Frispel

sedan 2001

Heja Ulf Linde

Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
priset på spelkrediter måste upp om flipperspelen ska bli lönsamma. delvis p g a nya och dyrare tillstånd och eftersläpningen hos priset för att spela på spelen.

I vilken annan bransch har man samma priser på sina varor och tjänster efter 15 år?????
Jag bara frågar?

Och på din eventuella fråga. Nej, jag är inte utställare.
« Senast ändrad: mars 15, 2006, 12:22:30 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


ReDoX

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Lundsbrunn
DAH, Helt rätt, fel av mig, det är inte samma lag, men lagen känns som den utgår från att även förströelsespel är spelautomater.

Hur som helst så är det 3 saker som måste till:
1. Billigare tillstånd
2. Bättre lönsamhet
3. Att det finns några utställare kvar....


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
ReDoX:

Media rapporterade över förväntan:

- Filmande inslag i regionala SVT och TV 4

- En helsida "innan" i Aftonbladet

- En helsida "efter" i Aftonbladet

- Artiklar i både DN och Svenska Dagbladet

- 87 (!) införanden i lokala media av TT:s artiklar

- Medverkan i direktsändning: TV 4 Stockholms morgonnyheter

- Inslag i radion

- Rapportering t.o.m. på ledarplats i lokaltidning

- Artiklar i samtliga upplagor av Metro

- Artiklar både "innan" och "efter" i Stockholm City.

...men visst (som Jonte påpekat): kanske borde rikstäckande tv rapporterat... när beslaget väl är hävt, kommer det dock en hel del till, i media...:-)

Vi får inte glömma, att regeringskansliet och "Bosses vakthundar" hävdar att NRF har fel. Media påverkas självfallet av sådana besked, vilket i och för sig är bra. Media bör ifrågasätta och inte rakt av godta uppgifter, om att spelmonopolet fallit.

När NRF har fått rätt i domstol har vi en solklar bekräftelse, på att spelmonopolet verkligen har fallit. Jag kan säga så pass mycket, att åtskilliga tunga media avvaktar, med stor spänning.

Den uppmärksamhet som media hittills visat överstiger vad som någonsin tidigare har lämnats, för sådana här frågor: och detta är ändå (som jag tycker mig kunna förstå, av alla samtal som jag får från media just nu...) bara inledningsfasen.

...men är det här bra för flipperspel ?

Både ja och nej.

Spelutställare kommer såklart att i första hand satsta på de mer inkomstbringande spelautomaterna. Svante har således en god point. Samtidigt är det dock så, att de som idag ställer ut flipperspel (i mångt och mycket) behöver också andra inkomster, för att få det att gå runt.

Det finns t.ex. några exempel på eldsjälar som ställer ut kanonfina flipperspel, men (som jag uppfattat det) också "behöver" arbeta i andra yrken.

Så länge staten tillhandahåller Jack Vegas behöver privata spelföretag få ha möjlighet att arbeta med ett allsidigt utbud av spel. Bara flipperpengar räcker i regel inte.

Det "goda" för flipperspelandet i Sverige (i ett läge när spelmonopolet är väck), är att det då rent faktiskt finns reella ekonomiska förutsättningar för spelföretag, att överhuvudtaget existera: vilket (Dannes Hagmans goda point...) medför att det i vart fall FINNS företag, som kan ställa ut flipperspel.

Själva viljan att ställa ut också flipperspel är det nog inget fel på. I princip alla spelföretag vill kunna erbjuda ett allsidigt spelutbud. En liten jämförelse:

Tänk att du driver en ICA-butik. Vissa varor säljer bra och har god marginal, medan en del varor mest "finns" i butiken, för att göra ditt sortiment allsidigt.

Vad händer om staten öppnar en butik vägg i vägg med dig, och där säljer de mest attraktiva varorna som bröd, mjölk, kött, osv.  ...och samtidigt förbjuder DIG att sälja sådana varor ? Kan du ha kvar din butik och bara sälja de mindre lönsamma varorna, som t.ex. skurborstar och tandpetare ?

Nu menar jag inte att flipperspel är att jämföra med skurborstar (med ett undantag för en del flipper-lik som jag sett i några av Danne Hagmans lokaler :-D), men likväl: det behövs allsidighet, för att det ska gå runt.

Jättekul att så många "tycker till" i denna tråd: sedan vill jag också säga, att jag både förstår och respekterar de som kanske vill ha kvar spelmonopolet. Jag vill det inte, men alla har självfallet rätt att ha sin uppfattning.

Påståenden om att spel utanför spelmonopol skulle leda till mer spelmissbruk är dock inte korrekta. AB Svenska Spels sätt att tillhandahålla statligt spel på ett synnerligen utstuderat aggresivt och påträngande sätt förorsakar åtskilligt med spelmissbruk.

Enligt NRF:s uppfattning ska staten ägna sig åt att utfärda lagar om spel som är lika för alla, samt därefter kontrollera att lagarna efterlevs, av ansvarsfulla aktörer, som får rätt att anordna spel. Idag både äger och utövar staten spel. Den "svenska modellen på spelmarknaden" har bevisligen skapat ett omfattande spelmissbruk.

I andra länder - där det inte finns spelmonopol - förlorar spelföretag som t.ex. bedriver alltför påträngande marknadsföring sina tillstånd. När blev AB Svenska Spel senast av med ett tillstånd, för att ha bedrivit för aggresiv marknadsföring ? Det har inte hänt, och lär inte hända, för staten skyddar sitt eget spelmonopol. Detta på bekostnad av de som inte kan hantera sitt spelande.

Att spelföretag som inte sköter sig ska bli av med sina tillstånd är pudelns kärna för att upprätthålla en sund och säker spelmarknad. Med ett (och därtill maktfullkomligt) spelmonopol a´la AB Svenska Spel tillintetgörs dock sådana möjligheter.

Precis allt kan missbrukas. Just därför är det angeläget, att samhället kan agera med fasta regler. Idag har vi ett spelmonopol som gör vad det vill, hur det vill. Läs gärna Lena Mellins artikel i gårdagens Aftonbladet (Jonte har länkat här ovan). Det finns väldigt starka samhällsreportrar, som "ser igenom" statens spelmonopol...

...och sorry för att detta inlägg blev långt... och kanske lite väl spelpolitiskt...

EDIT:

Jag har förbättrat (i vart fall försökt...) språket.
« Senast ändrad: mars 15, 2006, 16:34:18 av Linde »


ReDoX

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Lundsbrunn
Linde, Tack för det! Det var alltså betydligt mer mediabevakning än jag lyckats upptäcka via tv/radio och tidningarnas nätupplagor.

Hoppas allt går vägen! Jag tror det gynnar alla att få ett regelverk som direkt talar om vad man får göra och inte, och inte som nu att man får göra vad man vill om man är statlig och annars ingenting!


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack själv, ReDoX:

Hoppas att det är OK att låna din eminenta formulering:

"Jag tror att det gynnar alla att få ett regelverk som talar om vad man får göra eller inte, och inte som nu att man får göra vad man vill om man är statlig och annars ingenting!".

Lysande formulering. Jag ska bl.a. vara med i en tv-soffa, när beslaget är hävt. Där kommer denna formulering att passa utmärkt bra.

Tack...


ReDoX

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 54
    • Visa profil
  • Stad: Lundsbrunn
Självklart!
På dom bara!


:-D
« Senast ändrad: mars 15, 2006, 18:13:41 av ReDoX »


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Hej
Jag undrar bara över en liten sak.
Om (vilket Linde verkar väldigt övertygad om) NRF nu vinner i tingsrätten och beslutet blir överklagat av Lotteriinspektionen har ni då åstakommit något?
Eftersom tingsrättens beslut inte vinner laga kraft om ärendet blivit överklagat (inom viss tid).

Jag måste också säga att Linde har en fables för spektakulära manifestationer på sergelstorg.
Oavsett vad jag tycker om dessa så var jag ärligt och uppriktigt orolig för att det skulle spöregna och vara dökallt viket förmodligen gjort manifestationen åtskilligt mindre spektakulär.

Tycker Uddemar som avlyst sitt eget flipperinnehav ;-)


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hej Uddis, tråkigt att avlysa ett flipperinnehav ;-)

Jo, ett beslut i tingsrätt kan överklagas, men jag är tvärsäker på att vi även skulle vinna i högre rätt, vid ett överklagande.

De enda som jag aldrig tror att NRF får "rätt" hos, är Lotteriinspektionen.

När meddelade domar gått "Bosses vakthundar" emot, har de ändå fortsatt att hävda sina (underkända) ståndpunkter: med ord som att det råder en åsiktsfrihet. Att den allmänhet som ringer till LI och frågar om rättsläget bör ha rätten att få ett svar som grundas på rättskipning - och inte på diverse tjänstemäns tyckanden som har underkänts i domstol - finns det (tyvärr) föga förståelse för, i Strängnäs.

SIPU (gamla Statens Institut för Personalutveckling) granskade för övrigt LI, efter att Justitieombudsmannen (JO) utdelade allvarlig kritik.

Ett av de numera klassiska omdömena som SIPU antecknade i sin rapport, var att Lotteriinspektionens chef inte ens kunde förklara beslut, som han själv skrivit under. (Underförstått: nickedockan som var tillsatt som GD utifrån politiska meriter för att bevaka spelmonopolet visste inte ens varför han tyckt som han tyckt...)

Den GD:n fick i och för sig gå i förtid. Ett halvår senare var han med på ett uppslag i Expressen, under rubriken "GD:arna som inte dög". Sist jag hörde något om honom var han stationerad i Sollefteå, för att utreda hur försvarsmaktens avfolkade lokaler skulle hanteras. Visst är det fantastisk: är man bara tillräckligt högt upp i hiarkin, så finns det alltid nya "toppenjobb"...!

...och på tal om Sergels torg:

Plattan är utmärkt, när det gäller att väcka allmänhetens intresse. Därtill sa polisen (både vid flipper-demonstrationen för ett antal år sedan och nu vid avlysningen av spelmonopolet), att vi är trevliga. De sa att våra arrangemang alltid är så fredliga, jämfört med andra grupper, som brukar samlas på Sergels torg.

Polisen som grep mig i måndags sa för övrigt, att han aldrig tidigare under sina 16 år som polisman varit med om att den som greps tackade honom. Vi hade det riktigt gemytligt i polisbussen, med media runt omkring.

Men visst, regn och (strängare) kyla hade gjort det mindre trevligt. Danne Hagman höll enligt uppgift på att frysa fötterna av sig, och inte fick karln ens spela. När rouletten startade tog alla "färger" slut i ett nafs.

...och Uddis: hoppas att du i vart fall sparar något flipper. Flipper är kul(igt) ! OK, dålig vits... men fanns som slogan på dekal från 1960-talet, i branschförbundet.
« Senast ändrad: mars 15, 2006, 23:34:49 av Linde »


Linde

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 377
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
...och härmed kan det meddelas, att åklagaren idag hävt beslaget av NRF:s roulett, samt lagt ned förundersökningen.

Länk till artikel i Svenska Dagbladet

Lotteriinspektionen tycker att åklagarens beslut är märkligt.

Jag tar mig friheten att anse att det är Lotteriinspektionen, som är märklig. Bosses vakthundar tycker nämligen tvärt emot det som bl.a. Europeiska kommissionen meddelat.

Det blir således ingen beslagsförhandling om NRF:s roulett. En förutsättning för det är nämligen att det finns något som är taget i beslag. Så är inte längre fallet. :-D:-D:-D

Det slutar dock inte med detta. NRF har en hel del på gång, när det gäller att en gång för alla tvätta statens smutsiga spelmonopol-byk. Häpp ! :-)


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
Härliga nyheter.........

Verkar som det hackas på LI, Spelmonopol och Svenska Spel mm från en massa håll nuförtiden, och det är väl sunt även om det inte direkt gynnar oss flipperspelare.

Igår riktade TV4:as samhällsprogram Drevet en pungspark mot statens pokerplaner. Kan ses via deras sajt, programrubriken är Sara våldtogs av sin far.......

Aftonbladets ANders Gerdin polisanmäler sig själv för att pröva om publicering av utländska spelbolags odds strider mot lagen.


Läs mer här


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Citera
och härmed kan det meddelas, att åklagaren idag hävt beslaget av NRF:s roulett, samt lagt ned förundersökningen.

Länk till artikel i Svenska Dagbladet

Lotteriinspektionen tycker att åklagarens beslut är märkligt.

Jag tar mig friheten att anse att det är Lotteriinspektionen, som är märklig. Bosses vakthundar tycker nämligen tvärt emot det som bl.a. Europeiska kommissionen meddelat.
 


Intressant sätt att slippa gå vidare med det.


Tags: