Frispel

sedan 2001

Ultraljudstvätt

SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hepp, undrar om det är värt att investera i en ultraljudstvätt för att rengöra plaster mm vid en shoppning av ett flipper?

Finns en liten billig en på Kjell o Co för 699 kr.

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=40491&path=

Som sagt är den rätt liten och mest tänkt för glasögon och klockarmband. Det jag är mest orolig  för skall göra den för liten är att det bara är 5,5 cm djupt i själva plastkorgen där innuti.

Nån som eventuellt vet var man kan få tag på en större ultraljudstvätt och hur dyrt det skulle vara?

Ja era tankar runt ultaljudstvätt är välkommna.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Snål och fattig som jag är köpte jag in den ännu mindre modellen på Kjell & CO ( den för 499). Den har funkat utmärkt för min del. De flesta saker man kör är ju småsaker. Poster, skruvar etc. Men även targets och flipprar går ner fint. De saker som inte går ner helt är det bara att köra hälften i taget med. Om man däremot ska köra lite större plastfigurer och sådant kanske det blir lite knivigare (har inga sådana, mongol-figurerna gick i alla fall ner utmärkt).

EDIT: Kan ju också säga att jag faktiskt fick rent hela flipperplattan i denna manick, med hälften i taget-metoden, så det går att få rent mer än man tror.
« Senast ändrad: mars 07, 2006, 23:47:50 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
Ramper (av metall) och poster och liknande kan man med fördel köra i diskmaskinen, iallafall har det gått bra här hemma hittils (peppar peppar)...
« Senast ändrad: mars 08, 2006, 00:05:39 av ZeeDee »


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Har själv funderat på att införskaffa den där ultraljudstvätten (den större), men avvaktar lite då kjelloco ska öppna här i norrköping i slutet av mars, så att jag kan gå dit och klämma lite på den först. Men om  någon köper/har köpt den är jag intresserad av åsikter om den.
Det står att vanligt kranvatten går att använda i den, men finns inte riskt för avlagringar i den då?


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag köpte en sådan tvätt, (den större). Den fungerar utmärkt men är lite sämre på det svarta sot/kolpulvret som brukar finnas överallt på ett välspelat flipperspel:-)
Jag inbillar mig att polering med valnötsskal som beskrivs här då är effektivare.
För övrig smuts är det otroligt effektiv.
« Senast ändrad: mars 08, 2006, 22:59:38 av pinhead »


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag brukar använda vanligt handdiskmedel och häller ut och spolar ren den när jag är klar. Man kan kanske använda något starkare rengöringsmedel?


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Har skaffat en ultraljudtvätt och använt den i några veckor. Är väl i stort sett nöjd med den, dock undrar jag:

1. Vatten temp, vad är att föredra, kallt, ljummet eller varmt vatten?

2. Rengörningsmedel, diskmedel, 50/50 blandning, eller inget alls?

Jag kör med ljummet vatten med en skvätt yes handdiskemedel och en skvätt ajax i, och det verkar funkar ok.

Vet någon om det finns någon affär i sverige som säljer vibrationspolerare/tumlare eller vad nu en vibration polisher kan kallas på svenska? bild på en "vibration polisher"


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Vi har också köpt denna från Kjell nu och får säga att den funkar riktigt bra på alla små delar och dylikt. Efter en körning i ljummet vatten med diskmedel i så är det bara att torka av dem efteråt. Om det sitter nå skit kvar lossnar den utan vidare i alla fall.


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
JMX: Trumlaren på bild är en Dillon. Finns en massa märken och dom flesta är avsedda för rengjöring av tomhylsor innan man laddar om dom.

Kolla med närmasta vapenaffär eller skytteklubb! Krossade valnötskal är väl det mest populära rengöringsmedlet tror jag, iaf hade jag det i min.

Eller köp direkt från Dillon, ett mycket bra företag att ha att göra med!
Dillon tumlare

Om inte så har Sportec AB säkert såna hemma på lager.
Sportec

Finns som sagt även andra märken typ LEE, RCBS, Redding, Forster & Lyman. Särskilt LEE brukar vara billiga, dock ej bäst.

En annan industri som använder trumlare är hemslöjd där man polerar stenar, dock brukar man mest använda rullande trumlare, vår käre vän "Clas i sjön" har sådana.

Clas Ohlson

Jämför volymen i "burken" och köp den största!

Lycka till.

/S

EDIT: Pinhead, kollade inte din länk och inlägg tillräckligt noga........
« Senast ändrad: april 10, 2006, 01:25:28 av s.w »


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Tack s.w för ett utförligt svar! Nu har jag lite att kolla upp..
Jo som nämnts innan i tråden verkar valnötsskal vanligast, men "treated corn cobb media" nämns också i marvinguiden, kan det vara ngn form av torkad majs? Det skulle tydligen ge hög lyster.


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.
När jag jobbar med ultraljudstvätten så är det hög temperatur på vattnet som gäller.
Ljummet fungerar, men först när vattnet blir riktigt varmt/hett så märker man hur smutsen fullständigt "exploderar" bort från ytan.

När det gäller Rengöringsmedel, så finns det speciella sådanna som är svindyra 300:- halvlitern!
Jag använder detta i jobbet, men när jag kör riktigt skitiga flipperdelar så nöjer jag mig med YES diskmedel...och då i stora proportioner.
Skillnaden är att det tar något längre tid om man inte använder det dyrare, men slutresultatet blir detsamma.

/Stefan


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
En hylstummlare är kanon när det gäller att polera upp metalldelar, men då kan det även vara bra att gå över de som är ihåliga med tryckluft efter behandlingen.

JMX, du är helt rätt ute. Mina tomhylsor ser ut som nya efter ett par timmar i tummlaren.

cw


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu tänkte jag oxå köpa en ultraljudstvätt.

Funderade på den som omnämns i den första postningen på denna sidan:
kjell.com

Innan jag best. undrar jag om ngn annan har tips på annat fabrikat eller som kanske är lite större, men inte särskilt dyrare?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag köpte en ultraljudstvätt (ULT) från hemsidan ovan (Kjell & Co.) och fick den igår. Jag tänkte här ge lite info om hur det gick när jag använde den. Det är ingen ”vetenskaplig” analys, utan allmänt om hur jag upplevde att den fungerade.

Jag plockade ihop diverse flipper-detaljer i en låda. ULT ställde jag på diskbänken. ULT rymmer drygt 1 liter vatten. Jag värmde 1 liter vatten i micron, så att det blev ca 50 grader (det är så att man kan stoppa ner fingrarna snabbt och ta upp en sak). Hällde i 1/3 av vattnet, sedan ca ¼ dl YES diskmedel och därefter fyllde jag på resten av vattnet.

Började med AfM Marsian-figurer (4 st.).
Marsian-figur
Dessa var original-figurer i mjukt gummi. Dessa var så skitiga att de var nästan helt svarta, man såg bara antydan till grön färg. När man körde apparaten började det ”pysa” om Marsianerna – det var smutsen som lossnade. Jag körde 3 min. och sedan vände jag figurerna och körde 3 min. till. Upprepade detta sammanlagt 4 ggr, så det blev totalt 12 minuters körning. Sköljde avslutningsvis av med ljummet rent vatten för att bli av med diskmedellösningen. Nu ser Marsianerna ut som om de är nästan nya!

Sedan körde jag slingshotplaster + en liten plastramp + 6 st. AfM-tefat. Slingshotplasterna + en annan plastbit kördes samtidigt, sedan plastrampen och sedan tefaten parvis. Jag körde 90 sekunder för varje körning. Smutsen lossnade fint från ytan, men den liksom hängde kvar som ett ”slem”, så jag fick ”svampa” av slemmet i rent vatten efter själva körningen. Bra resultat!

Avslutade med Skruvar / Muttar / Brickor. Dessa var rejält sketna. Svart ”inkoksade” med elektroniskt damm, smuts, vaxrester och möjligtvis lite olja/fett också. Dessutom såg det ut som om de var matt oxiderade, men det är svårt att avgöra, eftersom de var så smutsiga. Jag körde dessa i partier om ca 6-10 st. per omgång. 90 sekunder per omgång. Resultatet blev utmärkt. Förutom att de är helt rena, blänker det grannt. Ser nästan ut som helt nya skruvar!

OMDÖME: På en skala 1-10, där min förväntan var 10, så vill jag ange:

Gummidetaljer (Marsian-figurer):
7-9
Mkt nöjd, men det tog längre tid än jag trodde, totalt ca 12 minuter.

Plastdetaljer (Slingshot-plaster & AfM-tefat:
6-8
Nöjd, men man fick efteråt ”svampa” av det lösgjorda smuts-slemmet i rent vatten.

Skruvar / Muttar / Brickor:
8-9
Mkt nöjd, det gick snabbt och blev mkt bra!

Apparaten kostade 700 kr inkl. moms & frakt. Jag är nöjd med detta köp och dessutom kan man ha den till annat än flipper-detaljer.

:-)

COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Kul att läsa om dina erfarenheter Cocs.

Eftersom jag jobbar med Ultraljudstvätt dagligen så, vill jag än en gång poängtera hur viktigt det är med hett vatten.
Du ska inte kunna doppa ner fingrarna mer än ytterst snabbt...och att kunna doppa ner fingrarna för att plocka upp en pryl tyder på för låg värme.
Jag har ingen koll på temperaturen då värmeelement är inbyggt i mina, som står på för fullt.

Nästa gång, så testa med betydligt varmare så bör du märka skillnad i tid.

Stefan


Tags: spole