Frispel

sedan 2001

Spelguider?

LDK · 116 · 20129

LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Hallå alla!

Nu hoppas jag att några här på forumet vill haka på och hjälpa till med några enkla "guider" till olika spel.

Jag har länge funderat på att göra en slags analys av ett spel där man gör klart för sig vilka områden som är riskfyllda och vilka som är lätta. Man ska även klura ut vilka modes som är värda att satsa på och vilka som inte är någon idé att prioritera.

Så för ett tag sen satte jag mig ner och gjorde några snabbguider till några spel som jag har någorlunda koll på. Men jag är ingen stjärna på alla spel (duh!!) och behöver därför forumets hjälp!

Jag har satt upp några punkter som ska kommenteras. Så greppa tangentbordet och gör en guide till DITT favoritspel! Samlingen av guider kommer sen att sammanställas, endera här på SFS eller på min sida.

Här är punkterna som ska kommenteras (jag lägger in en eller två av mina guider så ni kan se vilken typ av information som ska finnas under varje rubrik):


Spelets namn:

Skill Shot: (Kommentar om det Skill Shot som man oftast har möjlighet att skuta för i början av varje boll)

Svåraste shot: (Det skott som är SVÅRAST, alltså inte nödvändigtvis riskfylldast)

Lättaste shot: (Det lättaste skottet, det som man kan ta med händerna bakbundna och ögonen förbundna!  :-P )

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): (Det skott som innebär störst drain-risk, alltså inte nödvändigtvis det svåraste skottet!)

Extraboll-taktik: (Det finns oftast flera olika sätt att få extraboll på, rekommendera det som du tycker är enklast)

Bästa mode: (Beskriv här det mode du anser vara mest lukrativt i poängväg)

Sämsta mode: (Här ska du rekommendera det mode du tycker är sämst, pga snålt med poäng eller stor drainrisk)

Bra att veta: (Övriga tips som kan hjälpa den som SPELAR spelet)

Här kan bollen fastna: (Säger sig självt)

Vanliga fel: (Fel som kan uppstå, framför allt fel som påverkar spelet)

Bra score: (En score som är detsamma som godkännt resultat)

Normal Replay: (En normal replaynivå när spelet står offentligt)

Guideförfattare: (Ditt namn dåra!)
« Senast ändrad: januari 08, 2003, 18:52:15 av LDK »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Tales Of The Arabian Nights

Skill Shot: Futtiga poäng.

Svåraste shot: Rampen, den högra captive ball samt standup-targets bakom lampan. Ibland kan det vara riktigt svårt att träffa anden om lampan är vriden så att den är i vägen.

Lättaste shot: Bazaar och vänster loop.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Lampan(!).

XB-taktik: Klurigt att skrapa ihop sex Tiger Loops. Satsa hellre på att plocka fyra juveler, då tänds också extrabollen.

Bästa mode: Samla juveler, genom Tales eller Make a Wish. Se till att samla på dig många Make a Wish genom att snurra på lampan vid rätt tillfällen.

Sämsta mode: Tycker att Fireball kan vara ett ganska överskattat mode. Det ger inte så mycket poäng i förhållande till risken som kommer från stressmomentet. Några av de olika ”Berättelserna” (The Tale of...) är rackarns svåra, se till att använda för att eventuella ”Make a Wish” för att klara av dessa uppdrag.

Bra att veta: Välj alltid juvel när du fått Make a Wish. Om du lyckas få Rubyn (”My Ruby is Yours”) ska du så snabbt som möjligt se till att skjuta för Make a Wish, som då ger dig två juveler.

Här kan bollen fastna: Vet ej.

Vanliga fel: Fireball-magneten lyckas inte föra över kulan till rätt habitrail så kulan kommer till vänster flipper i stället för höger flipper.

Bra score: Allt över 40 miljoner.

Normal Replay: 10-18 miljoner.

Guideförfattare: David Kjellberg


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Indianapolis 500

Skill Shot: Välj standard skill shot.

Svåraste shot: Höger ramp och vänster loop.

Lättaste shot: Bakre poppern (Green Flag Award)

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Höger ramp och vänster loop.

XB-taktik: Krångligt och riskfyllt att lyckas skjuta höger ramp tillräckligt många gånger (4-6ggr) för att tända extrabollen. Däremot kan man få extraboll som Speedway Award (en semi-slumpvis award där man bläddrar bland awards) men det gäller att sluta bläddra så snart du fått fram den eventuella ”Light XB”.

Bästa mode: Multiboll (gärna med 3x-scoringmode samtidigt) samt Wrong Way Turn (som kan ge riktigt feta bonusar).

Sämsta mode: Kommer inte på något just nu. Kanske "Super Jets" eller "Super Lite-Ups".

Bra att veta: När multibollen startar, låt de två kulor rinna (deliberate drain) som skjuts ut från Turbon. På så vis kan du i lugn och ro koncentrera dig på den kula som skjuts ut från plungern för att ta den första jackpoten via vänster ramp. De två första kulorna kommer tillbaka genom ball savern.

Här kan bollen fastna: Pit Stop-hållaren.

Vanliga fel: Vet ej.

Bra score: Allt över 400 miljoner.

Normal Replay: 150-350 miljoner.

Guideförfattare: David Kjellberg


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
White Water!

Skill shot: Lättaste skill shoten i början är in i whirlpoolen eller insanity falls.

Svåraste shot: Att skjuta in i boulder garden .(Ej genom vänstra loopen)

Lättaste shot: Disaster drop.

Riskfyllda shot: Extraball shotsen är väldigt svåra!

Extraball taktik: när bollen runigt genom inlanen på vänstra flippren skall du skjuta ungefär när bollen kommit längst ut på flippern.

Bästa mode: får man genom att kompletera Multiball med 5X allt då får man en j*drans massa poäng.

Sämsta mode: Man overboard stresande mode med störande musik till.

Bra att veta: Om man skall köpa detta spel skall man kolla att plasterna är hela visa berg brukar lätt gå sönder.

Här kan bollen fastna: mellan inlanen och outlanen alltså mellan och över båda där bollen ibland kan stanna upp på gummit.

Vanliga fel: Inga såvitt jag vet förutom att vissa plaster går sönder.

Bra score: 50 miljoner och uppåt är väll hyfsat men vill man ha bättre så får man satsa högre.

Normal replay: 100 miljoner ungefär.

Guideförfattare: Jonathan "Flippy" Ericsson
« Senast ändrad: januari 08, 2003, 19:11:17 av borttagen »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har försökt förtydliga de olika kategorierna lite i det ursprungliga meddelandet (se ovan!).

Här är en tom mall, bara att kopiera och fylla i!

-------------------------

Spelets namn:

Skill Shot:

Svåraste shot:

Lättaste shot:

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):

Extraboll-taktik:

Bästa mode:

Sämsta mode:

Bra att veta:

Här kan bollen fastna:

Vanliga fel:

Bra score:

Normal Replay:

Guideförfattare:


« Senast ändrad: januari 08, 2003, 18:57:43 av LDK »


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Härligt initiativ, som vanligt, av LDK. Tyvärr finns det bara ett spel jag kan påstå mig att kunna ordentligt och det är:

Spelets namn: Theatre of Magic

Skill Shot:
Välj Start Illusion framför Advance Clock om du inte är desperat efter en EB, det är Grand Finale du är ute efter. Midnight får du nästan garanterat som award i Trapdoor innan du klarat av alla Illusions. Är trunken redan uppvänd för att starta Illusion, kör på 2 x Combo. Det ger mycket poäng vid en lång kula.

Svåraste shot:
Metamorphisis rampen. Undvik om du inte måste ta den för att tända tredje (och framåt) lock "vändan". Du behöver enbart skjuta i den för att tända locken.

Lättaste shot:
Magic Rampen i mitten. Går att ta med båda flipprarna. Höger KAN vara lite knepig och kulan kan behöva ligga still för att ta den med "backhand".

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):
Metamorphisis Rampen. En stolpträff kan få kulan att rinna precis när som helst. Högra loopen kan även vara riskabel att skjuta i. Men, den är ett måste att behärska om du vill få fram klockan.

Extraboll-taktik:
Även om det svider att medge så är det inte helt fel att alltid försöka tända och ta Trapdoor för att ev. kunna få Digital Pinball och därmed EB. Ta ALLTID en eventuell tänd trapdoor INNAN mutlibollen startar. Annars får du börja om från början med att tända trapdoor.

Övriga extrabollar jag känner till:
- Vid tredje Vanish locken tänds en EB
- Första (endast första) gången klockan blir sex tänds en EB.
- Award i trapdooren. Förmodligen MYCKET ovanligt. Har aldrig fått det själv.

Bästa mode:
Grand Finale. Bara du fixar att ta alla Illusions så är resten en barnlek: 14 träffar; på i princip vilket target, loop eller ramp som helst och du har fått 500 sköna miljoner, plus de 14 x 50M du får per bokstav under GF. Dvs: 1.1B.

Ett underskattat mode är Tiger Saw Multiboll. Om du lyckas hålla de två kulorna länge och träffa captive ball med jämna mellanrum kan du dra in hundratals miljoner på detta "mode".

Sämsta mode:
Metamorphisis. Är inte värd att satsa på såvida du inte måste tända locken i Metamorphisis rampen.

Bra att veta:

- Fixa ALLTID 8 bonus X om du spelat ett tag. Många sköna poäng finns att hämta i bonusen. 600M och uppåt är ingen ovanlighet.

- Försök alltid ta "Illusion" innan du startar multibollen, annars får du starta om från början att tända och öppna trunken. Fyra riskabla trunkskott krävs innan du fått den Illusion du suktade efter.

- Det går att välja vilken Illusion du får som nästa när du startar kulan: välj Illusion med vänster flipper innan du skjuter upp kulan.

- Ta inte jackpoten så fort den är tänd. Tänd den och försök att höja den genom att skjuta i framför allt vänstra loopen och därmed mata bumprarna med kulor och få lite lugn och ro att tända jackpoten. Ta jackpoten med jämna mellanrum så du inte blir helt utan din höjda jackpot. Jackpoten höjs med 5M för i princip alla loopar / ramper UTOM Magic rampen. Det går utan större problem att få upp jackpoten till 150M. Har sett den vara uppe i 230M så det verkar inte finnas någon direkt gräns för hur hög den kan bli.

- Håll in höger flipper när du startar spelet för att få "Mortal Kombat 3 hints". Såvitt jag vet ger det inga poäng, men en kul detalj är det. Vad vänster flipper ger ska vi inte gå in på här.

- När modet Hat Magic är över och trunken börjar vända sig till stängt läge kan du passa på att skjuta in en kula i trunken och få en Secret Ball Lock. MYCKET användbart om du haft två multibollar och måste tända locken via Metamorphisis rampen.

Här kan bollen fastna:
I vänstra "vanish" loopen. Om kulan vid ett svagt skott lägger sig där uppe går det ganska lätt att skaka loss den. Var bara med snabbt med vänsterflipper och rädda kulan som kommer ner relativt snabbt nerför vänstra loopen.

Vanliga fel:
Ibland går det inte att locka trots att locken är tänd pga. ett fel som jag inte vet vad det beror på. Detta går att lösa genom att locka en kula i "Vanish". När du skjuter upp nästa kula kommer det gå att locka kulorna som vanligt.

Bra score: 2B

Normal Replay: 850M

Guideförfattare: Stefan Andersson
« Senast ändrad: januari 13, 2003, 21:19:11 av FEZ »


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.
Har fått en del tidigare till min e-låda.
Jag ska försöka ägna lite mer tid åt att skapa en avdelning enkom för detta framöver...snarast.
Hur som helst:


Spelets namn: The Shadow

Skill Shot: kan väljas innan uppskjut, poäng eller varierand Award´s (likt ToM)träffa vänster ramp för att ta hem.

Svåraste shot: "modesaucer" (eb, starta FB, eller modes.

Lättaste shot: lock-väggen.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Vänster ramp.

Extraboll-taktik: besegra khan först av allt (övre spelbordet) så tänds eb.
Satsa alltid på 3-loops in a row så tänds eb.
Starta Phurba video mode för direkt-eb.

Bästa mode: Hotel Monolith.

Sämsta mode: finns inget...

Bra att veta: skjut med pistolen när bollen hamnar i dom tre olika sauser-hålen (nersänkta hålen)för att starta secret laugh mode.
Under Phurba mode: ta 5 "poängfigurer" skjut därefter med pistolen för att rensa undan fallande knivar, snabba dig att ta eb!

Här kan bollen fastna: framför och under battlefield men ballserch hittar den.

Vanliga fel: battlefieldpaddeln slö,sprucken vänster-ramp (svetsningen)

Bra score: 1,5 Billioner.

Normal Replay: 500 mil

Guideförfattare: Stefan "Pinballark" Ljungström


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Precis vad jag väntade mig Stefan! En bra guide till ToM. Och självklart hade jag gjort en guide till ToM jag med, men jag tänkte jag skulle låta experten ge sin guide först! :-) Vi har lite olika rekommendationer och kommentarer på en del grejer...precis som det ska vara.


Theatre of Magic

Skill Shot: Välj i första hand ”Advance Clock” eftersom det är bland de svåraste målen och dessutom tänds extrabollen när klockan vridits fram till sex. I andra hand välj ”Start Illusion” eftersom det är det svåraste uppdraget för att nå Grand Finale.

Svåraste shot: Höger yttre loop, höger ramp och captive ball.

Lättaste shot: Vänster yttre loop, mittenrampen samt kistan.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): Kistan(!), höger ramp och mittenrampen från höger flipper.

XB-taktik: Mycket lönsamt och relativt enkelt att satsa på att få extrabollar. Avancera klockan så fort du får tillfälle. Du kan även utnyttja ett knep för att alltid få videomode (där man har chans att få en extraboll) som första basement-award: Håll in vänster (?!) flipperknapp när du startar spelet med startknappen.

Bästa mode: Multiboll, Levitating Woman samt Vanish med påföljande möjlighet till Tiger Multiboll.

Sämsta mode: Midnight Madness kan vara ett riktigt dåligt mode eftersom kistan ofta saknar precision i inställning; När magneten sugit upp kulan på kistan och sedan släpper den igen, är det inte alls ovanligt att kulan rinner SDTFM. (Rek. Vänta ut detta mode om du kan)

Bra att veta: Se XB-taktik, samt sämsta mode.

Här kan bollen fastna: Mellan Captive Ball och vänster inre loop samt ovanför rollover-lanes, precis vid uppgången till habitrail. Kulan kan även fastna vid kistan, men vanligtvis lossnar kulan vid den automatiska ball searchen.

Vanliga fel: Kistan (!) samt att divertern bakom kistan, för att låsa bollar till multibollen, ibland inte aktiveras.

Bra score: Allt över 1,5-2 miljarder.

Normal Replay: 0,8-1,5 miljarder.

Guideförfattare: David Kjellberg


Jesus

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 117
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Spelets namn: Blackwater 100

Skill shot: Om du är reaktionssnabb får du många poäng  (250 000) samt valfri sektion avklarad.

Lättaste Shot: Hillclimb, som dessutom tar upp kulan på övre spelfälltet.

Riskfyllda shots: Skjut aldrig på drop targets, förutom att det är livsfarligt så är det meningslöst.

Extraboll-taktik: Skjut kulan fem gånger genom en loop på nedre spelfältet och du får extraboll när kulan rinner i outlane.

Bästa mode: När du klarat alla sektioner så har du 30 sekunder på dig att klara special test. Detta görs genom att skuta upp kulan i downhillrampen och sedan transportera kulan till den nedre spottkoppen. Klarar du detta så får du ett frispel och minst en miljon (beror på hur mycket bonus du jobbat till dig).

Sämsta mode: På 80-talet var det inte mode att ha många modes, så det finns bara ett.:-D

Bra att veta: Om du tar 4x bonus multiplier grymt snabbt så tänds special( Man lyckas en gång på tusen). Om du trycker fram "plunger" när första bollen hamnar här så kan du lura spelet så att du kan få börja med två kulor i stället för tre. Sedan kan du lugnt skjuta upp den sista kulan när de två andra har runnit. Detta är fusk och utföres bara när man känner för att lura opperatörerna på stål.

Här kan bollen fastna: Kan i bland fastna i rampen som går bakom flipprarna. Låter konstigt men på detta spel så finns en spelplan bakom de nedersta flipprarna.

Vanliga fel: Optokorten kan strula

Bra score: 5M

Normal Replay. Första frispelet på 2M och andra på 4M

Guideförfattare: Peter Berntsson. Om ni inte har spelat Blackwater så välkomna hit till götet så ska ni få testa ett av 80-talets bästa spel.


Torbjörn M

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 988
    • Visa profil
  • Stad: Tullinge
Spelets namn: Cirqus Voltaire

Skill Shot:
En medelhård "plunge" får bollen att träffa en måltavla på spelplanen. Inte alltför svårt.

Svåraste shot:
Vänster ramp och höger loop.

Lättaste shot:
Ringmastern.

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar):
En retur från vänsterampen går oftast SDTM om inte gummiposten/vänster ramp protector är rätt justerad.

Extraboll-taktik:
Nå "Ringmaster Razz" för att tända EB och med lite tur får du den utan ansträngning under Multiball-omgången som följer.
15 träffar på Pop-up bumpern tänder EB, men det är relativt svårt att komma så långt.
EB:n som finns som "Menagerie Award" kommer mest av en slump.

Bästa mode:
Ringmaster Battle. Denna tvåbollars-MB finns inte annonserad på spelplanen som de övriga Ringmaster-omgångarna, så man måste känna till att den finns.
Ringmaster Battle inträffar när man besegrar den femte Ringmastern OM inte "Defeteated All Ringmasers" är den sista Marveln att tända.

Sämsta mode:
Video Mode är tråkigt med dålig rrespons i knapparna och "Fire the Cannon" ger nästan ALLTID 1M poäng.

Bra att veta:
CV är känsligt för feljusterad lutning, det kan förstöra mycket av spelandet.

Flera av de Marvels man ska tända kommer utan ansträngning, men de som oftast är kvar sist är
Acrobats, Juggler och Defeated All Ringmasters.

Ringmastern ger bra poäng och försök nå Ringmaster Battle där poängen kan bli riktigt hög. Taktiken här är att träffa Ringmastern tillräckligt ofta så att du inte förlorar mot honom, men inte för ofta så att du vinner och rundan avslutas!

Multiball-omgångar finns det gott om och flera går att köra samtidigt = flera olika jackpots = mycket poäng!
När en multippel MB-runda är avslutad finns för en kort tid en "Super Duper Jackpot!" att hämta ut i den vänstra rampen.

Här kan bollen fastna:
Var kan den inte fasta!
Skämt åsido, WMS tillverkade ett speciellt "kit" för att råda bot på vissa "ball traps".
Ringmastern är skyldig till de flesta.

Vanliga fel: Gissar att Ringmastern är inblandad här också!

Bra score: Förinställd GC är 60M.

Normal Replay: 25M.

Guideförfattare:Torbjörn Molander


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Spelets namn: High Speed (-86)

Skill Shot: Finns inget egentligen, men med bra fart kan du skjuta upp en boll i rampen, för att tända en lampa i "röd-ljuset"

Svåraste shot: Träffa drop-targets uppe vid bumprarna

Lättaste shot: Koppen

Riskfyllda shot (stor risk för drain om man missar): När man siktar på drop-targets uppe vid bumprarna: om man missar och träffar gummit längst upp finns det stor risk att man får en härlig STDM

Extraboll-taktik: Bearbeta looparna, så tänds extrabollen i koppen ganska snart.

Bästa mode: Öhhh... finns inga, tyvärr :-( (spelet är juh från -86)

Sämsta mode: -

Bra att veta: Pat Lawlors favoritspel...

Här kan bollen fastna: Mitt uppe i rampen

Vanliga fel: Fins inte så mycket avancerat på spelet, så sprucken plastramp är nog vanligast

Bra score: 4-5M

Normal Replay: 1.5M

Guideförfattare: Jesper Kinnås


Poza

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 80
    • Visa profil
  • Stad: Härnösand
Mycket intressant tråd, tänkte att kanske man borde starta upp en tråd om när man ska köpa olika spel VAD man ska titta på, är inte så lätt att veta sånt innan man köper, om vart spelet slits osv.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jesper, det är väl inte droptargets på HS utan vanliga stand up targets.
Annars en bra beskrivning av HS, dock har jag aldrig fått kulan att fastna uppe på rampen.


tillägg: mer bra att veta: inspirerat av en verklig händelse som steve råkade ut för
« Senast ändrad: januari 09, 2003, 12:56:13 av Sonar »


Jesper

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 335
    • Visa profil
  • Stad: Partille
Sonar, visst har du rätt. *rodnar* Har inte koll på riktigt alla "proffs-termer" ännu... (hur går det med ordlistan egentligen?)

Men jag brukar lära mig fort...:-D

Vilka "scorer" brukar du landa på?

/J


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Jesper:
Ordlista finns numera på "Tips & Trix"-avdelningen under rubriken "ordbok".

Vad gäller scorediskussioner kan ni väl starta en ny tråd om det. Vill inte vara "evil" men annars kan den här tråden lätt stanna upp och det behövs fler guider!


Alla:
Saknar exempelvis guider för AFM, MM, TZ, STTNG och TAF som det diskuteras ganska mycket om och som är "vanliga" som hemmaspel. Någon som känner sig manad???
« Senast ändrad: januari 09, 2003, 15:11:48 av LDK »


Tags: