Frispel

sedan 2001

Pressreleaser/Publicitet

TOT

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 19
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Reportage på TV4 Uppland om PinUpps:arna och SM.
2.39 in i sändningen TV4 Uppland


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Från tv4/upplandssidan "Flipper fanns redan i det gamla GRekland. Då grävde man en massa hål i en slänt och rullade ner stenar."

Eh...ja, definitionen på vad som är flipper är tydligen rätt bred :-D


johan

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 431
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Av någon anledning har jag sett vad som skickats ut till media. Bland annat ingår ett dokument som heter Flipprets historia.doc, som inleds med de bevingade orden
Citera
Spel som liknar flipper fanns redan i det gamla Grekland.  Man grävde en massa hål i en slänt och rullade sedan stenar nedför den. De olika hålen gav olika poäng.  


Jag som scoutat fyra veckor i Grekland i sommar kan också avslöja att grekerna är fast övertygade om att ALLT ursprungligen kommer från Grekland, oavsett om det är flipperspel, orientering eller golf.
Det är lika för alla


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Faktum är att Flipperspelets ursprung kommer från Antikens Grekland och från det gamla Egypten.
Det är arkeologiska utgrävningar som har funnit ursprunget.

De stora utomhusspel som är ursprunget till flipperspelet, förädlade europeerna till ett stort brädspel med kulor som fick namnet Bagatelle, efter ett slott med samma namn. Slottet som ägdes av franske kungen Louis XIV spelgalne bror, innehöll ett mycket populärt gameroom innehållande ett dylikt brädspel.
Därför fick spelet snart namnet Bagatelle.

I slutet av 1800-talet kom de första patentet 30 maj 1871 på en uppskjutare av kulorna. Sen började fler patent på olika enkla funktioner på bagatellespel komma in.
1880 kom det första myntopererade bagatellespelet, som hade namnet "Log Cabin" från Sickling Manufacturing Company.

Nu hade bagatelle-spelet fått de utmärkande dragen för det som senare skulle utvecklas till flipperspelet

1. Spelplanen var svagt sluttande så att kulan rullade tillbaka mot spelaren.
 
2. småspikar ”Pins” var placerade runt hålen där kulan skulle fastna. Därav namnet "Pinball".
 
3. Kulan sköts upp med en fjäderbelastad uppskjutarmekanism.
 
4. Spelet hade blivit myntopererat.

Så ska man se seriöst på flipperspelets urspung så är det Log Cabin från 1880 som är det första riktiga flipperspelet. Inte Gottliebs Baffle Ball från nov 1931.

Flipprarna? Nä de kom inte förrän 1947 då en av David Gottlieb's konstruktörer vid namn Harry Mabs av misstag kopplade fel då han experimenterade med en elektromekanisk spole.
« Senast ändrad: november 25, 2005, 14:19:29 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
och Harry Mabs spel var så klart Humpty Dumpty.

Men jag köper inte ändå att dom kallar det grekerna pysslade med för flipper, det är ungefär lika långsökt som att säga att dom spelar flipper på lilla sportspegeln när dom kastar tennisbollar genom hål...


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Nej Svante det kan naturligtvis inte kallas flipper. Men det var ursprunget till vad som långt senare skulle komma att bli flipperspelet.

I England på 1500-talet så var det mycket populärt med en form av tsora utomhusspel som sedan utvecklades till stora inomhusspel som fanns på bl a pubar. Där hade man den sluttande spelplanen och upptill så satte man upp 9 pinnar i form av en diamant som man skulle slå omkull med en kula. Det här var då steget före utvecklingen till ett brädspel (som i storlek ppåminde om ett biljardbord).

Min egen teori (som jag inte har några som helst belägg för) är att det var vid den här tiden och utifrån detta kägelspel som även spelformerna biljard och bowling kom ifrån. Men som sagt det är bara min egen teori.
« Senast ändrad: november 25, 2005, 14:11:37 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Det där var nog den värsta off-topicen jag nånsin sett. :-D

Bra reportage från både Jämtland & Uppland för övrigt! Faith kan inte ha haft det lätt - "reportern" lät ju som en alkad strokepatient.
Och zpy:s sista kommentar är väl redan legendarisk? "Mera flipper, mera flipper, mera flipper!" Respekt!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Fast vanligt folk fror väl att han bara är en båtfanatiker :-D
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Här är i alla fall Perons och TILT CITYs bidrag!
Falu-kuriren

Tyvärr verkar det kosta att läsa, så det får jag fixa på något annat sätt.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


COP

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 270
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Vill ni läsa reportaget så finns det här:
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1426523
« Senast ändrad: november 26, 2005, 16:57:39 av COP »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja, där ser man!
Det hela framstår ju en smula mesigt, men den var ju bättre än förra årets artikel i alla fall.
Känns som man blir citerad på rätt onödiga saker bara för utfyllnad. "Rent juridiskt..." :-)
« Senast ändrad: november 27, 2005, 00:04:57 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Peron

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 273
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Falukuriren ringde även och gjorde en uppföljning.. Finns att läsa här ngn dag till. Blev ju naturligtvis felciterad också. Jag påpekade uttryckligen att jag blev utslagen i förkvalet till slutspelet och inte till finalen som det står i artikeln. Annars vore det ju hur sweet som helst om man kunde gå direkt från förkval till final. =)
http://www.falukuriren.se/artikel.asp?id=1428640
« Senast ändrad: november 28, 2005, 14:23:22 av Peron »
I´ll be back!


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Ja, det är tur att man flyttat från falun... Tycker felen i denna artikel är av allvarligare karaktär:

Reidar vann SM ?
Född med tur.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Min hustru såg ett repotage från sm på någon lokalstation härom natten. Nån som har koll på var samt om man kan se repotaget på webben?
Play a real game, play pinball


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Nu är en artikel om SM publicerad på Pinballnews.com.


Artikel om SM 2005




(Låt mig veta om det är några allvarliga fel i artikeln.)


Tags: