Frispel

sedan 2001

EM 2007 i Sverige?

MCR · 99 · 14025

mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Jag undrar vem som pratar skit här JG,Ingen har frågat mej om jag kan ställa upp med dom spelena du nämner här!Ett spel kan jag ställa upp med å släpa ner men inte ett busslast med spel om du inte ordnar nån lastbil som tar svängen upp hit å hämtar dom:-)Sen var SM i lidköping menat som ett skämt:-hoppas fortfarande att göteborg ordnar ett SM i år för det vore trevligt:-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kan ju berätta direkt att ni får väldigt svårt att skramla ihop spel utan tillgång till en lastbil eller två.


MS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1253
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
MCR, en bra iaktagelse du gör. Jag trodde oxå det gällde till hösten. Men nu är det på gång med ett SM i Göteborg 2006.

Sen får vi se om det funkar att vi kör två år på raken. För min del så är jag positiv till det, men det är ju mycket som spelar in där. Då tänker jag främst på hur det fungerar med lokalerna som vi har på gång nu, hur mycket hjälp jag får o.s.v Så SM 2007 väntar jag med att ta ställning till efter höstens evenemang.

Läs gärna mer i SM-tråden. Vill dock påpeka att inget är spikat ännu. Men jag vill gärna höra era reaktioner, så posta på!!


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Mic: Ok, jag hade bara hört från lite olika håll att du inte ville ställa upp med några spel. Då blir man ju(iaf jag :-)) lite småirriterad när du "tjatar" hela tiden. Men nu vet jag hur det ligger till och givetvis får du hjälp med att transportera eventuella spel. För det kommer säkerligen bli så att fler än ett behövs.

MS: bra jobbat


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Flåt då JG att jag tjatar att Göteborg ska annordna SM:-(Men jag hoppas att det leder till att Göteborg annordnar det för det vore kul:-)Sen vet jag inte vad för rykten du har hört!Det enda jag har sagt är att jag bor för långt bort från Göteborg för att ställa upp med att bära spel(Nästan 30 mil tur å retur men det visste ju du;-)Men jättekul att MS Marcus Salo äntligen tog steget ut och vågade ta detta stora arrrangemagn,Göteborg nästa!,JG dej bjuder jag aldrig mera på en cigg!:-D


JG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 346
    • Visa profil
  • Stad: Ulricehamn
Hehe.. du nallade ju av mig det sista din filur.:-D

Måhända att jag var lite hård i tonen i det första inlägget, det var inte riktigt meningen utan det skulle vara lite åt det småtrevliga sarkastiska hållet..:-P

Sen är det klart att du ska hjälpa till, du är ju här nere hyfsat ofta och SM är det inte varje vecka direkt.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker spelarna som placerade sig 1-4 i årets EM ska vara direktkvalificerade till slutspelet 2007, dvs slippa kvala.

Over and out! /MCR


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det ska vara rättvist, alla ska ha samma chans att ta sig till slutspel. Jag tycker inte att tidigare tävlingars placeringar ska påverka senare tävlingar.

De som klarade sig så bra att de kom till placering 1-4 klarar nog av att kvalificera igen för EM 2007. De ska inte ha någon fördel från tidigare tävlingar, det är bara, som jag ser det, en typ av fusk emot alla de som måste kvalificera sig.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
DAH: Att låta de fyra toppspelarna från årets tävling få gratispass till slutspelet gör ju inte att t ex du eller jag får mindre chans att gå vidare, snarare större.

Vidare tycker jag att samtliga spelare i lagtävlingen ska gå rakt in i slutspelet (om inte schemat tillåter tävlingarna att gå vid skilda tidpunkter), ungefär som för två år sedan i Holland.
Att årets lösning var inte så lyckad var de flesta deltagare överens om. Många normalt sett självklara singelslutspelare (t ex Neil Schatz, Linus, Palle m fl)fick inte lira singeln pga att de "kvalat" i endast tre ensettar-partier mot de främsta spelarna från motståndarländerna.

Landslagen ska ju per definition (även om det kanske inte är så i verkligheten) bestå av det landets fyra främsta spelare. Spelare man absolut inte vill ska missa singeltävlingen för att de väljer att spela för sina respektive länder. Man vill ju inte heller att de ska avböja lagtävlingen och på så sätt urholka den.

Alltså-låt dem alla gå in i singelslutspelet så det blir hög klass på det!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Håller med MCR om att lagtävlarna inte ska bli diskade från singeltävlingen, det sög i årets EM! Likaså sög deras förkval där tex Englands spelare blev utslaget från lagtävlingen efter att ha spelat en kula var. Däremot ser jag inte nån anledning till att 1-4 ska slippa kval. VILL dom spelarna själv ens halka in på ett bananskal utan att kvala? Det skulle inte jag vilja själv om jag mot förmodan hade varit en av dom...


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Fullständigt medhåll gällande lagspelet! Ställs jag inför samma val igen så väljer jag helt klart singeltävlingen. Jag funderade på att skriva "Fick inte vara med" som resultat i EM i min resultatlista på STPB. Idiotsystem!

Däremt tycker jag inte att 1-4 i förra EM ska slippa kvala. Jag har svårt att se varför de skulle få det? Vad vore fördelen med ett sånt system?

Och jo, det minskar chanserna för oss övriga. Det blir ju fyra platser färre att slåss om. Det blir förvisso även fyra duktiga spelare färre att slåss med, men att chansen minskar är ju ganska enkel matte.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Såvitt jag vet finns det inga givna riktlinjer för hur tävlingsreglerna ska vara utformade på EPC. Därför kan vi ju äntligen ha ett EPC med RIKTIGA regler, å inte några "kalle anka"-regler. :-D

Det behöver väl bestämmas var/när/hur/vilka innan hösten i alla fall.



Som det ser ut nu:

November 2006
SM i göteborg

Våren 2007 (?)
Stockholm Open

Hösten/Vintern 2007
SM i ???



När ska då EPC-07 klämmas in? Inte i augusti 2007, eftersom då är det förhoppningsvis PAPA 10.

Ska EPC-07 vara ett eget event, eller ska det slås ihop med SM. Eller kan det t.o.m. funka att Stockholm Open utannonseras som "Stockholm Open/EPC-07"? (Vet att PAL är tveksam till det)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Med tanke på det enorma antal maskiner som krävs tycker jag absolut man ska slå ihop EM med en annan stor tävling, eller hålla dem i väldigt tät anslutning till varandra.´men det har jag ju redan sagt. :)

Det är nog egentligen bra att besluta sådant relativt snart. Jag inbillar mig att ett så stort arrangemang kräver mycket mer pengar/resurser än vad man är van vid från SM och SO, och att man alltså behöver ragga sponsorer så tidigt det går.
« Senast ändrad: juni 20, 2006, 18:01:57 av MCR »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tror inte att EM kräver mer än SO vare sig när det gäller maskiner eller pengar. SO nu senast omsatte drygt 50000:- och gick med en bra vinst, samt krävde ca 50 maskiner.

Däremot är det betydligt svårare att dra in pengar på EM än på SO, eftersom vi antagligen inte vill köra ett lika "kommersiellt" spelsystem som vi gör på SO. Men å andra sidan kanske man inte behöver ha lika dyra priser på EM som på SO, då själva titeln "Europamästare" smäller rätt högt i sig självt.

Jag tror att ett EM-arrangemang i mångt och mycket kommer att vara väldigt likt ett SM-arrangemang, både när det gäller logistik och ekonomi.
« Senast ändrad: juni 22, 2006, 10:43:53 av Pal »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag är ganska säger på att det behövs fler än 28 spel i ett EM. Båda de senaste EM har det stått 100+ spel i lokalerna. Då har förvisso en stor del av dem varit ströspel, men sådana behövs ju också, eller?
Och dessutom behövs ju ett tiotal spel bara till lagtävlingen.

Det har ju varit ca 200 deltagare i singeltävlingarna varje gång. Ska man kunna köra ett kval och ett slutspel på två dagar efter tidsschema som i SM (eftersom man väl knappast kan köra entrysystem a la SO/PAPA) behövs 50+ spel till singeltävlingen tror jag.


Tags: