Frispel

sedan 2001

blixtflipprar är kortare än vanliga

COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Någon sade för en tid sedan att blixtflipprar är kortare än vanliga. I helgen hörde jag det igen, så jag beslöt mig för att mäta med skjutmått på 2 av mina spel och mkt riktigt, flipprarna med blixtar på ÄR kortare än de vanliga.

Blixt: 71 mm
Vanlig: 73 mm

Tillsammans en skillnad på hela 4 mm (2 st. ihop), vilket säkert kan ha en avgörande betydelse för spelets gång.

Det har troligtvis inte med olika batcher att göra, för i det ena fallet har jag ett spel med gammal blixtflipper på vä. sida och den hö. sidan köpte jag på P4P i vintras - de är lika långa, ehh... korta :-)
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Intressant att skillnaden inte är större, för när man spelar känns blixtflipprar betydligt mindre.
Vilka spel är det som ska ha blixtflipprar?
Dr Who och Fish Tales är de jag kan komma på.

Sen har vi de fina operatörslösningarna där ett TAF hade en av varje!


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Dracula skall väl ha blixtflipprar.
På tal om Fish Tales tänkte jag på flipprarna när jag lirade härom dagen. Det känns väldigt tätt mellan flipprarna. Kanske bara en känsla har inte mätt själv men allt annat än blixtflipprar på FT skulle nog kännas fel.


Sponk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 499
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vad jag hört så är inget spel designat med blixtflipprar utan något som operatörerna eller Wms satte på för att korta bolltiderna.

White Water levererades också med blixtflipprar om jag inte minns fel.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12145
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Var inte Dracula först? Då borde väl inte Fish Tales ha det? Däremot WW, innan de sansade sig igen. :-D

Har det bara på mitt BSD i alla fall.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
WW ska ha blixt flipprar å BSD,DR WHo men sen har ju COTBL gapet åsså men det ska väl inte vara sådana flipprar på det spelet!Eller!


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Popeye också...

Fish Tales - gula blixt
Dr Who - gula blixt
Popeye - vita blixt (syns även på backglasset)
BS Dracula - gula blixt (skulle tydligen varit röda vanliga)
White Water - vita vanliga, vita blixt som extradelar
Black Rose - svarta vanliga? det finns svarta blixt också, som tydligen hamnat på många..

Ibland sägs blixtflipprarna ha kombinerats med starkare (blå) flipper coils.

Men det är väl som Sponk säger. Frågan är om man vill ha spelet som det var designat, eller som det faktiskt kom ut. De flesta verkar väl tycka att spelen blir roligare/bättre om man byter tillbaks till vanliga flipper, eller?

Inte för att RGP är en ofelbar källa men:
"White Water spare parts package came with two extra white lightning bolt flippers, even though the game was assembled with normal white flippers."
http://groups.google.com/group/rec.games.pinball/msg/2e9b823c6bb5d155
"I guess the plan was to use lightning bolts on the game, but someone had the good sense to put a stop to that plan. But the extra flippers
had to be gotten rid of somehow, right?"
http://groups.google.com/group/rec.games.pinball/msg/c150c44d596802bd

Mer om bakgrunden:
"Lightning flippers were not even invented at WMS, they were invented by this big euro distributor named Hans. Hans had this vision that if the flippers were shorter, ball times would be less, and the games would make more money. He put those fucking things on all his games out there from what I heard. He then conviced the geniuses in management at WMS to start using these little shits on some games, which they did, and it didn't really work out so well as we all know.
There was not a SINGLE GAME that was originally designed with those things. All the playfields were layed out with real flippers on them, and then later the decision to use the little shits was forced upon them. The one instance where this was not the case was fish tales, which was designed and tested with regular flippers and the first day of production was changed to lightning flippers by the designer because he all of a sudden thought the ball times might be too long, which they weren't, and it made the game play like shit. When a game's shots are designed around a flipper one length, taking 1/8 off each flipper drastically altars the way the game plays. It not only increases the chances at a drain - as was the vision - but it ruins the feel of the game. Eventually after a couple games, they gave up on those things. I'm not sure if they realized how much they sucked, or certain designers who weilded enough power just flat out refused to use them, but luckily they were abandoned, but only after it ruined the experience of 3 really good games (dr. who, dracula, and FT). Full size flippers wouldnt' have saved popeye, that was just a lost cause."
http://groups.google.com/group/rec.games.pinball/msg/fc981194dd68567b

De flesta på RGP verkar hata blixtflipprarna, men det finns de som älskar dem:
"I'm just curious if there is anyone who prefers the lightning flippers over the regular length flippers. I know the games were designed for the longer flippers but I think it was a nice change to the same old regular flippers. I'm sure the operators loved them because it made the game harder, but that's why I love them, especially for a home pinball machine. Why put the longer flippers on your home pin to make it easier on yourself? Wouldn't it be better to make the game a little harder to keep you coming back for more?"
http://groups.google.com/group/rec.games.pinball/msg/74de626fe0a9139b


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Mitt Corvette hade "Blixtflipprar" när jag köpte det. Jag tog ingen notis om detta, förrän jag såg i manualen att partsnumret var vanliga flipprar, det skall inte vara blixtflipprar på detta "apsnabba" spel. Jag bytte och det blev en väsentlig skillnad, de få millimetrarna gör mycket i bollkontrollen, speciellt på snabba spel.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Rättelse:

När jag mätte avrundade jag till närmsta hela millimeter, vilket innebär att skillnande troligtvis är ngt mer än 2 millimeter.

Är det ngn som vet de exakta formella måtten i "inch", så hade det varit intressant att veta, tycker i varje fall jag.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 432
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har sett nånstans att vanliga flipprar är 3" och blixtflipprarna är 2-7/8". Har ingen aning om var, dock.
« Senast ändrad: juni 09, 2006, 19:09:11 av johan »
Det är lika för alla


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
PÅ ett WW jag ägt tidigare satt det vanliga flipprar men på det som nu står i garaget är det blixt på flipprarna nere men vanlig där uppe, satt det blixt där ochså från början eller ej? Man behöver ju lite kraft till den långa rampen.
Play a real game, play pinball


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
På mitt WW-SE är det blixtar där nere som gäller och en vanlig där uppe.

Hittade en gammal tråd om det här där det diskuterades lite om WW och blixtflipprar.


d0nutZ

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 736
    • Visa profil
  • Stad: vetlanda
på mitt ww är det också blix flipprar där nere och vanlig där uppe. Frågan är ju om man ska byta ut blixflipprarna


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Om man använder vanliga flippergummin på blixtflipprar, bör inte gummit så att säga bli lite slappare runt flipprarna? På Lasergames FT (det som användes på SO) så är det t.ex. noll studs i flipprarna trots rätt nya rosa gummin. Beror det månne på det?


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
SVE: Jag har också noterat samma fenomen på de spel vi har med blixtflipprar (FT, BSD & Poopeye). Eftersom omkretsen på flippern är mindre så borde spänningen i gummit vara mindre, således mindre studs i gummit.
På vårt FT är det t ex ganska lätt att dämpa kulan med vänsterflippern när bollen kommer ur vänsterloopen bara genom att hålla upp flippern.
« Senast ändrad: juni 15, 2006, 12:06:41 av Purre »


Tags: BSD spole  power