Frispel

sedan 2001

Renovering av spelplan

Uncool

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Hej flippervänner!

Jag tänkte putsa till mitt Getaway II under någon/några regniga sommardagar.
Mitt bekymmer är att det saknas lite på de genomskinliga plasterna på spelplanen.
Kolla bilden här:

Svårt att få till ett bra kort men jag hoppas ni ser vad jag menar. Längst ner på 4X fattas det lite.

Hur bär jag mig åt för att få det snyggt?

Tack på förhand!:-):-D


Uncool

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö

Freddis

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Off topic! Då skulle ni se det Roadshow som står i Alinsås under ett partytält. Står där dag som natt. I sol och regn. Sicka tokar som låter ett spel stå så.


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12142
    • Visa profil
  • Stad: Borås
Vilken utställare är det då - så vi vet var inte inte ska köpa spel sedan. :-D


Freddis

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jasså INK du är sugen på ett Roadshow som stått ute i regn och rusk. Jag vet vem som är utställare men jag vet inte om de vet hur spelet står så jag avstår från att skriva det här.;-) Du vet ju mitt nummer så om du ringer mig så får du veta.:-)


Freddis

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Tillbaka till tråden. Förstår inte om du menar själva inserten eller lacken/måleriet vid inserten. Inserts finns till salu har jag sett nyligen till mitt nyinköpta FT. Om det gäller målningen runt inserten så går det bra med hobbyfärg har jag sett i en tråd på SFS. Skall kolla på både inserts och färgtråd och meddela om jag hittar det.


Uncool

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Det gäller inserten (nu har jag lärt mig ett nytt ord :-D) Så det går att köpa såna? Det vore ju übertrevligt!


Uncool

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Nu har jag fått tag på en bättre bild.
Inte mitt flipper men bilden beskriver på ett bra sätt hur många av mina inserts ser ut:
Insert


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Eftersom ingen med bättre koll har svarat så får väl jag säga det lilla jag vet i alla fall.

Till att börja med orsakas den typen av slitage av att inserten har rest sig och sticker ut från spelplansytan. Man får börja med att försöka trycka ner den igen. Det gör man genom att värma med en hårtork så att limmet som håller den blir varmt. Sedan får man banka ner den med en klubba. Se dock till att ha något lagom hårt emellan. Inte för mjukt så att all kraft dämpas, men inte så hårt att spelplanen skadas. Ett suddgummi har funkat bra för mig :-)

Hur man fixar själva slitaget i lacken på bäst sätt vet jag inte. En gissning är att man får fylla i med någon stark (tvåkomponents?) klarlack som skulle kunna fylla ut på ett bra sätt. Antagligen svårt att få helt bra.

Det går också att köpa inserdekaler som man sätter ovanpå gamla slitna inserts, jag vet inte hur bra det blir. Inte heller om det finns till Getaway.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Uncool

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Åh man tackar :)

Insertsdekaler låter som ett bra tips.
Någon som har tips om var man kan köpa såna?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tror att ClassicArcades är ett av de hetare tipsen för insertdekaler.
Dock finns inte Getaway i katalogen, men enligt vad jag förstått är det en hel del som inte finns på hemsidan, så det kanske kan vara värt att maila och fråga.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Uncool

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Tack för det.
Har mailat dom.
Jag har sökt en del på nätet och hittat en sida som heter http://www.marcospecialties.com/

Dessvärre så hittas inte sidan.
Någon som vet ifall de existerar?


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita

Uncool

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Eksjö
Jo idag funkade det.
Fast det var inte till så mycket hjälp :-(


Tags: