Frispel

sedan 2001

Strul med ljudkortet till T2

Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Nu så har man kollat lite på ljudkortet på mitt TS och jämfört med ett fungerande ljudkort och har som hobbyelektriker kommit fram till följande.
Jag tror att spännigsregulatorn (U3) är paj. Kan detta göra att säkringarna går hela tiden? Funderar även om U4 kan vara paj. Den har nummer 5460-12423-00 i manualen och är en IC, LM7812. Finns det någon motsvarande på Elfa?

U4:an?

Har kollat på Elfa efter en spännigsregulator som motsvarar den som sitter på kortet. Har även tänkt köpa lite andra prylar från Elfa och skulle gärna vilja ha lite input om det är grejjer som är rätt och skulle kunna fungera till spelet.

Spännigsregulatorn (U3) har i manualen följande nummer 5250-10495-00 och är en 7912 1,0A -12V

På Elfa finns en som har följande spec.
TS7912CI 1,5A -12V
Kan den funka? Blir ju lite fundersam över att det är 1,5A. Iof står det max utström 1,5A så det kanske funkar?


Säkringar
I manualen F501 -25V 3A S.B och F502 +25V 3A S.B

Hos Elfa en trög 3A, artikelnummer 33-123-60
Borde väl inte vara några problem?

Lysdioder till ringarna på TS
Hittade en tråd om det på forumet

Shadowringdiod

Så de antar jag funkar.


Kan jag få svar på någon eller några av dessa funderingar skulle jag bli glad.

Mvh
Tobbe


EDIT: Kom på att jag även testade den metod som iceman talade om i min förra tråd på detta ämne. Och spänningsregulatorn blev varm satan när man kände på den.
« Senast ändrad: maj 04, 2005, 11:11:20 av Calm »


ZeeDee

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 786
    • Visa profil
  • Stad: Julita
LM7812 är som sagt en spänningsregulator för +12V (troligen 1A), och din 7912 är en regulator för -12V.
Strömvärdena som är angivna är max-ström.

Orginalsäkringarna verkar vara 'Slow Blow' (SB) med andra ord 'tröga'.

Bör tillägga att du bör kontrollera att det är samma pinout på de nya regulatorerna som de gamla, vilket det troligen är.
« Senast ändrad: april 28, 2005, 14:43:21 av ZeeDee »


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Så den motsvarande till 7912 på Elfa funkar så länge det är rätt "pinout"?
Och om maxströmmen är 1,5A på Elfa skulle det funka till kortet även fast det står 1,0A i manualen? Eller kan det smälla på andra ställen då?

/T


Tesla

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 71
    • Visa profil
  • Stad: Åstorp
Hej.

7812 och 7912 fungerar utmärkt så länge de har samma kapsling(TO220 eller?. Att de kan leverera högre ström spelar ju ingen roll eftersom säkringarna skyddar. Att säkringarna går hela tiden kan mycket väl bero på en "bränd" spänningsregulator. Det beror lite på var säkringarna sitter. Sitter de efter så skulle jag misstänka någon annan komponent men sitter säkringarna före så kan det ju vara spänningsregulatorn.


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna
Jaha så hade man satt dit den nya 7912:an då. Nu går bara en säkring (F501) :-D
Så det löste inte hela problemet. 7912:an blir het som attans när man drar på spelet. Har synat kortet i sömmarna och hittat en en grej som är sprucken. U32:an i manualen. Det är en IC, Op Amp TL082.
Kan detta ha något med problemet att göra?
Hjälp önskas.
Mvh
Tobbe


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Att kretsen är sprucken är förmodligen för att den gått sönder, de brukar kunna rentav explodera(!). Byt denna också och ha inte spelet igång innan, för då får du byta 7912:an igen...


Calm

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 752
    • Visa profil
  • Stad: Eskilstuna

Tags: diod  säkring