Frispel

sedan 2001

Rescue 911 Helikoptermagnet...

Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Hej alla.

Har ju skaffat mig ett Gottlieb, Rescue 911 -94 som jag bytt lite opto-komponenter på.

Ett annat fel har dock dykt upp. Magneten på helikoptern fungerar inte längre.

En snning med modifikation, den fungerar men startar för sent.

När helikoptern kommer till sitt ändläge så har kulan hamnat i rätt läge med hjälp av en hissmotor.  meningen är att magneten skall starta och kulan flygs iväg med.  Det tar dock en eller två sekunder innana magneten drar (känner helt enkelt med en järnbit) Vet att den drar med korrekt spänning, så säkringar är helt.

På spolen till magneten sitter ju en sedvanlig diod som skyddar mot feedback, det är en trissa som drar igång det hela.
Någon som vet om det kan bli nån fördröjning pga. komponentfel på sånt här?

En opto känner ju av ändläget på helikotern (den motor som kör helikoptern tycks ju stängas av vid rätt tillfälle).

En microbrytare känner av när hissmotorn är högst upp (och stängs av).

Någon som kan tipsa om vad man ska söka på?

// Christer (Som fortfarande tycker att ett F-14 vore kul igen :-)
// Christer


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Jaha, då svara jag mig själv.... Tänk om man kunde lära sig att söka på RPG *INNAN* man frågar.

Hittade denna tråd:
http://groups.google.se/groups?hl=sv&lr=&threadm=5JFwg1C.dsheafer%40delphi.com&rnum=1&prev=/groups%3Fq%3Drescue%2B911%2Bmagnet%26hl%3Dsv%26lr%3D%26selm%3D5JFwg1C.dsheafer%2540delphi.com%26rnum%3D1
 
Som säger att det tydligen är väldigt vanligt med att kabeln ut tll helikoptern går av, skall kolla detta i morgon om jag hinner innan alla flippertokiga kommer (Grill, Öl, flipper är planen för helgen, och Longplay måste jobba :-)

// Christer
// Christer


Luma

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 387
    • Visa profil
  • Stad: Vara
Jepp, det var allt det som var felet.

Temporärt lagat tills nya kablar är inköpta.

// Luma
// Christer


Longplay

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 21
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
Hehe! själv är bäste dräng.. bra att det funkar igen iaf.. :-D

Longis..


Tags: diod opto spole  motor   hiss