Frispel

sedan 2001

Hur många flipper-SM?

Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Flipper SM tråden handlar ju om det aktuella Flipper SM-05... så min fråga borde ju ligga här?
Nåväl.

Hur många flipper SM har det varit innan den "nya given" som återuptogs 2003?

Nu är det vi medlemmar i SFS som är den drivande kraften bakom SM, men hur var det förr?
Kan ingen skriva om dom landsomfattande uttagningarna var?

Jag är mäkta imponerad av hur en förening utan större ekonomiska resurser kan få ett så här stor arrangemang att snurra på för 3:e året.
Entusiasm och sammarbete framför "greed"

/Stefan


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
tror det bara har varit 2st innan!93-95!har aldrig hört talas om några andra!;-)
« Senast ändrad: november 06, 2005, 15:23:32 av mr mic »


isse(PER)

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Tror att det var 2-3 stycken old-school sm back in the days då flipper var riktigt stort.
De två första var stängde med kval i riket runt innan man fick resa dit och det sista var öppet? Tror åren var 1993, 1995 och 1996?

Förr så var operatörerna den drivande kraften pengarna rullade in och jag har för mig resa och boende betalades av operatörerna för de som inte bodde i Sthlm?

Uttagningarna i Luleå gick till så att man hade ett spel som var uttagningsspel där man körde kval en månad om året, den med högst poäng per vecka gick vidare till en "regionsfinal" med fyra spelare där man spelade om en plats i SM.

Har även för mig att man hade en dam och herr-tävling men jag är inte säker.
Någon rutinerad räv som kanske var med i SM kan berätta exakt hur det gick till mitt minne är lite luddigt.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag kommer inte ihåg så mycket från de åren (jag drack inte bara mjölk på den tiden), men jag var med två år i rad. Bägge åren vann jag kvalet på Grand Video i Örebro (idag Videobiljarden). Jag har vaga minnen av att kvalet gick på flera ställen i stan, men det går jag inte ed på. Jag spelade iaf bara på Grand Video.

Jag kommer liksom Isse ihåg att det var ett spel som var kvalspel ett tag (en månad?), varefter ett annat spel blev kvalspel, och sen möttes de som vunnit på respektive spel i en final. Vinnaren fick åka (däremot tror jag att jag tjuvade på tåget, för någon gratisbiljett minns jag inte). Jag vann ett av åren genom att klippa in 12B på ToM (motståndaren fick runt 2B) i kvalfinalen.

Jag kommer bara ihåg detaljer från den ena finalen, och den gick på Gröna Lund. En snubbe från Karlskoga slog ut mig i nån sorts kvart eller semi, och han gick sen och vann alltihop (på ett prototypexemplar av LAH). Han fick åka till LV och spela VM. Jag räknade ut att jag kom på delad sjunde plats. Det var för övrigt under den här finalen som jag för första gången lärde mig lite teknik (drop catch, live catch etc). Innan dess hade jag enbart spelat på volley.

Jag har för mig att den andra finalen gick på Liseberg, och att det var året innan Gröna Lund. Där har jag inga minnen av något finalspel, så antagligen åkte jag ut i gruppspelet och sen förträngde jag det. Jag har inga minnen av gruppspelet heller, mer än att det fanns miljarder med flipperspel på Liseberg.

Dessutom har jag för mig att det fanns två konkurrerande SM något av åren. Ett anordnat av någon branschförening, och det andra anordnat av nåt som hette SPA (Swedish Pinball Association) eller något liknande. Vilket av dem jag var med i vet jag dock inte.

Här är några artiklar från 1993 (men jag tror att finalen gick 1994):

Nerikes Allehanda 1
NA 2
NA 3
Örebrokuriren
« Senast ändrad: november 07, 2005, 03:06:59 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det här är för övrigt toppen enligt PBHS:

1996 Swedish Pinball Champ. Finals  
Winner: Stefan Nilsson
2nd: Fredrik Lindberg
3rd: Mats Runsten
4th: Henrik Ros
 
1996  Swedish Pinball Champ. Women's Division
Winner: Tiina Rytky
2nd: Fredrika Nihlen
3rd: Maria Lövgren
4th: Susanne Högström

1995  Swedish Pinball Champ. Finals
Winner: Mattias Rimdahl
2nd: Christian Magnusson
3rd: Martin Olsson

Eftersom jag kvalade 1993, så måste det ha varit ett SM 1994 (eller möjligen sent 1993). Alltså fattas det ett SM på PBHS. Någon som vet vilka som kom topp 4 det året (och vilket år det var)?
« Senast ändrad: november 07, 2005, 03:22:50 av Pal »


isse(PER)

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Riktigt coola urklipp du hade där PAL, men du gillar väl inte JP fortfarande?

Med mackan och handskarna tar du titeln i år :)


isse(PER)

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 88
    • Visa profil
  • Stad: Sthlm
Har ett svagt minne av att vinnarna något år fick boende och resa betald av operatören här kanske var det 1996 då?


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ja, eller så spelade jag i det andra mästerskapet som inte anordnades av operatörerna.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har luskat lite, och bl a hittat följande:

--8<--
Thu Mar 14 23:08:37 MET 1996
Erik Bengtsson (ebb@interact.se)

Notes: I have played in 4 championships in my life. The first was -94 in the Swedish Pinball Championship. And I did get a second place there. That quallified me to the play for Sweden in PAPA:S World Pinball Championship -95. There i did get a second place in PAPA B. The next Swedish Pinball C. (-95) I did get a 11:th place, I think. In the same weekend I played the EC Pinball Championship and did get the 4:th place, tied with Christian Magnusson.
--8<--

På PBHS finns topp 4 angivna i EM 1996, men i EM 1995 finns bara topp 3, antagligen för att fjärdeplatsen var delad, precis som han skriver ovan. Alltså var det ett SM även 1994, men ingen på hela Internet verkar veta hur det gick. Inte ens jag som t o m var på plats. Någon som vet vem Erik Bengtsson är? Jag tänkte hur som helst maila honom, om adressen fortfarande funkar.
« Senast ändrad: november 07, 2005, 04:33:07 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
 Mats Andersson

Nu är jag fan konfunderad. Enligt länkarna gick SM 1994 i Stockholm och 1995 i Göteborg. 1994 i Stockholm måste ju vara det jag var med i, och jag minns tydligt att Karlskogakillen vann det året jag spelade på Gröna Lund. Jag har även minnen av artiklar i Örebro-tidningarna om hans vinst, och det var inte så lång tid efter artiklarna om mig.

Men enligt AB vann Mats, och han är ju inte från Karlskoga. Dessutom tycker jag att jag känner igen namnet Stefan Nilsson, som tydligen vann 1996.

Kan jag ha varit med i SM 1994 (ut i gruppspelet) och 1996 (utslagen av Stefan Nilsson)?
Är Göteborg bara ett villospår?
Är det årtalen på PBHS som är felaktiga (vafan, det är ju jag själv som har lagt in dom!)?
Ljuger AB (jo, det gör dom ju, men just i det här fallet?)?
Är det någon som har kvar länken till de gamla resultaten (på Lysator om jag inte minns fel)?
Finns det ingen här som har fakta i målet?
Jag är mycket förvirrad. Och trött. Borde jag gå och lägga mig?
« Senast ändrad: november 07, 2005, 05:11:44 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag gick inte och lade mig. Jag kollade resultaten från PAPA 1995 istället, och hittade "Erik Benetsson" på 31:a plats i A-kvalet. Länkarna för B-divisionen funkar tyvärr inte (och av samma anledning finns resultatet från B-divisionen inte heller på PBHS).

Det året fanns, förutom de sedvanliga divisionerna, även en "Champions Division". Där funkar tyvärr inte kvallänken, men jag hittar vare sig Erik Bengtsson eller "Erik Benetsson" från semifinalerna och framåt.
« Senast ändrad: november 07, 2005, 05:33:23 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Anmäld till Flipper-SM 2005:

ELF Erik Bengtsson Läckeby


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Från Kalles sida om SM 1995:

--8<--
To qualify for the Swedish Pinball Championship, you must win a local qualification round. There are about 150-200 places where you can qualify (spread out across Sweden). The rules for the qualification round are specified, but many operators choose not to follow them.

The rules dictate that a qualification round lasts for a month. Each week one game is assigned to qualification play (which basically means the operator puts an SPC sticker on it). This will, hopefully, result in four Grand Champions (as in, GC on the score-board) at the end of the month. These four players meet in a tournament of some kind (it isn't specified in the rules). The winner has qualified for the championship.

The operators usually sponsor the player's trip to the championship, including lodging.
--8<--

Nyckelordet är "usually", så jag bodde väl helt enkelt i fel stad för att få åka gratis. Eller så minns jag fel.


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
 "Denis Erovic, organizer of the Swedish Pinball Championship since 1993."

Denis Erovic kom även på 69:e plats i C-divisionen i PAPA 5.

Jag hittar en Denis Erovic som gick i klass 9A på Långbrodalsskolan, men enligt sidan så är det en kvinna. På bilden ovan ser det dock onekligen ut som en man.

En Denis Erovic kom nästan sist i kretsmästerskapen i fältskjutning vapengrupp A i Tullinge 2001-05-13. H*n tävlade för Tyresö.

En Denis Erovic är även säljansvarig för Stockholm och Uppsala län på SC BioChem. Jag mailade honom.

Nu är det personligt. Jag ska fan luska fram resultaten för SM 1994!
« Senast ändrad: november 07, 2005, 06:20:00 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Äntligen lite framgång! Kalle hade gömt den här sidan olänkad.

Uppenbarligen var det 1993 som det var två SM, och det var 1993 som jag åkte till Stockholm och blev sjua (jag vet att jag spelade på Star Wars), och det var 1993 som nån Karlskoga-kille vann på LAH-prototypen (Last Action Hero (LAH) / IPD No. 1416 / October, 1993). Dessutom kom jag på att jag missade Smedby borta i cupen p g a Flipper-SM, och den matchen spelades 1993-08-05, så nu vet vi t o m vilket datum tävlingen gick av stapeln! 1993-08-05 var en torsdag, så SM torde ha spelats 7-8/8.

Mitt andra slutspel torde därmed ha varit 1995. Varför jag inte spelade 1994 vet jag inte, men jag söp väl bort kvalet eller nåt.

Dock ger jag inte upp ännu! Allt vi vet om SM 1994 är fortfarande bara det som Kalle bidrar med: "Wheee".
« Senast ändrad: november 07, 2005, 06:44:09 av Pal »


Tags: