Frispel

sedan 2001

CV cabinet decals

en3my

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 400
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Har nya monterat nya dekaler på mitt Indiana Jones. Det svåraste enligt mig var att få alla ytor jämna och fina. Minsta lilla ojämnhet kommer att synas igenom då dekalerna kommer på plats!! Vet att vissa klarlackar ett par lager innan montering för att få en jämn yta.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Monteringsanvisning följde med samt att medlem Johan Iwdal varit till mycket hjälp.

Genom att duscha på kabinettet med vatten med lite diskmedel i så kan dekalen justeras när den ligger på plats, men luftbubblor får man fortfarande se upp med. Dra med fönsterskrapa ut mot sidorna för att få bort bubblorna.

Har precis satt dit min första dekal, vänster backbox, och det var inte det lättaste!
Tog nog för lite vatten, för dekalen fäste som berget med en gång men tur som en tokig så fick jag den rätt på första försöket! :-)

Jag bävar inför de två största dekalerna...


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Såpvatten...

Har använt detta när jag monterade stora dekaler på maskinutrustning. Dekalerna kunde vara typ 1,5-3 meter långa och 1 meter breda.

Fantastiskt bra, för man kan "glida" runt med dekalen tills den sitter där den skall och sedan trycka/skjuta ut luftbubblorna med gummiskrapa.

Jag trodde däremot inte att det fungerade på en trären yta som ju du har på ditt spel. Hade det varit den gamla dekalen kvar (under), så hade det gått.

Torbjörn, om jag var du, hade jag nog lackat sidorna först 2 gånger, så att (när lacken torkat) såpvattnet lägger sig på lacken, d.v.s. inte suger in i träet. Annars får du nog vattna som f-n och det är nog inte bra för träet. En burk lack är billig och det behövs ingen avancerad målning, låt det torka ordentligt bara.

För övrigt hade det varit intressant att veta vilket blandningsförhållande du har mellan diskmedel och vatten. Försökte hitta det på Internet, men det gick inte. Kan du informera.

Mvh Cocs
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Cocs: har inget "recept" på såpvattnet utan bara fått veta att det ska vara några droppar diskmedel till en duschflaska med vatten.
en3my och andra som gjort det här kanske har några tips?

Tipset med klarlack låter bra, måste provas på nästa dekal!

Nya bilder finns nu på slutresultatet för ena backboxsidan. Länk


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Ser snyggt ut, men fattar inte hur du kan ta "sönder" ett riktigt fint CV genom att slänga på reprodekaler.

Är du inte rädd att dom ska släppa eller vecka sig efter ett tag ?

Inte mitt spel, men ändå.


Flippernörden - Patrik


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Alltid kul att se sådant där. Verkar väldigt jobbigt, men säkert kul också.

Jag är ju lite nyfiken på hur bra färgerna stämmer? Jag vet ju hur svårt det är att få exakt rätt nyanser när man printar ut en repro så där.
Hur nära måste man titta för att se att det är dekaler?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Swann

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 143
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Ett litet inlägg i debatten (snyggt jobb Torbjörn förresten!);
Med den fading som sker på kabinett (oavsätt vilket spel egentligen mer eller mindre) så är det idag nästintill omöjligt att hitta ett lir som har ofade'ade kabinettsidor.

När det gäller veckning å att släppa så är det väl inte mera bekymmer än på andra spel med ettiketter. Bör inte vara något problem med det.

Tycker själv att det är grymt bra att man kan få tag på nya, om än repro, där då det är ofade'ad + då att man kan fixa till alla småskavanker som tillkommit av tidens tand.
När det gäller nyanser å så, så får man hoppas att de använt sig av antingen orginalspec'ar (färgkarta) eller kört en analys på de olika färgerna (klurigt dock med tanke på ovanstående omnämda fading-problem).

Krasst sätt så tycker jag att det är grymt trevligt att IPB och nu då Wayne kommer att erbjuda ettiketter, då kan vi ju få helt nya fräscha sidor enligt originalspec'arna.
« Senast ändrad: juli 12, 2005, 12:08:37 av Swann »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Att de ska vecka sig mer än originalen är jag inte orolig för, dekalerna håller god kvalité.
Det mesta hänger på att du själv gör ett gott underarbete så att de fäster ordentligt.
För att ändå slippa framtida slitage vid benen så sätter jag dit Pin-Cushins innanför benen.

Sen är det det där med original vs. repro.
Visst vill man ha ett spel i originalskick så långt det är möjligt, men vad ser bäst ut på normalt synhåll: originalkabinett med slitage runt knapparna och borrhål på fronten eller ett utan?

Graphic Dimensions som har gjort dekalerna har utgått från originalfilerna. Dock så kan man se en liten skillnad i nyanserna om man håller de bredvid varandra, men när man som jag byter alla fem dekaler så är det inget som märks.
Trycktekniken skiljer sig också, originalen kör med raster medans reprona är uppbyggda av pixlar (vad nu den tekniken kallas).
Även det här är något som bara syns om man granskar på nära håll.

Slutligen så är det kul (men jobbigt) att bli en erfarenhet rikare vad gäller spelrenovering.
:-)
« Senast ändrad: juli 12, 2005, 14:10:37 av Torbjörn M »


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Har lagt upp en bild för att kunna jämföra original och repro: Länk

Original till vänster och repro till höger.


en3my

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 400
    • Visa profil
  • Stad: Helsingborg
Var något orolig till en början för att dekalerna skulle släppa då jag gjorde dekalbyte på mitt Indiana Jones. Inga problem alls hittils (1 år), sitter fortfarande som de ska och har även Pin-Cushins innanför benen (syns ej utåt).


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Häftigt att de använder originalfilerna. Det gör det givetvis betydligt enklare att få det att se bra ut och bli rätt färger, även om det kräver en del ändå.

Jag antar att dekalerna printas ut (eftersom de görs "on demand"), medan kabinetten från början screentrycks.
Båda teknikerna rasterar, men på ganska olika sätt. Till screentryck är rastret rätt glest, medan det i utskrifter ju består av ytterst små bläckdroppar. Ju tätare raster man har, desto högre upplösning krävs.
Att man ser pixlar på dekalen är antagligen för att originalfilen är gjord för screentryck, vilket alltså kräver lägre upplösning.

Så, då fick jag ur mig en massa tryckteknik igen :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det här med dekaler är ju verkligen för dom petiga ;-) Fy satan vilket jobb bara för att bli av med några repor eller ett bortskavt hörn. Skulle aldrig orka bry mig! :-D

Men vi människor älskar symmetri och fina, släta å blanka ytor... ;-)


Grandelius skrev:
Citera
medan kabinetten från början screentrycks.

Fråga (halvt OT): Är det skillnad på screentryck å screentryck eller finns det en till teknik som använts för kabinettsmyckningen? På mitt TZ verkar det mer "på-målat", medans på DH ser det nästan ut som en dekal som skulle gå att slita bort stora stycken av om man hittade en kant. Vad är skillnaden? (Har säkert läst det nånstans, men glömt bort)

Har i alla fall tydligt minne av jag hört att i tillverkningen av MB och CC användes dekaler isf "den förra tekniken".


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Är det skillnad på screentryck å screentryck
Intressant ämne, eftersom screentryck borde vara att betrakta som en av de trycktekniker som kan variera mest. Möjligen vid sidan om det ytterst breda begreppet digitaltryck.
Det enda som egentligen gör att det är screentryck är att man trycker ut färgen genom ett finmaskigt nät. Det kan göras på många olika sätt, med en massa olika sorters färger, i olika storlekar och på olika material.
Jag ska omedelbart erkänna att jag inte är så värst insatt i vilka tekniker WMS använde, men en gissning är ändå att det snarast handlar om att de använde olika färger och kanske underarbetade på ett annat sätt. Om MB och CC använde dekaler är det ändå mycket möjligt att dessa var screentryckta, eftersom det är en bra metod när man ska trycka stora ytor i hög upplaga och behöver hållfasta färger.

Kanske finns det någon annan här som har koll på detaljerna kring WMS tryck (om vi nu ska utvidga oss inom detta delikata OT-ämne)?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
ett enkelt svar av det kan ju vara att kolla när spelet tillverkades å vad dom hade för teknik för just det året när dom scannade!:-D


Tags: STTNG