Frispel

sedan 2001

World Pinball Player Ranking

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Josh Sharpe har sammanställt en "världsranking" kallad World Pinball Player Rankings (WPPR). Den baseras på vilka som placerat sig bra på allehanda tävlingar världen över.

Trevligt initiativ. Har dock en del tveksamheter...Classics-tävlingar räknas för högt, Kvalresultat räknas för lågt plus att vissa småtävlingar får en för hög status...

Kolla in hela regelsystemet som diskuteras här:
rgp-tråd om WPPR


Saxat från rgp:
Citera
I read an article
(http://www.dailyherald.com/sports/sportsstory.asp?id=146310) about how
a point system for ranking marathon runners is being made to help
increase awareness of the sport. It is a very simple system, that uses
a 2 year moving period, with a point breakout for 1st through 5th
place. The breakout is 25, 15, 10, 5, and 1 point. A $1 million prize
purse will be split evenly between the top male and female series
finishers who rack up the most points during the two-year scoring
period.
Now in the pinball world, there is obviously no big prize at the end of
the tunnel, but I thought it might help increase awareness if maybe
there was some sort of official player rankings that can actually be
quantified. I found as many tournament results as I could, and I'm
using a 3 year period just so we have more data. I've had a chance to
consult a bunch of different players, and am currently developing a
system to rank pinball players OFFICIALLY.
There is still some international results that need to get included,
and a few additions on the US side as well, but here is how things
look. Read further down for a breakdown of how each tournament is
scored. We'll call them WPPR points for now :-)


1       Keith Elwin     431
2       Bowen Kerins    357
3       Neil Shatz                      272
4       Roy Wils                        218
5       Jim Belsito     210
6       Lyman Sheats    207
7       Chris Newsom    197
8       Josh Sharpe     174
9       Zach Sharpe     145
10      Trent Augenstein        124
11      Jörgen Holm    117
12      Stefan Andersson        109
13      Mats Runsten    100
14      Michael Lindström      96
15      Fredrik Lindberg        88
16      Paul Madison    82
17      Sean Grant      81
18      Andy Rosa       77
19      Albert Nomden   75
20      Dirk Klaver                     70
21      Roger Wijnands  61
22      Andreas Harre   59
23      Karl Broström  58
24      Jason Werdrick  56
25      Reidar Spets    55
26      Mark van Duinen 52
27      Markus Stix     52
28      Patrik Bodin    51
29      Adam McKinnie   50
30      Ed Hershey      50
31      Steve Epstein   50
32      Per Holknekt    49
33      Linus Jorenbo   46
34      John Miller                     42
35      Markus Salo     40
36      Mark Van Der Gugten     39
37      Brian Dominy    39
38      Keith Johnson   39
39      Fredrik Malmqvist       38
40      Mike Turack     38
41      Kevin Martin    37
42      Derek Fugate    36
43      Drew Cedolia    35
44      Daniel Schmatz  33
45      Paul Jongma     32
46      Taco Wouters    32
47      Stellan Blomqvist       31
48      Fred Richardson 31
49      Kim Brennan     30
50      James Furdell   30
51      Michel Van Den Elzen 30
52      Rick Prince     30
53      Andrei Massenkoff       29
54      Lars Ørskov Jensen     28
55      Paul McGlone    27
56      Mateo Leyba     27
57      Antoine van Wijk        27
58      Lars Ruehl                      27
59      Martijn Van Amsterdam 27
60      Roland Nitsche  27
61      John McEwen     26
62      Jörg Buchacher 26
63      Martijn Van Aken        26
64      Martin Hotze    26
65      Ari Koivunen    25
66      Bob Winter      25
67      Georg Hinterhofer       25
68      Lars Preben Arnesen     25
69      Peter Van den Bergh     25
70      Szalai Krisztián       25
71      Vesa Tyry                       25
72      Dave Stewart    23
73      Dave Hegge      22
74      Mike Mahaffey   22
75      Darren Kamnitzer        21
76      Rick Stetta     21
77      Bjorn Englund   20
78      Helena Walter   20
79      Ronald Blass    20
80      Ciske Vreuls    19
81      Sean Hall                       19
82      Donavan Stepp   17
83      Eko Elens                       17
84      Markus Straube  17
85      Ralph Beckers   17
86      Brian Bannon    17
87      Jeff Rank                       15
88      Antti Peltonen  15
89      Ari Sovijärvi  15
90      Barna Péter    15
91      Cody Chunn      15
92      Glenn Gilliar   15
93      Jörgen Lindström      15
94      Jost Berger     15
95      Jostein Kastet  15
96      Lars Petterson  15
97      Magnus Frumerie 15
98      Markus Hofschuster      15
99      Robert Byers    15
100     Sebastian Sievers       15
* klippt bort ytterligare 300 placeringar*
 


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Som sagt: rätt patetiskt att SM ger lika mycket poäng som Norska, Danska, Sörkka & Nossebro pinball masters :-D


martin.restin

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 85
    • Visa profil
  • Stad: Trollhättan

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag har inte engagerat mig särskilt mycket i listan, men...

Jag och PAL har varit med och diskuterat lite kring den här listan (vi blev tillfrågade av Josh Sharpe) och vi protesterade högljutt angående classics.

Båda vi är av åsikten att classics inte har något alls att göra på den här listan. Inga motiveringar behövs hoppas jag. Det är ju bara att fixa en separat lista för classics istället, det är ju separata tävlingar. Fixa split-flippper listor också, om det nu är så.

Citera
Kvalresultat räknas för lågt


Ja, verkligen. Vet inte ens om det ens är någon skillnad, i denna version av listan, i poängutdelning på att placera sig 1:a i SM vs. t.ex. 48:a. Självklart måste man ju ta en viss hänsyn till detta om man vill ranka spelares skickliget, men amerikanerna är (väl) vana vid kval där man bara skyfflar in pengar för entries.

Om jag inte minns helt fel är det endast de fyra högst placerade som får några andra poäng än de som kvalat in till slutspel.

Dvs. du kan t.ex. vinna SM-kvalet och hamna på en femteplats och ändå få samma poäng som någon som hamnar på 48:e plats i kvalet och åker ut i första slutpelsomgången.

Trodde inte att dom skulle göra listan offentlig ännu. Det ska till diverse förändringar ang. det jag precis skrev ovan, tror jag iaf.

Citera
plus att vissa småtävlingar får en för hög status


Ett av listans huvudsyften är att försöka locka in fler spelare till diverse tävlingar och därför tror jag att många småtävlingar kommer att ha "hög status" på den här listan.

Citera
rätt patetiskt att SM ger lika mycket poäng som Norska, Danska, Sörkka & Nossebro pinball masters


Någon åtskiljning mellan t.ex. Nossebro och SM (om SM ens ska vara med på listan, se nedan) kommer förmodligen göras. Däremot tror jag att Norska och Danska mästerskapen kommer att ge precis lika många poäng som t.ex. SM.

Tänkte inte på detta när vi diskuterade med amerikanerna: SM borde kanske inte vara med alls på den här listan då tävlingen endast är öppen för svenskar?! Men, med tanke på det är det ganska rimligt att dela ut lika många poäng som för de nämnda tävlingarna.

Jag har ju, som sagt, inte lagt mig i den här listans utformning särskilt mycket, men både jag och PAL har ju sagt att det måste skiljas lite mer på poängutdelningen för vissa europeiska tävlingar.
« Senast ändrad: januari 31, 2006, 17:44:11 av FEZ »


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Japp, det är ett riktigt kul initiativ! Men visst är det en del grejer som ska justeras som jag förstått det.
Dels ska poäng utdelas för semifinalplatser och kvartsfinalplatser, vilket är bra.
Dels skall de europeiska tävlingarna rankas om.

Däremot ser inte jag varför kval ska ge något extra. Alla som klarar kvalet får nu (en) poäng. Kval är ju bara ett nödvändigt ont, en väg till målet, inte själva målet i sig.
Det viktigaste är ju bara att hanka sig vidare till slutspelet, för det är där den riktiga tävlingen börjar. Eller, så ser jag på saken iaf.

Och personligen tycker jag också classics räknas för högt.
Dels för att spelen i sig är mycket mer slumpbetonade än moderna spel, och dels för att de classicstävlingar jag sett inte heller har försökt minska slumpen med hjälp av tävlingsregler. Man kan t ex tänka sig ett slutspel, man-man, i bäst av sju (jo det hinner man; en classicsmatch tar ca 20 sek per skalle ;-)), i stället för bara bäst av tre som tycks vara kutym.

Men som sagt, kul initiativ som säkert kommer ändras och justeras åtskilliga gånger under året.
« Senast ändrad: januari 31, 2006, 17:45:26 av MCR »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tycker att Josh gick ut officiellt alldeles för tidigt med världsrankingen. Systemet är långt ifrån klart, och det är massor kvar att göra och tänka på.

Classics: Jag och Stefan protesterade som sagt högljutt över att Classics ens är med i rankingen, men fick mothugg från samtliga jänkare.

Nossebro etc: Rankingen mellan olika tävlingar är inte klar. Nuff said.

Stängda tävlingar (SM etc): Vi har pratat om det, och kommit fram till att de ska vara kvar. Även Expo är ju t ex egentligen en stängd tävling. Dock ska faktumet att tävlingen är stängd naturligtvis påverka tävlingens poänggivning.

Kval: Vi har påpekat att kvalen ger alldeles för lite.

Placeringar: Vi har påpekat att fler än bara de fyra bästa borde få placeringspoäng.

Men som sagt, systemet är långt ifrån klart, och han gick ut alldeles för tidigt. Han borde ha väntat tills systemet var klart, och gärna också tills en website för ändamålet hade hunnit sättas upp.
« Senast ändrad: januari 31, 2006, 17:50:44 av Pal »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
Men som sagt, systemet är långt ifrån klart, och han gick ut alldeles för tidigt


Ja, tyvärr. Nu blir det väl en hel del gnäll på utformningen. Jag blev förvånad när han la ut den redan nu.

Citera
Stängda tävlingar (SM etc): Vi har pratat om det, och kommit fram till att de ska vara kvar


Den diskussionen missade nog jag då. Det är kanske rimligt att dessa tävlingar är kvar, men knappast delar ut några stora poäng.

Angående kvalen så tycker jag att man absolut ska dela ut poäng så länge det är ett HELT rättvist kval där det inte går att köpa in sig i kvalet/högre placeringar. Vill man att listan ska reflektera spelarnas allmäna skicklighet tycker jag att det delas ut poäng beroende på kvalplaceringar. Om man däremot bara vill lista spelarnas tävlingsskicklighet (dvs. i rena matcher) kan man ju skita i det.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Egentligen räcker det väl om man baserar tävlingarnas klass efter antal spelare för att det ska bli hyfsat rättvist.

PAL: vad menar du med att EXPO är en stängd tävling? Är inte den öppen för alla? Visserligen har dom ju en manufacturer-klass som så klart är stängd för icke branschfolk, men vanliga tävlingen är väl öppen?

Och det är väl klart att fuskjänkarna vill ha classicspoäng kvar så som dom myglade på PAPA sist...


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Nja, bara antalet spelare kan bli snett, men antalet spelare i kombination med deras tilldessvarande ranking kanske.

Huvudtävlingen på Expo är inte öppen för de som är kvalificerade för manufacturer-klassen. T ex Lyman.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Nja, tror att en tävling som drar mycket folk även drar ett gäng med bra spelare så illa tror jag faktiskt inte att det är att basera på det...


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
Är inte 90-talspelena snart classisca:-DEller när blir dom det!Dom kanske blir det när Stern försvinner från spelmarknaden!Då blir väl alla spel classisca:-DMan kanske inte ska ta den här listan för på stort allvar;-)Men statestik är ju alltid kul:-)Å givetvis så ska ju inte en nossebro tävling ha lika hög status som ett sm
« Senast ändrad: januari 31, 2006, 20:10:46 av mr mic »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Classics är ju oftast ett helt annat sätt att spela flipper på. Dessutom brukar dessa turneringar vara av en mkt enklare variant än "riktiga tävlingar" = mer slump/mindre skicklighet.

Även jag ser helst att man separerar Classics och "normala tävlingar".

Men självklart ska man inte ta det här på för stort allvar! :-) Det är ju en kul grej för att göra pr för tävlingsflipprande!


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Nu verkar det som att man utökat antalet år bakåt man inkluderar. Förvisso minskar man antalet poäng i förhållande till hur långe sen det var tävlingen spelades, men det inkluderar ändå för mkt gamla tävlingar.

Jag tycker en sån här lista inte ska ge möjligheten att leva alltför länge på gamla meriter. Det gör det ju mkt svårare för nykomlingar att slå sig in högt på listan. Å listans syfte är ju just att locka in fler/nya spelare...

Jag gillar verkligen idén, men i nuläget känns det som en ganska ointressant lista pga alla konstiga grepp dom valt för att ta fram rankingen...


Här är den nya sidan som visar WPPR


Blutcher

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 73
    • Visa profil
  • Stad: Svartsjö
Resultat från september-03 känns väl kanske lite förlegat. Jag kan tänka mig att två år bakåt i tiden skulle passa bättre. Fast ändå, en bra placering på PAPA så är man ju med i Top 20...som Ed Hershey bevisat ;-)

Trist dock med en lista där placeringarna mest går på antalet tävlingar man varit med på istället för direkt på placeringarna i tävlingarna...

En lista där poängen baseras på hur många som deltog i tävlingen och placeringen...sen är man inte rankad förrns man varit med på 3-4 tävlingar...och så nåt sorts snitt på något vis... :-P


Tags: