Frispel

sedan 2001

skillnad vita och svarta "gummiband"

ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Skulle tippa på att det löser sig om du hör av dig till p4p. Vad jag har förstått så skall de vara väldigt bra att ha och göra med. Har de svarta gummin kan de säkert plocka ihop ett set till dig. Det skadar ju aldrig att höra efter.
Play a real game, play pinball


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Blutcher: Jag har nyligen shoppat mit tz och jag skulle nog med facit efteråt valt svarta gummin. Eller i vart fall satt svarta på det lilla spelbordet.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Walterssons råd kommer från en man som har tejpat sina gummin på lilla spelplanen med svart isoleringstejp för att han tycker att det studsar för mycket ugh:-D:-P;-)
Play a real game, play pinball


Lars

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 142
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Nu så skall jag röra till det lite och säga att på mitt TZ så kör jag med vita gummin sedan några år och jag skulle då inte alls sätta på några svarta! TZ är klart mera spelbart med vita. Faktiskt gäller detsamma med WW. Där provade jag vita mest på skoj och trodde det skulle bli riktigt svårspelat. Det blev dock ett riktigt lyft och plötsligt kunde jag ju faktiskt rädda kulor som var i närheten av outlanes tex. Detta var hopplöst med svarta gummin.
Förövrigt så kan hårdheten variera en del även mellan gummin i samma färg. Senast jag beställde så fick jag några svarta gummin som var riktigt mjuka och med mycket mer "studs" än vanligt.
Blev gummiläget solklart nu? ;-)


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Citera
för att han tycker att det studsar för mycket ugh


Äsch det var ju du och pinballark som inte kunde hantera mitt nyshoppade TZ.
Men håll med om att spelet lirade mycket bättre efteråt med tejp? Men jag (vi?)skulle rekommendera att sätta svarta gummin på tz.


Blutcher

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Svartsjö
ARGH!
Jag hatar er!! :-P

Lättast vore ju att ha två TZ bredvid varandra med olika gummin...det lär ju vara lätt att hitta!!

Det ska ju vara lite studs i spelet, men samtidigt vill man ju kunna ha lite koll på kulfan.

Tejpa gummina verkar ju lite...speciellt...


waltersson: "Lilla spelbordet"?
Menar du battle the power?


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Svarta gummisling och flippergummin är ett otyg som är stumt och dumt i spel. Gummit är hårdare och inte lika elastiskt som vita slings och flippergummin i andra färder än svarta. De har inte det liv som vita gummin har. Sen ser det djäkligt fult ut med svarta gummin. Spelet ser skitigt ut fast det kanske inte är det.

Jag är av den gamla skolan som anser att, vita gummin ska det vara, och jag vet att jag är djävligt partisk i den här frågan.
Och jag anser att ett spel blir mer levande och snyggare med vita gummin.

Gummin slits klart mer i moderna (90-tals-spel och senare) och svarta klarar sig lite bättre än andra gummin.
Men vita gummin har fler fördelar än att liva upp ett spel. De är bra indikatorer på när det börjar bli dags att rengöra och serva spelet och när det är dags att byta gummin (som är en färskvara).
Kostnaden för vita/färgade (ej svarta) gummin jämfört med svarta gummin blir lite högre p g a snabbare slitage, men det är en kostnad som jag tycker spelen är värda.

Vissa kommer kanske att protestera vilt mot det här inlägget, men det här är min ståndpunkt i den här frågan om vita/färgade gummin eller svarta gummin.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


jeffbeck50

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
På en punkt protesterar jag vilt mot DAHs inlägg ovan, han är inte alls "djävligt partisk" utan har helt enkelt helt rätt. :-P


JMX

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Håller på och kollar efter gummin till mitt ToM. Efter att ha läst en post på rec.games.pinball om att tom egentligen designades med vita gummin i åtanke har jag blivit lite sugen på att sätta vita gummin på det. Hur tror ni vita gummin på ett tom funkar, blir det för studsigt? Med vita gummin bör man väl ha röda flippergummin, eller? Nån som vet sanningshalten i designpåståendet? rec-länk

En annan sak. Det står med i uppräkningen på färdiga gummikit till tom att det ska vara "1 x Red Mini Flipper". Enligt manualen ska det som jag förstår sitta någonstans i området runt vanishlocken men jag fattar inte var.


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
På mitt ToM, så sitter det röda flippergummit
mellan den korta och långa "6-kants pinnen"
(hex spacer).Till vänster på bilden.
Se bild:Bild

Leffe
« Senast ändrad: mars 28, 2006, 21:47:05 av Leffe »


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Vi (min granne och jag) har precis shoppat ett ToM - grundligt.

Vi satte vita gummin ÖVERALLT och spelet funkar görbra! Inte för studsigt, utan väldigt trevligt.

Däremot fick vi ändra på en sak: Vi satte på röda flippergummin först, men det blev inte alls bra. Kulan var helt "oregerlig" (heter det så) så den flög runt som en skållad råtta på spelplan, så vi bytte till svarta flippergummin och nu är vi jättenöjda!

Det lilla röda gummit skall sitta längst upp till vä. mellan "stålpinnarna" för att kulan inte skall fastna där, precis som Leffe skriver.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Well, nu har jag faktiskt enbart tack vare denna tråden fått hem mina VITA sling-gummin, bara för att kolla hur det blir, fast själva spelplanen är inte hemma just nu, den är på omlackering så resultatet återstår att beskåda, ska bli spännande ;D


Blutcher

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Svartsjö
Mjo, jag funderar också på att införskaffa mig ett gäng vita gummin...
Ska fixa i ordning mitt TZ snart, då blir det vitt runt om, sen funderar jag på om jag även ska byta på LOTR till vita...har inte riktigt bestämt mig än...

Någon som har något att säga om LOTR? Vitt eller svart?
« Senast ändrad: april 03, 2006, 18:06:19 av Blutcher »


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Jag hade inte mitt Lotr tillräckligt länge för att hinna shoppa det och byta ut alla äckliga svarta gummin mot vita. Men det hade varit ett höjdare.:-D
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: power