Frispel

sedan 2001

Regelförändringstips mottages tacksamt

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
outlane mer tveksamt, en sån kan man rädda.


Det är ju ofta rätt svårt/omöjligt när outlansen (!) är ställda på max.

Tvåspelaromgångar tycker jag funkar bra. Anledningen till att vi valde det 2003 var just att få den här lilla "övervakningen". Framför allt finns det ju större chans att få ett till vittne till t.ex. just en outlane som skickar kulan SDTM.

Citera
På White Water är det inte ovanligt (hände både i PAPA och i Stockholm Open) att kulan från Insanity Falls inte snurrar ner i inlane utan snurrar rakt ut i outlane.


På PAPA fick man inte någon ny kula pga. detta. Det gällde i kvalet. I finalspelet var det nya kulor till höger och vänster pga. väldigt tveksamma "fel" (t.ex. en Ballsave som inte räddar kulorna under Multiboll).

Citera
frågan är väl snarare om det är tillåtet att spela vidare med två kulor eller om man ska låta en rinna?


Självklart ska man ju inte få spela vidare med två kulor. Problemet är ju att på många spel vet man ju inte riktigt om spelet kan hantera detta eller inte. Jag har för mig att, i princip, spel före 95 (eller så) inte klarar av det här problemet och börjar räkna bonus när kulan rinner. De flesta nyare spel verkar kunna hantera det iaf.


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
Personligen gillar jag att spela med så få avbrott som möjligt, och kommer garanterat att välja att spela ensam i kvalet om det går. Personligen tror jag att risken för fusk är väldigt liten, då de flesta tävlar för äran och inte av ekonomiska skäl. (Jag kommer även om jagt spelar ensamomgång att kolla in min motståndare)

Om man i slutspelet spelar 2-mannaomgångar ser jag inget problem i att spela spel där man kan sno varandras lockar, det blir helt enkelt lite mer taktik inblandat i liret. Slutpoängen är heller inte det viktigaste i slutspelet. I kvalet däremot där ens poäng jämförs mot andras poäng känns det som att det gör mycket större skada om någon "saboterar" för en.

Jag minns från SM förra året att det spelades 4-mannaomgångar på TOM där trapdoor-kickouten varannan gång skickade bollen mitt mellan flipprarna och varannan gång så att man precis kunde rädda den. Då blir ju bästa taktiken att locka två bollar och sedan hålla sig undan från att hämta ut multibollen för att sabotera de övriga spelarna möjligheter till multiboll genast en bra taktik. Ganska trist.

Ett förslag från min sida är att man ställer in spelen på 4-bollarsomgångar, så att man i händelse av ett omotiverat rinn kan fortsätta på samma omgång. En kula på en helt ny omgång kan på vissa spel vara fördelaktigt, (på spel där det är enkelt att hämta ut multibollar i början exempelvis: ToM, T2, DM) Medans en kompensationskula på en helt ny omgång på MB pga att jag med multibollen tänd får sista bollen skickad SDTM av kickouten, har mindre möjligheter att "kompensera fullt ut"
 
På EM såg vi tyvärr hur en holländare på T2 blev blåst på sin tredje multiboll, Han fick tre bollar i spel i singelkula-mode och tappade ut två av dem snabbt pga att han blev överrumplad av kickouts från "database-hålet" där kulan normalt lockas under Multiboll. Vid denna tidpunkt hade han på sina två första multibollar bara lyckats ta en Jackpot och hade inte särskilt mycket poäng, då tjatar holländaren till sig en ny kula där han enkelt startade första multibollen och gick om sin motståndare.

En ytterligare liten fördel med 4-bollarsomgången är att scorekeepers enkelt kan se poängen och inte behöver stå och vänta i upp till flera minuter (Doctor Who) på att få fram poängen.

Tänk över att införa detta alternativ. Om inte i kvalet så i alla fall i slutspelet där det gäller en hel del.

Jag hoppas för övrigt att det blir h2h-matcher i slutspelet
Född med tur.


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Men frågan är väl snarare om det är tillåtet att spela vidare med två kulor eller om man ska låta en rinna?
Så snart du på ett kontrollerat sätt kan släppa en av kulorna ska du göra det. Väljer du att fortsätta finns det en överhängande risk att domarna plockar fram paragrafen om "Orättvisa Fel" (används väldigt restriktivt men i detta fall är den helt klart tillämpbar).  [De uppdaterade regeldokumenten kommer publiceras inom några dagar.]


Citera
Problemet är ju att på många spel vet man ju inte riktigt om spelet kan hantera detta eller inte. Jag har för mig att, i princip, spel före 95 (eller så) inte klarar av det här problemet och börjar räkna bonus när kulan rinner.  
Tror inte det är helt årsbundet, utan snarare programmeringsbundet. T2 (1991) brukar klara av det. Men STTNG (1993) är ju välkänt för detta problem. Men visst, nyare spel lär väl ha en högre sannolikhet att klara av en "felaktig multiboll".

Om spelet inte kan hantera en "felaktig multiboll", utan går direkt till bonuscount när en av kulorna rinner, så bedömms det som ett "Större Fel" och spelaren får kompensation (vanligtvis en extra kula).






Citera
Personligen tror jag att risken för fusk är väldigt liten, då de flesta tävlar för äran och inte av ekonomiska skäl.  
Håller med, men vissa undantagsfall finns tyvärr. Tvåspelarmatcher i kvalet är ett enkelt och kul sätt att motverka fusk.





Citera
Ett förslag från min sida är att man ställer in spelen på 4-bollarsomgångar, så att man i händelse av ett omotiverat rinn kan fortsätta på samma omgång. En kula på en helt ny omgång kan på vissa spel vara fördelaktigt, (på spel där det är enkelt att hämta ut multibollar i början exempelvis: ToM, T2, DM) Medans en kompensationskula på en helt ny omgång på MB pga att jag med multibollen tänd får sista bollen skickad SDTM av kickouten, har mindre möjligheter att "kompensera fullt ut"

En ytterligare liten fördel med 4-bollarsomgången är att scorekeepers enkelt kan se poängen och inte behöver stå och vänta i upp till flera minuter (Doctor Who) på att få fram poängen.

Tänk över att införa detta alternativ. Om inte i kvalet så i alla fall i slutspelet där det gäller en hel del.


Detta är ett mycket bra förslag som jag ska ta upp med dom andra regelryttarna i domargruppen. (Det blir i så fall enbart i slutspelet skulle jag gissa) Denna variant har funderats på tidigare, men det har av någon anledning fallit i glömska. Vet också att vi i samband med detta diskuterade att kunna köra en buy-in till den som skulle få en extra kula, men det faller ju på att i vissa spel får man extra lång ball-save å annat smått å gott när man spelar buy-in-kulor.


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Man bör då vara observant på att vissa spel (åtminstone LOTR) har bonusregler som styrs beroende på vilken kula det är, och alltså behöver inte poängutdelningen för kula 1-3 på ett 4-kulorsspel fungera detsamma som de tre kulorna på ett trekulorsspel. Iofs en petitess, men man vet ju aldrig vad som fäller avgörandet...

Refererar KEFs utläggning om LOTR bonussystem:
Citera
The first number you see in bonus is basically an amount for each switch you hit during the ball. Then the rings get added to this number. This total (switches + rings) is then multiplied. Then you add the ball-specific movie bonus. On normal 3-ball settings, ball 1 gives you a bonus for your progress on FOTR multiball, ball 2 gives you a bonus for your progress on TTT multiball, and ball 3 scores for ROTK progress. The value for each of these can be 25K (no progress) to 5M (completed).  This may or may not affect your strategies depending on whether you think this is a significant enough sum to shoot for. Extra balls award the same movie as the ball they were earned on. Other # balls per game try to even out the bonus as much as possible (5-ball is, IIRC, FOTR/FOTR/TTT/TTT/ROTK).


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Helt korrekt. När jag tog upp förslaget om 4-bollarsinställning idag påpekades det mycket riktigt att vissa spel ger en speciell bonus på sista kulan (FT, LOTR, Dr Who m.fl.). Därför kan man tråkigt nog inte öka rättvisan på dessa spel med 4-bollarsvarianten, då dessa bonusar endast kommer tilldelas den eventuella spelare som får en extra kula tilldömd och får spela sista kulan.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag tyckte JOE:s förslag med fyrakulorsinställning lät väldigt smart.

Vad gäller ev bonusproblematik får man väl utgå från att:
1) Extrakulor pga fel sannolikt kommer utdelas ganska sparsamt hur som helst, eller? Och de som faktiskt utdelas behöver ju inte råka vara just på de ovan nämnda problemspelen.

2) Det känns som att rättvisan som uppnås i kompensationskulor med 4-bollarsinställning är betydligt större än den orättvisa som kan uppstå pga bonusen.

Och av personlig nyfikenhet:  vad sjutton är det för extrabonus man får på Fishtales sista kula som man inte får på de andra kulorna?? Enlighten me! :-)


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
'Extrabonusen' i bl a FT har att göra med om man tagit HoldBonus på sista kulan.¨
Då får man bonusen två ggr vid bonusuppräkningen.
Det finns fler spel med samma funktionalitet...


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
2) Det känns som att rättvisan som uppnås i kompensationskulor med 4-bollarsinställning är betydligt större än den orättvisa som kan uppstå pga bonusen.
Hehe, vi kanske kan fråga dig om detta igen sen när du spelar avgörande finalmatch mot herr X och han får en extra kula tilldömd på Dr Who. Han spelar sin fjärde kula men rinner direkt, men får ändå 30-40M för alla doktorer han samlat på sig (en bonus som bara den som spelar sista kulan kan få) och går därmed om din poäng... Rättvist? :-D

Ni kan lita på att regelgruppen hittar en bra lösning! :-)


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
LDK: Hmm, sant.
Men om man vill spela enl JOE-principen, som i sig är en smart idé, finns väl iofs inget som hindrar att man ställer in spelen på 5 kulor eller 7 kulor eller hur många kulor som nu behövs för att undslippa "bonusproblematiken"?


JOE

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Falun
När jag klurade på förslaget så funderade jag just över det här med bonusar, men det enda jag tänkte då var att ingen borde ha fördelen att få fyra bonusar, att man helt enkelt får avsäga sig någon av bousarna. Tråkigt att en fyrabollars-inställning ställer till det såpass mycket på tex LOTR och DW. På T2 och FT rör det sig om ganska små extra-poäng om man på sista kulan har bonus held. (ca 9 resp 21M) och om ingen får mer än en bonus på sista kulan är det ju "lika för alla". Hoppas att ni hittar en bra lösning som innebär så små fördelar/nackdelar som möjligt för alla.
Född med tur.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Lite nyheter, typ: igår hade Den Allsmäktiga Regelgruppen ett av sina Hemliga Möten för att utröna hur man på bästa sätt kan jävlas med flippersverige (läs: jag, LDK, Gibbon, Purre och Mikke träffades på kåren). Svante var för övrigt vittne...

Några punkter som vi spikade, som innebär förändring mot tidigare eller påverkar sånt som debatterats här på forumet (OK, det heter "forat" men det låter så... latinskt?):

* Spelen kommer inte ställas in på fyra kulor per spelomgång för att eventuella tilldömda extrakulor skall få spelas under så liknande förutsättningar som möjligt. Dels anser vi att risken för att nåt går snett och skapar onödigt strul är överhängande. Dels skall tilldömda extrakulor förhoppningsvis vara ett undantag, att då ställa in spelen för att detta undantag skall ske känns bara fel. Sist men inte minst: flipper och rättvisa hänger tyvärr inte ihop så bra. Vi gör vad vi kan för att skapa rättvisa förhållanden, men mer än så går inte. Jag citerar den "disclaimer" som inleder regeldokumentet:
"Flipper är ett fascinerande spel som bygger mycket på fysikens lagar. Detta innebär tyvärr att konstiga händelser och fel kan inträffa under spelets gång, vilket inte kan förhindras. Alla fel kan inte kompenseras för, men SM-reglerna är utformade för att kunna kompensera för de viktigaste och vanligaste felen, samtidigt som vi accepterar spelets fysiska natur."
'nuff said.

* Alla möjligheter till buy-in avstängda.

* Game restart sätts på NEVER

* Samtliga kulor som fastnar under spel kommer placeras på höger flipper, som spelaren ansvarar för att hålla upp. Myntlucke-switchen är disablad (fin
svenska!), så flippern kommer inte vika sig när luckan öppnas. Förra året var regeln att på spel med manuell plunger skulle kulan placeras i plunger lane.

* Under kvalspelet kommer de fyra kvalomgångarna i respektive pass INTE börja på varje hel timme. När sista spelarens score i varje kvalomgång registrerats kommer spelarna genast kallas till nästa kvalomgång. Denna påbörjas så snart alla spelare är på plats vid sina kvalspel. Varje omgång inleds med ca tre minuters övningsspel per spelare, precis som förra året.
OBS! Starttiderna för de olika kvalpassen påverkas inte av detta! Det är bara pauserna i respektive kvalpass som "trycks ihop" till en längre paus på slutet, innan nästa kvalpass. Kvalpassen startar (prel.) kl 16 och 20 på fredagen samt kl 10, 14 och 18 på lördagen.

* Slutspelet har ändrat upplägg från förra året: spelare med ranking 25-48 fajtas i ett förkval om åtta slutspelsplatser. Tillsammans med rank 1-24 spelar dessa åtta ett gruppspel i fyrmannagrupper (hittills är inget ändrat från förra året). Därefter (nu kommer ändringen, med 16 spelare kvar) kör vi man-mot-man (eller kvinna naturligtvis), bäst av tre set, hela vägen till finalen (plus match om tredje pris).


Uppdaterade och slutgiltiga (?) regel- och tävlingssystemdokument kommer läggas upp på sajten inom kort.

edit: rensade bort en massa fula -ar...
« Senast ändrad: oktober 27, 2005, 13:52:57 av GGG »
Gustav GillberG
+46 709826701


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ser väl helt ok ut!
Hur gör ni med slamtilten? Kopplar bort?

Edit:
Och jag antar att spelarna seedas in efter kvalplaceringarna? Så kvalettan inte möter kvaltvåan direkt osv?
« Senast ändrad: oktober 27, 2005, 14:11:20 av MCR »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Slamtilt kopplas ur på samtliga spel.

Den är tämligen meningslös då förmodad aktivering av denna (sparkar och slag på myntluckan) resulterar i mer allvarliga straff än en slamtilt.


GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Hur gör ni med slamtilten? Kopplar bort?
Behöver du veta det? :-D
Ja, slamtilen kommer vara bortkopplad, alt justerad, för att undvika att "onödiga" slamtiltar ställer till det. Detta kompenseras dock med att all form av övervåld mot spelen, sånt som i normala fall skulle orsaka en slam, leder till omedelbar diskvalificering. Utan varning.

Och ja, kvalettan och -tvåan möts, förutsatt att de spelar så bra som deras ranking säger, i finalen. Alla detaljer finns i de uppdaterade reglerna, så ge dig till tåls! :)
Gustav GillberG
+46 709826701


Tags: