Frispel

sedan 2001

Mindre oväsen....

cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Läste en tidigare tråd som tog upp detta med ljud. Jag testade även att slänga in en kudde i spelet för att dämpa ljudet. Visst det hjälpte men, jag tyckte att det kunde förbättras.
 Så i dag så monterade jag in dämpmattor i mitt spel.
 Den sorten som man monterar i motorrummet på fritidsbåtar
Tog en variant som var 30mm tjock.
Köpte den på Biltema för 109:-. skulle länka men hittade inte produkten på hemsidan

Så nu hörs inte bumbrarna och det mekaniska ljudet ifrån flipprarna så mycket.

Vad gör man inte för husfriden


Ghostwalker

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 50
    • Visa profil
  • Stad: enköping
Najs! är det nån som tror det skulle funka med sånna glasfiberull-plattor som man brukar ha som innertak i vissa lokaler? har en hel del sånt liggande...


SEALen

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 318
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Givetvis lär det fungera. Det är ju därför man har sånt i taket för att dämpa ljud samt gömma rör och annat tråkigt iofs. Det lär inte vara lika effekivt men dämpa lär det göra.


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jag lirade på brorsans Road Kings igår, och det första som slog mig var hur j***a tyst det var. Han hade inte gjort nåt speciellt alls för att tysta det, men flipprarna och bumprarna lät mer "fwump" än "klånk" om ni förstår vad jag menar...
Fan vet vad det beror på, men märkligt är det. Kan det vara skillnad på årgångar månne?
Ska göra en närmare undersökning vid mitt nästa besök.


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Utan att egentligen ha nåt på fötterna så tycker jag att dämpmatta ( typ den från Biltema ) måste vara att föredra , då "lös" isolering måste skita/damma ner nåt fruktansvärt inne i spelet och spelplanen är ju inte direkt tät så förr eller senare har du väl lyckats att få isolering där du nte vill ha den.


Iwdal

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 394
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Brukar själv ljudisolera de spel jag renoverar.
Använder mig då av en ljuddämpningsmatta som man vanligtvis använder till musikstudios.
Minst 2/3 av ljudet försvinner.
Mycket behagligare att spela när man inte störs av allt mekaniskt klånkande.
« Senast ändrad: februari 06, 2006, 16:54:47 av Iwdal »


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Det låter ju spännande, tycker jag. Undrar just vad lite sånt kan kosta och var man kan köpa lite sånt? Å hur mycket bättre det egentligen är än biltemas variant?


Jonte

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
  • Stad: Värmdö
Nu blev jag inspirerad, har själv problem med att spelandet stör sovande barn, TV-tittande m.m.

Jag har redan ett lager med just dessa som cw använde:  
Länk

Nu finns det även en annan variant: Länk

Undrar om dyrast är bäst?

cw/iwdal: Hur fäste ni mattorna inne i spelet?
Biltemas är självhäftande, men det lär ju släppa p.g.a. värme och vibrationer.

Täckte ni alla fria ytor i kabinettet, både på botten och sidorna?


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag tog och skar till bitar så det räckte vid framför och bakom högtalaren högtalaren 2 st a 22x40 cm+ 2 st vid sidorna som blev ca 11x40cm och avslutade det hela med att lägga en bit på myntboxen.

Jag tog inte å klistrade fast mattorna, det lär ju komma en dag då jag skall sälja spelet. Å då vill jag att det skall vara i samma goda skick som det var då jag köpte det av Cocs.

Jag täckte bara ytorna som det kan ligga fritt och är smidigt att ta bort, när jag skall in å böka i spelet.

cw       :-)


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag har en kompis som använde denna dämpplatta för att ljudisolera ett dataskåp. Den var mycket effektiv han hade provat med andra olika ljuddämpningsmaterial utan framgång.
Jag fick en bit som blev över som jag använde på min dator och det blev fantastiskt bra. Denna platta är mycket tung och har tre skikt med olika densitet.
Rekommenderas trots att den är dyr!


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Är det någon som gjort detta som kan ta lite bilder? Klädde ni hela sidorna med?


Iwdal

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 394
    • Visa profil
  • Stad: Kungsbacka
Håller på att sälja ett Addams där jag lagt den dämpningsmatta som jag nämde tidigare i denna tråd.

Se bilderna i länken.

http://medlem.spray.se/lacha/


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
buggfix Samma länk som ovan fast klickbar!

callebe:
Citera
Det låter ju spännande, tycker jag. Undrar just vad lite sånt kan kosta och var man kan köpa lite sånt? Å hur mycket bättre det egentligen är än biltemas variant?


Jag undrar fortfarande detta. Skulle du kunna upplysa mig och oss andra lite, Iwdal?


Edit av sonar: fixade så att länken inte stodförst, funkar av någon skum anledning inte.


AGW

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 97
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Känns det inte om att risken ökar att spelet blir för varm om man pular in en massa isolering?
« Senast ändrad: februari 14, 2006, 20:48:05 av AGW »


cw

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1013
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ok, AGW jag förstår frågan, men inte att det skulle leda till problem om det blir varmt?
Vill du vara så vänlig och förklara vad som kan hända.

Jag har mitt spel stående i ett rum där jag har instalerat en värmepump som både avfuktar och håller det på den behagliga temperaturen 23 grader....vill inte frysa i gillestugan:-D

Jag struntade i att isolera vid hålen längst bak i kabinettet.

cw


Tags: