Frispel

sedan 2001

Gummin

Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Kan ju berätta vad jag tycker om röda gummin när de ändå är uppe på tapeten. Om röda gummin tycker jag INTE! Inte på moderna spel i alla fall.

I december var jag i Sthm och gästade lite och hamnade (efter ha blivit utkörd från Lasergame då det var bokat av ett privat sällskap) på Flipperkonditoriet (där jag förövrigt aldrig varit innan) och hittade glad i hågen ett av mina favoritspel: Scared Stiff! Med röda gummin på flipprarna... Jag var lite ouppmärksam och märkte det först vid första "bollkontakten" när jag skulle ge mig på en av de mest lätt utförda flippertekniker som finns: en bounce pass. I stället för att lugnt och fint studsa över till motsatta flippern och lägga sig där så bar det ju iväg upp på motsatta sling-shoten -> outlane eller om det rent av blev outlane direkt. Det minns jag inte. Vad jag däremot minns är att jag blev GANSKA upprörd.

Alltså: Ett mycket roligt och trevligt spel med svarta flippergummin förvandlades till ett mycket otrevligt och tråkigt spel utan kontroll med röda gummin.

(Och sen kan man ju såklart göra som ngn klåpare ahr gjort på det MM som står utställt i Borlänge. Sätt ett rött gummi på vänstra flipper och ett svart på den högra och dessutom olika vinklar på dessa.... kul kul! :( )
I´ll be back!


jeffbeck50

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
DAH har helt rätt, icke-svarta gummin = liv och rörelse - de som kör med svarta har också säkert med sig 36 olika bollar när de spelar minigolf...en riktig utmaning är väl att kunna kontrollera lite mer studs, jag menar, det är ju inga gamla slöa ridskolehästar som rodeo-cowboysarna grenslar, liknelsen är nog rätt bra - nya vit/röda gummin på ett flipperspel ger samma effekt som att klämma åt rätt delar på en icke inriden rodeohäst el. tjur för den delen, frågan är väl bara om man är man nog att anta den utmaningen... :-P


bitwalk

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 266
    • Visa profil
    • bitwalk
  • Stad: Stockholm
Alltså, jag blir lite förvånad över att så få svarat att man skall kolla i originalmanualen vad det var för gummin på spelet från början. Man vill väl ha såna gummin som spelet är designat för? Jag tycker det låter märkligt att man på PAPA vill ha spelen svårare.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag förstår inte det här snacket om att man skulle slänga på vita gummin på alla nya spel bara för att de skulle vara "trevligare" (vilket de inte är). Ett spel är ju designat för ett visst beteende, och att byta gummin är ju nästan som att göra om spelplanen. I och för sig är det kanske lite annorlunda med gumina till flipprarna, där känns det ju som att svart alltid är att föredra på spel från 90-talet och framåt.

Även rent estetiskt är ju spelen färgmässigt anpassade mot färgen på gummina, så ett byte av gummifärg är ur min synvinkel en mycket grov modifikation.

Jag får också passa på att påpeka att det måste vara höjden av misskötsel att som på MM:et Peron nämnde slänga på ett kraftigt begagnat rött gummi på en redan felvinklad flipper. Snacka om att inte bry sig alls!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


larsson

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 922
    • Visa profil
  • Stad: Motala
Tycker att ni som har nånstans att smita iväg och spela på utställda spel ska vara glada. Jag måste nog åka 5 mil för att hitta närmsta utställda spel... Då är man glad att man har kompisar med resurser istället.

Sen kan jag hålla med om att det är lite skamligt att utställarna har lite blandad kvalitet på de utställda spelen , det dödar nog en del av intresset , även om jag förstår att det är en balansgång för att få ekonomi i det hela. Jag kan tänka mig att förtjänsten inte är den bästa nu längre...


jeffbeck50

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: jönköping
tolkar jag inläggen rätt så är den övervägande uppfattningen alltså att man skall köra med spelens originalgummin. en uppfattning som jag i så fall, om jag skall vara helt ärlig, i huvudsak delar. Flera har ju vittnat om hur "ospelbara" moderna spel blir med "icke-svarta" gummin, själv har jag erfarenhet av fullständigt döda äldre spel med svarta - så att börja med att köra original är nog att föredra, även om de mer revolutionära/reaktionära krafterna ibland oss kan tycka annorledes...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Svante, jag har ALLTID rätt. Det har vi ju kommit överens om.
:-D:-D
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Väcker liv i denna gamla tråd igen. :-)

Jag har tidigare märkt att de gula flippergummina jag har på mitt Space station har slitits nåt OHYGGLIGT på kort tid. Vid flipperspetsarna ser det ut som att en råtta varit i gnagt. :-(
Vad som jag även märkte idag, var att det blivit ett sorts gult "damm", som i sin tur sugits upp på undersidan av spelplansglaset (pga ststisk electricitet antar jag). Men hur som helst så ser det för djävligt ut. :-(

Frågan är ju om de gula gummina verkligen ska slitas så fort ?? Jag vet ju att både gula o röda gummin är mycket mjukare än svarta (och såldedes slits mer), men att slitas så här snabbt och ge ifrån sig så mycket "skit", är ju nästan överdrivet..

Jag har för mig att jag köpte de gula och mina röda samtidigt ifrån P4P. Och att de röda inte alls har slitits på samma sätt..

Nån som vart med om liknande ??



Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
Pinball ain´t no sport
Pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


svenssondaniel

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Borgholm
Hej!

jag har också varit ute för samma sak fast på mitt TSPP.

Det har också nöts vid spetsarna riktigt mycket, mycket underligt.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
svenssondaniel:

Det är iofs inte så konstigt att det nöts lite vid just spetsarna, eftersom det ju slits mest där vid flipperräddningar. :-) Men att det slitits så mycket, o framför allt detta gummi-damm, som jag fått..

Vart köpte du dina gummin, o är de gula, eller annan färg ??



Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
Pinball ain´t no sport
Pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


svenssondaniel

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Borgholm
Det är originalgummina, men när jag köpte spelet hade de gått cirka ~50spel har jag för mig att det var.

Men jag köpte röda gummin till mitt cyclone, och det slits på samma sätt och inte bara vid spetsarna.


Terminator

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 911
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Daniel:
Sorry, jag läste visst inte att du hade skrivit att de slitits mycket. ;-)

ja, då är ju frågan om de färgade gummina nuförtiden int ehåller samma kvalite som förr ??




Johan "Terminator" Lundin

"Pinball ain´t no game
Pinball ain´t no sport
Pinball IS religion"
"Pinball ain´t no game
pinball ain´t no sport
pinball IS religion"


svenssondaniel

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 43
    • Visa profil
  • Stad: Borgholm

Zzimba

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 190
    • Visa profil
  • Stad: Lerum
Har just gjort i ordning mitt TZ och bytte då till röda/vita gummin. Bytte även till nya bollar. Efter ca. 40 spel börjar redan 2 av dom röda flippergummina att få sprickor i kanterna. Ungefär hälften djupa och några millimeter långa. Verkar inte vara jättebra kvalité på dessa.
Kanske Ole vet något om detta ? köpte dom från P4P.

MVH
Stefan
« Senast ändrad: maj 15, 2007, 17:19:12 av Zzimba »


Ole

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 744
    • Visa profil
  • Stad: Sandefjord
Det är ganska mycket med grejer som kan påvärka gummin. Hur mycket ljus det är vid spelet, hur varmt det blir i spelet (gummin torkar) och vilken färg de har.

Det är Happ/Suzo samt en tillvärkare i Taiwan som lagar alla gummin som används i dag. Den enda som saknas från 80-talet är "Star" nånting som la ner medio 80-tal. Happ produserar alla gummin för Stern og gjorde mycket för WMS också. Detsamma med fabriken i Taiwan.

Men om materialet har blivit dårligare vet jag inte. Vi har många som köper till gamla EM spel som inte lider på samma sätt som gula/röda gummin på nyare spel. Tror mängden elektronik i nyare spel gör veldigt skillnad i värme.

Men....alla färgade gummin slits mycket snabbare  enn svarta. Mängden carbon i svarta gör att de inte torkar på samma sätt som gula eller röda.


Tags: DMD