Forum > Tävlingar

Regelförändringstips mottages tacksamt

(1/10) > >>

Ganglere:
Denna tråd kan, och bör, användas till att sammanfatta förslag på förändringar, uppdateringar, justeringar etc. i regler och spelsystem från det system som användes vid SM 2004.

Vi i regel/spelsystemsgruppen kommer att titta och överväga alla förslag och ser fram emot en kreativ diskussion. Frågan om A- och B- divisioner kan anses vara avgjord som meddelats i annan tråd och vi efterlyser här andra bra idéer som vi själva missat.

iceman:
Jag föreslår igen en liten uppstramning av fulspel med fler utdelade varningar för slag mot spel och spelande som stör spelare bredvid. För spelens och motspelarnas skull...

Förra gången kändes det som om allt var tillåtet. Jag vet att det kan låta i stridens hetta, men ändå.

MCR:
Jag föreslår (igen) att vi kopplar bort slamtilten, som inte fyller någon som helst funktion under tävling annat än att ställa till problem för tävlande och domare.
Vanliga tilten räcker gott och väl.

Uppstramning kanske kan vara bra, men alltid en varning innan diskning/WO anser jag!
Om det inte är fråga om otvivelaktigt fusk förstås. Som holländaren som fuskade i förra årets PAPA genom att starta om sina entries när han trodde ingen såg, eller som i årets PAPA när vissa MYCKET meriterade spelare lirade extrabollar i Classics trots att det var väldigt förbjudet..

Torbjörn M:
Instämmer med MCR, slamtiltswitchen kan förstöra om den ballar ur och om någon ändå känner för att slamma myntluckan så finns det ju domare som har uppsikt över den typen av fulspel. "We can at least behave like civilized people!"

Sen föredrar jag singelspel som i Stockholm Open framför tvåspelaromgångar där man på vissa spel kan få ett sämre utgångsläge inför nästa boll beroende på att alla bollar ligger i locken och liknande.

MCR:
Torbjörn har helt klart en poäng där.


Det finns ju ett antal spel där man måste locka om bollar om den andre spelaren plockat ut multiboll. T ex Totan, Theatre, White Water, World Cup m fl. Dr Who är ju speciellt i lockavseendet också.
På en del spel kan det ju nästan vara en fördel att tvingas locka om, eftersom man får poäng/skillshotchans för att locka, tex på TAF och ToM.
Dessutom har man ju alltid "problemet" med powerballen på TZ. Iofs försvinner väl inte det med enspelaromgångar, men det blir mindre påtagligt! :)

Och så har ju enspelaromgångar de obestridliga fördelarna att man inte kan råka tilta andras kulor än sina egna. Man kan inte heller råka spela andras kulor än sina egna.
Plus att man får spela sitt parti i ett svep och inte måste vänta mellan kulorna.

Rimligen borde det ju inte ta längre tid med singelomgångar, annat än att det kanske blir mer administrativt arbete bakom, eller?

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion