Frispel

sedan 2001

Problem med magneter

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Intressant. Får kolla om det finns någon verkstad som skulle kunna fixa det här i närheten.
Dock känns det inte helt meningsfullt att avmagnetisera om man inte vet varför det uppstått. Men det kanske kan hända utan att det är något egentligt annat fel?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Snyft! Nu är det inte kul längre! :-(
Fick äntligen mina nya transistorer idag så att jag slutligen skulle kunna koppla in magneten. Har fått den avmagnetiserad tidigare men inte vågat koppla in förrän transistorn också byttes.

Men hjälpte det? Nä!!

Visserligen tog det lite längre tid innan kulan fastnade, men annars var det sig likt. Nu har jag alltså bytt drivtransistor, kulor, magnetkärna och fått magneten avmagnetiserad. Hur ska man egentligen gå vidare från det här?

Det enda jag möjligen skulle kunna komma på är att byta transistorn som sitter före TIP36:an (en TIP102) bytte inte den nu eftersom den var så krånglig men jag har i alla fall nya. Kan det finnas någon poäng med att byta den?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Hmm. Du hade ju kopplat bort spolen ett tag och testat, men har du testa att ta bort *all* spänning.

Dvs. helt enkelt rycka ur kontakten ur vägguttaget?  Då är det ju bara lite kondensatorer som finns kvar.  Kan vara ett sätt för att se om det är ett elfel/läckage eller (fysisk)magnetism som är problemet.

(Du har inte råkat få tag i ett spackel med hög halt av järnfilspån i, så att bordet numera är magnetiskt :-) )

// Luma
// Christer


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker ju rimligen att resultatet borde bli det samma om man stänger av spolen som om man drar ur sladden, men allt är väl värt ett försök just nu.

Det är vanligt Plastic Padding jag använt till att spackla så det borde inte finnas järn i, men jag gillar den nya infallsvinkeln.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag måste säga att detta är ett mycket märkligt problem och att jag tycker synd om dig Grandelius - usch vad frustrerande!
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Antar att det är flippermagneternas hämnd för att jag alltid har baktalat dem. Lär jag i och för sig fortsätta med.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har nu gjort testet Luma föreslog. Det är svårt att avgöra om kulan släpper av att spelet stängs av eller om den skulle släppt ändå, men faktum är att den har lossnat varje gång jag "drog ur sladden" (rent praktiskt gjordes det dock genom att jag stängde av en förgreningskontakt med strömbrytare).

Nu ska jag i alla fall testa att byta Q6 också. Denna transistor sitter monterad med en sorts "plastnit" istället för en skruv och jag undrar hur det är tänkt att man ska få loss den. Eller får man helt enkelt knipsa bort den och sätta dit en skruv istället?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Mycket skummt...

Det enda jag på rak arm kan tänka på är att hållaren till magneten (själva bygeln med opto/magnet) har en smygspänning till sig... Kontrollmät för skojs skull och se om du har nått mellan bygeln & jord (vilket det inte ska kunna vara) Men visst, teoritiskt kanske det kunde vara potensialfel mellan 0-nivåerna :-)

Går det att justerna ner magneten något, och ändå få den att "fästa" när den ska?

Har aldrig spelat eller sett ett Shadow, vad sitter/gör spole 36 (Singen drop down) dom matas tätt ihop på fliptronic-bordet, och ser ut att dela kabelstam en bit??

Fan vet... Det var en lurig en :-)

// Luma
// Christer


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
TIP102:an bytt. Ingen skillnad. Möjligen fördröjdes händelseförloppet ytterligare. Det finns en transistor ytterligare ett steg bak i kedjan. Kanske värd att byta?
Fast å andra sidan, nu lyckades jag stänga av spelet så att kulan satt kvar, så det verkar inte elektroniskt ändå. Jag kan inte se någon spänningsskillnad mellan hållaren och siderailsen, men jag är inte hundra på att jag mätt rätt.

Spole 36 måste vara den som skickar upp drop targetsen som sitter strax intill magneten. Problemen med att justera ner magneten är två. Dels att magneten inte alltid lyckas gripa tag i kulan då, men också att alltihop börjar skaka på ett sätt som inte kan vara nyttigt.

Min fundering är om hållaren på något sätt gjort sig mottaglig för magnetism, så att den trots avmagnetisering blir magnetiserad igen så fort spolen kopplas på.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Grandelius

Varför köper du inte en magnet från P4P?

Den kostar "bara" 156 NOK.

magnet från P4P

EDIT:
Eller hållare... finns också (tror jag).
« Senast ändrad: april 28, 2006, 12:22:52 av COCS »
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Spolen tror jag inte att det är något fel på, men man kan så klart inte vara helt säker. Hållaren på Shadow är kombinerad med en hållare för optosarna på ovansidan, vilket gör den delen unik och omöjlig att få tag på. Helst skulle jag vilja tillverka en ny i plast som inte kan magnetiseras, men det är ju inget man kommer ha tid att göra på ett par månader.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har frågat lite på RGP eftersom det finns fler där och eventuellt skulle kunna dyka upp någon som haft samma problem.
Jag fick tipset att mäta spänningen mellan jord och anslutningarna till magneten när magneten är inaktiv. Enligt honom skulle lägre spänning än 70V indikera läckage i elektroniken på något sätt. Jag får det till 51V. Men jag undrar var denna siffra (70V alltså) kommer från? Jag trodde alla spolar drevs på 50V?
Så här dags är det lågtrafik på RGP, så jag lär inte få något svar därifrån förrän ikväll. Är det någon som vet om detta test är meningsfullt och om det säger något?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
När den är "inaktiv"?? Menade du "aktiv"?

Har inget schema här just nu, men om det ligger en konstant + fram till magneten så skulle det ju bli varma drivtransistorer... om det smyger nått till jord vill säga.

Jag vet att t.ex. gottlieb har haft denna otrligt konstiga sätt att konstruera elektronik, men jag trodde dom gått ifrån det pga. kostslutningen till jord som gjorde att spolar stod och drog tills säkringar gick, alternativt eldade upp spolen.

Hur som, om det är så.. Så ska du kuna mäta en ström (obs, inte spänning) i matarledningen till magneten. (dvs. lägg en ampere-meter i serie med mataren, en i taget) Har du den minsta milliampere där så lär det påverka magneten.

Du kan inte låna en guass-meter (stavas det så?) någonstans. låter nästan som om detta börjar bli lättare :-)

Sen har jag ju absolut för mig att fliptronic-kortet levererar 50v. men ostabbat skulle det ju kunna bli 70v.

Anledningen (enligt mig) att mäta stömmen istället för spånningen är att det mycket väl kan ligga några strö-volt och idla utan att det gör någon, men om det sticker imellan en massa ström, då är det nått som är aktivt..

Du skulle även kunna lossa hela hållaren till magneten / opton och mäta strömmen i mellan där. Om det kryper kanske det räcker att isolera hållaren med ett par glimmerskivor.

Men men, bara teorier.
För oss andra är det här ett väldigt underhållande problem, tror däremot att det är *väldigt* frusterande för dig :-(

// Luma
// Christer


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
När den är "inaktiv"?? Menade du "aktiv"?
Nä, jag menar när den är inaktiv. Vet inte hur det funkar, men det är 50V på alla spolar på Fliptronics.

Så vitt jag vet kan inte min multimeter mäta ström, så det blir svårt att göra just nu. Ska se om jag kan ordna fram något.

Jag antar att 70V var en missuppfattning från RGParen då, eftersom det blir 50V från de andra spolarna med.
Citera
För oss andra är det här ett väldigt underhållande problem, tror däremot att det är *väldigt* frusterande för dig
Så länge det är så så kanske man kan upprätthålla intresset i alla fall. Men det är definitivt frustrerande. Speciellt som jag själv börjar få slut på idéer.

En sak till finns dock att fundera över. I RGP-posten som citeras ovan berättas om att det räckte med att byta spole för att bli av med problemet. Här är den. Det jag inte förstår är hur en överhettning kan orsaka att kulan fastnar. Kan någon förklara det?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag fortsätter uppdatera gåtan...
Jag har nu fixat en amperemeter men magneten ger inget som helst utslag i passivt läge. I aktivt läge vet jag inte om jag vågar testa, men rimligtvis borde det väl hända något där. Lite synd tycker jag, hade varit skönt att hitta något för en gångs skull.

Fortfarande ingen som kan säga något om teorin med spolen?
« Senast ändrad: april 30, 2006, 20:13:59 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub