Frispel

sedan 2001

Ultraljudstvätt

ARE

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 941
    • Visa profil
  • Stad: OSLO

KO

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 672
  • Muu
    • Visa profil
  • Stad: Alingsås
Citera
Köpte en åt KO också.


Tack som tusan, för sjutton! :-D


meee69

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 478
    • Visa profil
  • Stad: Sjöbo
Testade min nya i kväll vet inte om jag gjorde något fel
mina star post blev inte så rena utan var tvungen att gnida av med en tanborste efteråt gör nytt försök i morgon


Bundy

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 678
    • Visa profil
  • Stad: Sandviken
Vill man förstärka effekten vid rengörning så kan man förutom hett vatten och YES även ha i några skedar citronsyra.
Brukar använda det när jag gör rent hylsor. (Pistol)
Quit playing with the clock!


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
meee69

Svårt att säga om det är fel på din maskin. Vissa saker lossnar inte 'smutsen' på och det verkar ine ha att göra med om sakerna är hårda eller mjuka - mina AfM-marsianer var jättesvarta och blev som nya (nästan).

Kanske beror på vilken typ av StarPosts. Var det Bally/Williams 90-tals eller var det den äldre typ 'Spaghetti-ring-modellen'?

Som Pinballark påpekat, så måste man ha mkt hett vatten, så man knappt kan doppa fingrarna däri och minst 2 matskedar YES diskmedel, gärna lite till.

Sedan måste man köra vissa saker en längre stund, fast 3 minuter bör räcka.

Undrar man om apparaten funkar OK, kan man testa att lägga i ett gäng gamla skruvar och muttrar. Omdelbart när man startar, så kan man se hur smutsen 'exploderar' bort från skruvar och muttrar. Händer inte det, så är ngt fel eller så är grejerna för rena.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


LOP

  • Global Moderator
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1443
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Har man en 25W glödlampa, en kabel och en gammal transistorradio med UHF-frekvens liggande kan man rätt så enkelt fixa en egen ultraljudstvätt


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
HAHAHHHAHA!! Bästa på slutet, när tallriken gick i bitar: "Bitarna vart ju åtminstone rena". :-D
Men visst är väl det där ett skämt va? :-)
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


Tryckknapp

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 3
    • Visa profil
  • Stad: Aneby
Värt att notera med ultraljuds tvätten.

Köpte efter tipset här på forumet en egen tvätt.
Jag prövade att köra några mynt som jag hadde i plånboken bara för att testa.Det syntes ingen skillnad på mynten läste då i instruktions boken att det skulle gå att köra knivar smycken glasögon m.m.
Testade då att köra mina glasögon för det var kanske så att min maskin var sönder.När jag kört glasögonen i 280 sek så kollade jag om det blev någon skillnad jodå dom blev skinande blanka metallen lyste som krom dom såg alldeles nya ut.Så nu fick jag ju reda på att maskinen fungerar problemet var bara att mina bågar ska vara svarta all färg lossnade nämligen från bågarna och låg på botten av baljan.Bågana är märkes bågar och har blivit lite matta med åren men nu är dom skinande krom färgade men sådan tur kanske inte alla har att det ändå var dags att byta bågar så tänk på det innan ni kör glasögonen att färgen kanske stannar kvar i baljan när ni kört dom.




BeeDee

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 42
    • Visa profil
  • Stad: Åkersberga
Terminator:
Detta står under rubriken "Klippinformation":
"Göran Lundberg visar hur man kan diska med ultraljud. Ur Aktuellt 1/4-64, reporter Ilgars Linde."
Observera datumet :-)


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Beedee:
Precis det jag gjorde oxå. :-D Fast det som först "gav bort" att det var ett aprilskämt var ju att klippet bredvid, var det klassiska "sätt en strumpa på tv´n så blir det färg-TV". :-D
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


granman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 630
    • Visa profil
    • Umeå PinCade
  • Stad: Umeå
Vad händer om man kör vita flippergummin i tvätten som är beggade? alltså inte uttorkade utan bara har flipperdamm på sig?


INK

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 12144
    • Visa profil
  • Stad: Borås

WET

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 181
    • Visa profil
  • Stad: Umeå/ Gardermoen
Jag tycker generellt att det känns som om lättare material har svårare att bli rena, då vibrationerna inte fortplantar sig i samma utsträckning som hos tyngre material. Vet inte om flippergummin kommer att bli speciellt rena, bara att testa.
" Nice from a far, but far from nice "


tomas

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 319
    • Visa profil
Såg att Kjell& Co har rea igen på Ultratvätten  500:- istället för 700:-. synd att reapriset inte var 350:- som i julas :-/
« Senast ändrad: september 28, 2010, 23:59:20 av tomas »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Instämmer med inken
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: spole