Frispel

sedan 2001

ge smörj...

OOM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna
Tänkte jag skulle ställa en fråga om det mest tabu-belagda i flippermekandets värld. Smörjning. Räds icke! Mitt spel var tidigare dränkt i olja så det är inte det jag är ute efter...

I mitt the shadow har jag ett par ställen där rörliga delar av metall möter andra delar av metall.

Håller på att reproducera delar av mina phurba diverters eftersom dessa har nöts genom ovanstående rörelse. När de nya delarna är klara vill jag inte att dessa ska slitas ner inom en överskådlig framtid. I instruktionsboken står det att man regelbundet ska smörja med "teflon grease".

Jag behöver tips på bra dylik produkt som finns lättillgänglig.

Symaskinsoljans Vännförening göre sig icke besvär. :-D


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
CRC har lite olika...

CRC Vitt litiumfett med teflon. Sprayas som en olja, fäster som ett fett. Rinner inte, tål höga tryck, kyla, värme och vatten. 300 ml sprayburk. 74:- hos Clas i Sjön

CRC Vidhäftande fett. Tål höga tryck. Söt- och saltvattenbeständigt, skyddar mot korrosion och oxidation. Tub 100ml. 52:- hos Clas i Sjön

Sedan finns ju grafitfett eller molybdenfett som man sprayar eller penslar på och som "torkar fast", men det är ju svart och skitigt i sig. Man bör nog undvika det.

/s.w


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej OOM

Som regel gäller att inte använda något smörjmedel, utan köra allt torrt och rent.

Men i vissa fall är det motiverat att smörja vissa delar, så i just ditt fall tycker jag.

Ska man använda något så är det förutom ovanstående produkter fett som gäller...jag använder då och då vanligt kullagerfett för att få bättre funktion/friktion på vissa mekaniska delar, så som klockan i TZ eller mekaniska delar under spelbordet.
ALDRIG olja (hmm jo...i TZ-klockan har jag det)för det sprider sig snabbt och kommer via undre ramper-kula upp till spelbordet på nolltid.

Rent fett eller olja på spelbordet gör ingen skada, men i kombination med allt mekaniskt stoft som bildas av ex bumprar, aktiverade spolar (slingshotområdet främst) och annan mekanisk/elektrisk aktivitet under spelbordet får fettet eller oljan att bli skitig och därigenom ge resultatet av en skitig spelplan.

Kullagerfett stannar kvar, men lägg på med måtta!

/Stefan


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Du skriver lite "märkligt" har du olja i klockan eller fett?

Antar att det är fett du menar att du har i klockan eller?
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Just i TZ´s klocka har jag lite olja på pinnarna där kugghjulen sitter centrerade.
På kugghjulens kuggar har jag däremot fett.
När det gäller detaljer på andra spel försöker jag i möjligaste mån att låta alla delar vara osmörjda och rena.
Spelet går ju inte sönder pga smörjningar, det kan bara ställa till med onödigt kladd.

/Stefan

edit: lite förtydligande igen...
« Senast ändrad: november 08, 2005, 11:13:16 av Pinballark »


OOM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna
Tusen tack för svar. Har precis blivit klar med reparationen/reproduktionen av phurba divertor delen.

Hade en tub kullager-fett i garaget så den får det bli.

Ska bli kul att kunna spela igen.


Tags: diverter