Frispel

sedan 2001

Vinylskivor !

johan184

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
  • Stad: mölndal
Om lite fler skulle lägga några mer kr än 50kr på sin vinylspelare och köpa ett riktigt RIAA steg till sin stereo så kanske dom hade märkt att vinylen kanske inte e så jävla dålig kvalite på, sen får man givetvis ha lite vyare vinyler.

Skulle man sen börja lyssna på nya 180gm vinyler så är ju ljudet ypperligt fint.

Dock tycker jag att man får lite bättre tryck i basen om man kör på cd, fast skulle man ta fram en skiva från 88-93 så låter ju inte ljudet lika bra.


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
OT:

Överhört på 4:ans buss mellan Radiohuset och Odenplan mellan två killar i lägre tonåren:

- Du, vad är en skrivmaskin?

- Jag tror att det är som en dator fast helt jävla värdelös...


Ang. vinylskivor så gillar jag dem också väldigt mycket. Har två 1210: or hemma som hängt med i snart 20 år. Innan jag köpte dem hade jag ett par 1200: or från sent 70-tal som jag sålde men ångrade mig snabbt och köpte 1210: orna bara nån månad efteråt.

Däremot avskyr jag utrycket 'vinyler', vet inte varför men det låter helfånigt i mina öron. Jag kallar dem för vinyl, vinylskivor eller tolvor.
« Senast ändrad: mars 24, 2006, 17:24:03 av Purre »


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Purre: Aaaahaha, gud det var det roligaste jag hört tror jag! :D En annan hade ju Maskinskrivning på schemat i skolan... jisses vad gammal man kan känna sig :)
« Senast ändrad: mars 24, 2006, 17:37:01 av Ghostwalker »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Vinylskivor är ju kungligt sköna!

Mjukare och skönare ljud.

Men bara om den är oskadad. Vi vet väl alla (?) hur vansinnigt frustrerande det var med en repa som hörs varje varv...


CD-ljud i all ära, men lite skivknaster är ju en enorm nostalgitripp för oss som växte upp med vinylskivorna. :-D Håller med Ghostwalker om att vinylskivorna är mycket mer förlåtande än digitala medier...


Diggar skivkonvoluten på LP-skivorna...dom har det perfekta formatet. :-)
Har köpt på mig en del billiga LP-skivor bara för att omslagen var snygga!


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Ahhh Eliten e med mig!...:-D

Nä... visst finns det skillnader och fördelar med vinylen vs CD och andra mer "fulländade" digitala format.

Bekvämligheten med CD/dvd/Mp3 är outstanding, men ljudet är många gånger bättre på vinyl.

Faktum är att en vinyl låter bättre än cd!

Replicant... Även goa Tyska gubbar som Rammstein släpper vinyler
:-D...fast bara för sina "deadhead-fans" ;-)

Å andra sidan så lyssnar jag gärna på Pink Floyd, och då är deras vinyler inte mycket att hurra för...tyvärr.

Cocs:
Var nyligen och fick mig en ljudupplevelse i en lokal HIFI-butik med danska "Densen" där dom skulle dema ljud utan delningsfilter på högtalarna...och vad la dom på om inte DP´s "Made in Japan" på vinyl!

Auidiofiler gillar inte bara körer "that´s for sure"!...:-)

FEZ: Som den Punkare/Rockare du är...så håller jag med...vem vill veta, och har intresse av låt NO:5?...coolt att du håller dig till 50/50!

Citera
Konstigt, jag skulle ha gissat på att DAH körde med stenkakor  

Denna Svante!
Så få ord, så pricksäker!...Är han elak?
Hmmm...en så skön lirare, med så mycke irroni!
Rock on!

Vinyler kan faktiskt låta skit!
Köpte nyligen Opeth´s "still life"...och har aldrig hört så mycket knaster...från samma bolag släpptes den senaste skivan med opeth som lät helt ÖVERLÄGSEN cd´n!...så visst är det skillnad på pressningar.

Jag har dock större överseende med sämre ljud på en LP än på en cd!

Singlar på Vinyl är även det ett kapitel för sig...
Vända-vända-vända!
Idag matar min sin Mp3-spelare full med låtar, av singelkaraktär.
På vinyltidens tid, var dessa låtar (som oxå matades i ett kör) unika eller blev unika tack vare att det gjordes unika omslag och tillhörande text.
Vem gillar inte att hålla i Ebba Gröns singlar?
Detta finns inte idag, och du betalar och tankar ner det som erbjuds...faan va trist!
Tänk om hårdisken pajjar, eller mp3´n lägger av?

Någon skrev på en T-shirt:

Citera
Life is temporary, Pinball is eternal


Varför inte:
Citera
Digital is temporary, vinyl is eternal


Rock on!
/Stefan


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Det finns faktiskt en gammal skiva (som jag tror att det är en stenkaka, men jag kan ha fel) som jag vill ha. Det är Louis Jordan "Let the good times roll"

En lite bit av den plattan kunde man höra i den underbara kultrullen Blues Brothers.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


johan184

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 84
    • Visa profil
  • Stad: mölndal
inte för att detta e så viktigt men är inte Opeths still life släppt på peaceville och nya ghost på roadrunner? kanske tillverkade på samma ställe iofs har inte den nya på skivan än så jag kan inte kolla =) Men annars så har väl still life skivan ett av tidernas snyggaste omslag genom tiderna på vinyl, läckert som satan!

De jag skulle säga var inte det utan att för dom som missat och när alla endå pratar om vinyl så kan man ju påminna om att det är skivmässor i följande städer denna helg:

Lördag : Göteborg, Kåren. Öpnnar 11

Söndag - Borås, vet ej vart. öpnnar 12 tror jag

Sen är det även en i sthlm men jag vet ej vart eller vilken dag det är =)
« Senast ändrad: mars 25, 2006, 06:22:01 av johan184 »


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
johan184
Visst är det så, tur att någon e vaken ;-)...det missade jag.
Grejjen är den att båda vinyl-skivorna köptes in samtidigt och att jag av nyfikenhet jämförde dom med mina cd´s...och då föll still life pladask, trots det sygga och mäktiga omslaget.
Mycket riktigt:
Still Life är från peaceville.
Ghost Revieres från roadrunner.

/Stefan


Tags: