Frispel

sedan 2001

Hjälp med Star Trek: The Next Generation

Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Hej..

Är problemet hela tiden, eller bara efter en stund?

Det jag lärt mig om opto är att dom brukar krångla när dom blir uppvärmda, dvs. en kretskortsbana som ser helt korrekt ut börjar glappa efter en stund när värmen börjar sträcka i det hela.

Ha inte kikat nått på STTNG med det sitter väl ett opto-kort med lysdioder på antar jag, som indikerar dragen opto.  När det börjar krångla, lyft spelplan och ryck lite i tåtarna vid varje opto, som replicant föreslog.

Krånglar det hela tiden (alltså vid kallstart) ska du kunna mäta med diodläge på en vanlig multimeter på sändaren (som i princip är en lysdiod, mottagaren är en transistor). Generellt så brukar det vara sändaren som ger sig.

Hoppas du hittar det.

// Luma
// Christer


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Mot bakgrund av vad som skrivits här, så tror jag att det är opto-givaren i bolltråget för sista kulan som krånglar.

Cocs
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Kolla noga på effektresistorerna på diodbrädan i bolltråget, kan vara så att ett ben gått av alternativt lödning släppt.
Har ofta råkat ut för det på just ST:TNG. Vanligt problem också på IJ, JD och DM.


Abbe

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 103
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Japp det var precis det de var Purre! Jag hade precis hittat benet och tänkte skriva att jag hade fixat det! ;-) Synd att du inte va med tidigare i snacket! :-D Tack alla för eran hjälp! Nu blirre det flipperkväll, all night loooong!


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Sorry, har varit utan internetaccess i ett par dagar annars hade jag sagt det på en gång ;-)



Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Purre:

Effektresistor, är det dom som dom brukar montera på andra sidan kortet pga. värmeutvecklingen??  Har inte sett hur dom ser ut men läste om dom på marvin:s sida.

// Luma
// Christer


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Luma: Det är inte omöjligt. Har inte sett/gjort det själv men det är nog fullt möjligt. Själv har jag bytt ut dem mot en nyare variant som inte blir lika varma och som dessutom tycks vara något hållbarare.