magnet coil broken. Dock när jag kör solenoidtesten så fungerar Vanish Magnet och jag har också mätt spolen som är ok.

När det gäller Ramp Magnet coil så är denna ok när jag mäter spolen med Ohmmeter. Har också prövat med en reservspole utan att det fungerar.

Det konstiga är att när jag kör solenoidtesten på Ramp Magnet coil och denna skall bli magnetiserad så blir denna inte detta och istället slår Ramp Diverter i swirl rampen till och från. Jag har försökt mäta på Ramp Magnet coil och det verkar komma en svag ström som växlar mellan 18V och 4V om nu mitt mätinstrument verkligen mäter rätt. Dock blir inte spolen ett uns magnetiserad.

Snälla kan någon vänlig själ hjälpa mig så att jag kan få spela i midsommar?

Vad kan vara fel?
:-(:-(:-(


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
*laddar hem manualen för att bli lite klokare*

Det är inte så att detta är något som du har missat att kolla upp? SB 91

Om det annars är så att det drar en annan solenoid än den som det är meningen att skall dra, så skulle jag misstänka en kortis någonstans i matrisen. Vilka switchar som ligger i samma "linje" i matrisen ser du i manualen (och jag med snart). Sitter switchen för solenoiden som "drar" i samma linje så skulle jag misstänka en kortis någonstans mellan dem (kanske enligt servicebulletinen ovan?) Kortisen skulle mycket väl kunna bestå av en bränd diod. Jag skulle nog lyfta ett ben på dioderna som sitter på samma matris som Vanish Magnet och se om de leder åt båda hållen...

*Något senare, möjligen inte klokare, men manualen nedladdad...*

Sidan 1-43 har lite intressant text, men den har du säkert redan kollat på?

Kan det vara kortis mellan kablarna med färgerna "Violet/Grey"? Om det är det så kan det möjligen bli lite lustiga fel...
« Senast ändrad: juni 22, 2006, 22:13:43 av iceman »


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Service bullentinens problem kan det nog inte vara då jag har bytt till en ny spole men samma fel kvarstår.

Kan en bränd diod skapa dessa problem? Jag har en del extra dioder som jag har använt när jag bytt ut switcharna i spelet. För att kolla en dio måste jag väl löda loss ena benet eller hur? Är lite okunnig hur jag skall tolka manualen och vad som sitter i matrisen. Tyckte att det såg ut som att det var skilda matriser för Ramp Magnet coil och Vanish Magnet men jag har kanske fel?

Är tacksam för all hjälp jag kan få!!!:-)


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Det slår mig att meddelandet om att Vanish Magnet broken har jag fått tidigare men att spelet trots detta tycks ha fungerat ok. Därav är det kanske två olika fel som spökar nu?


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Det är ju förstås lite lurigt att säga på distans, men jsg skulle nog börja att leta kortisar, inte helt ovanligt att tex en kula träffar en switch på spelplanen och stänger denna permanent.

Det låter som två fel egentligen, ett mellan Ramp Magnet/Diverter och ett för Vanish magnet. Kan det vara så möjligen att det ena felet gör att den andra switchen inte känns av vid spelande och i själva verket helt enkelt inte aktiverats under ett antal spel och dpelet därför antar att även denna är trasig...?

Jag kommer inte ihåg riktigt hur bollbanorna ser ut, men om divertern aldrig släpper en kula åt ena hållet kommer spelet tro att något i andra bollbanan är trasigt.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Det är troligen två fel som spökar samtidigt. Kan det kanske vara som du sa en diod som är kortis. Det kommer ta ett tag och löda loss och kontrollera samtliga dioder *puh*.

Angående switchar så rapporterar inte testerna att det är någon som är kortis. Jag har dock hittat en dålig switch (kärvar i återgången)  direkt efter ramp magneten men den borde väl inte påverka det hela.


ola

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 261
    • Visa profil
    • Olas spelhåla fb
  • Stad: göteborg
Har haft samma problem med mitt spel det var en switch  som glappade. Jag tror det var 45 .det är i vilket fall en switch som glappade


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Tack för hjälpen. Jag skall kolla detta under helgen. Är tacksam för alla tips jag kan få. Förhoppningsvis är räddningen nära. . .:-D


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Nu har jag löst problemet. Det var en bränd säkring (F103) på driver bordet samt en dålig switch efter ramp magnet.

Tack för alla goda råd!

En lite konstig sak är att spelet rapporterade broken vanish magnet men efter att jag fått en multiboll så försvann detta felmeddelande. Vet inte varför. :-D


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Härligt att höra att du fått till spelet!

Om en switch inte passerats av en kula under ett visst antal spel så brukar spelet rapportera switchen som trasig. Första saken att göra vid såna fel är att manuellt kolla dem i switchtestet. När de blivit aktiverade där så försvinner även felmeddelandet.


boko

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 196
    • Visa profil
  • Stad: Sköndal / Stockholm
Jag upptäckte att dioden var avklippt på Bazar spolen när jag kollade spelet. Vet någon om det skall vara en diod här? Vissa spolar har ju inte några dioder.