Frispel

sedan 2001

EM 2007 i Sverige?

MCR · 99 · 14042

Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Även SM har väl runt 200 deltagare? Och där klarar vi oss väl på runt 25(?) tävlingsspel.

Vad gäller 100+ spel så var det ju inte 100+ spel i Amsterdam. Det var väl kanske 35 i tävlingshallen, 10 i lagtävlingen, 10 i stora hallen och 20 i rummet längst bort, d v a ca 75 totalt. I München tillkom ett antal P2K-maskiner och fler förströelsespel, men antalet tävlingsspel var ungefär detsamma.

Den stora skillnaden mellan Amsterdam/München och SM/SO är ju antalet förströelsespel. Både i Amsterdam och München har det varit väldigt många förstörelsespel, medan vi i SM/SO bara har haft något tiotal dylika. I själva tävlingsdelen har det däremot inte varit någon större skillnad förutom lagtävlingsspelen.

PAPA klarar sig på 10 tävlingsspel (iofs med bara ett 50-tal deltagare). Däremot har de 300 förströelsespel...
« Senast ändrad: juni 22, 2006, 14:12:16 av Pal »


mikke

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 263
    • Visa profil
  • Stad: stockholm
100+ spel på EM i Stockholm kommer inte att hända. Vi borde rikta in oss på att genomföra en bra tävling. 20 tävlingsspel i SM räckte bra. Tror inte att det blir fler deltagare i EM. Jag ser det inte som en mässa/utställning.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Håller iofs helt med Mikke. Det är tävlingarna, singeln i första hand och lagtävlingen i andra, som är det primära. Skulle tro att ett antal deltagare faller bort om man inte har förströelser vid sidan, men det är sannolikt spelare som inte inte ser tävlandet som det viktiga.

Tror dock att det kan komma många ändå, särskilt om det slås ihop med t ex SM. Då får vi säkert ca 150-200 svenskar och kanske 30-40 tillresta europeer.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Vart går det 2008!Danmark!:-)Nära å bra isåfall:-D


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har nu föreslagit Danmark som arrangör 2008: Trådlänk. Vi får väl se vad danskarna och andra säger om saken.

Däremot borde vi väl snart bestämma oss för hur vi gör nästa år? Ska vi kombinera EPC med SM eller SO? Och isf, som en enda tävling eller två på varandra följande helger? Och i vilka städer ska tävlingarna (förutom SO som inte gärna kan flyttas) gå av stapeln? Och vilka vill ha huvudansvaret för respektive tävling?


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Borde vi inte ha en tråd för "flippertävlingar" för övrigt? Antingen bredvid "Flipper-SM", eller så döper vi om den tråden till "Flippertävlingar".


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Med tanke på de olika uppläggen på tävlingarna här i Sverige så borde väl SM vara den lämpliga tävlingen att samköra med EM. Eller köra vecka före/efter om spelen kan stå kvar under veckan.

Jag tror inte på att köra SO och EM i samma tävling av orsaker som PAL redan har nämnt i den här tråden.

Om det blir 200-230 spelare i huvudtävlingen så behövs det nog mellan 25-30 spel för den tävlingen.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Danmark låter väl nära å fint för ett EM:-DKanske Sörka-Finland kan ta det 09! :-Dsen tycker jag att topp 3 i EM(12st ska ha en direktfinalslutspelsplats om det inte kostar på för många platser i finalspelet!Hur många är tänkt att gå vidare i singelspelet!48!+12=60st,Spara 4 platser=64! låter väl ok men hur göra med dom länder som vill vara med som hamnar utanför!Kanske låta alla kvala å spara några slutspelsplatser så kanske några från dom olika länderna kan gå vidare från topp 4 länderna!Kanske köra som i Holland där alla topp4 som åkte ut fick köra ett sidokval eller hur det nu gick till  :-DSom jag har fattat det så var väl Munchen katastrofabelt:-D


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Sen tycker jag absooooluut inte att man ska mixa ihop SOP,SM å EM i en å samma tävling hur det än blir;-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Om idén med SO och EPC två helger i rad ska gå att genomföra, så behöver vi ta ett beslut rätt snart, eftersom det lär behövas framförhållning för att kunna boka lokal.

Och även om vi väljer ett annat tillvägagångssätt, så vore det ändå bra att sätta datum rätt snart.

Hur tar man beslut i det här sällskapet förresten? Finns det en styrelse (en riktigt sån alltså, inte en låtsasstyrelse a la STPB)?
« Senast ändrad: augusti 24, 2006, 16:26:16 av Pal »


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Det är väl bara å köra på!Släng ut en intresseanmälan om datumet:-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nja, jag ser gärna att nån kliver fram och säger "Ja, jag kan ta ansvar för EPC, och det funkar bra att köra helgen före/efter SO", alternativt "Ja, jag kan ta ansvar för EPC, men jag kör hellre si och så istället för helgen före/efter SO" först.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Tror du/ni att folk vill åka till Stockholm/alternativt stanna i stan 1 vecka och spela flipper? Annrs finns ju risken att folk prioriterar EM och skippar SO-helgen och det vill vi ju så klart inte. Annars besparar det ju en hel del jobb med flytt av spel och sånt så klart.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jänkarna blev eld och lågor när jag diskuterade idén med dom. Däremot kan du kanske ha rätt när det gäller folk från Europa.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Jag stannar gärna en vecka om det planeras i tid så man kan boka in veckan:-)Då kan jag ju hälsa på hos lutande dörren en sväng:-DMen jag tror att långresande väljer ett av dom två alternativen;-)


Tags: