Frispel

sedan 2001

65k bilder med bra kvalle?

ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Tjena alla,

Kan någon vara vänlig och förklara hur jag ska gå tillväga för att få till vettiga bilder i mitt galleri som inte är större än 65k?

Jag plåtade med min kamera (i upplösning 2048*nåt), konverterade lite på måfå i Photoshop och resultatet blev förödande värdelöst.

Några bra tips på hur man får till vettiga bilder till galleriet som man kan urskilja åtminståne lite detaljer på?

Happy summer.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Finns ett par olika möjligheter, personligen brukar jag använda nummer två.

1. Fota i okomprimerat om kameran stöder det. Beskär bilden så det du vill ha kvar fyller så stor del av bilden som möjligt. Ställ in nivåerna om det behövs. Förminska bilden till något lämpligt format 600*480 tex. Välj spara för web och spara i JPG på den komprimeringsgrad som ger dig en bild strax under 65 kB.

2. Fota i JPG med så bra kvalitet som möjligt och gör ´sedan likadant som i punkt 1.

Skicka en bild får jag se om jag göra något annorlunda o sedan berätta.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Kan lägga till en sak, att ni inte behöver tänka på vilka dimensioner bilden har när den ska laddas upp till galleriet. Det enda ni behöver tänka på är att bilden är mindre än 65kb.  galleri koden fixar en thumbnail själv och även storleks ändring med behållna proportioner så att den passar på sidan.

Med andra ord så försök få en så stor bild som möjligt (i pixlar sett) under 65 kb .. och självklart ska ni inte komprimera livet ur dem :-).
« Senast ändrad: juli 14, 2005, 22:56:59 av Sonar »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har försökt se till att mina bilder är hyfsat stora (någonstans 500-600 pixlar breda och 400-500 pixlar höga eller vice versa), och sedan köra en rätt hård komprimering, någonstans runt 30-40.

Man ska tänka på att varje gång man sparar JPEG-komprimerad bild så komprimeras den om, vilket innebär att den får sämre och sämre kvalitet, utan att den direkt minskar i storlek. Därför ska man alltid spara en bild man arbetar med i ett icke-komprimerande format (förslagsvis tiff eller psd) och sedan bara exportera till JPEG. När du använder Photoshops spara för web-funktion får du dessutom en bra överblick över hur bilden tar sig ut i olika komprimeringsgrad samt hur stor filen blir.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Quote:
Man ska tänka på att varje gång man sparar JPEG-komprimerad bild så komprimeras den om, vilket innebär att den får sämre och sämre kvalitet, utan att den direkt minskar i storlek. Därför ska man alltid spara en bild man arbetar med i ett icke-komprimerande format (förslagsvis tiff eller psd) och sedan bara exportera till JPEG. När du använder Photoshops spara för web-funktion får du dessutom en bra överblick över hur bilden tar sig ut i olika komprimeringsgrad samt hur stor filen blir.
Endquote

Okej, det är med all sannorlikhet här jag har strulat till det. Jag har redigerat, och sparat filen i PS som sagt att den skall bli 65k - vilket i själva verket blir strax över 65.5k.. Det borde jag iofs förstått själv. Hursomhelst så klagar såklart siten på att den är för stor, och jag har då förminskat och sparat bilden igen. Därav den dåliga kvalitén förmodar jag.

Tack iaf för svaren. Med lite tur så kommer snart högkvalitativa bilder till mitt galleri :)


Tags: