Frispel

sedan 2001

Officiell flipper i etern tråd

Jesper · 766 · 163560

iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
I Kinasyndromet står ett elektromekaniskt flipper i bakgrunden på en bar. Jag lyckades tyvärr inte se vad det var... :-o


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Såg ett flipper i korvbrödbagarns reklam för inte så längesedan. Vilket det var minns jag tyvärr inte.


Tommy

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
I en sunkig amerikansk tv-serie jag zappade förbi häromdagen blev pappan i familjen lämnad ensam i en spelhall när kidsen smet i väg till de tuffa arkadspelen. Han får då syn på ett flipperspel och säger något i stil med "Black Night, my old nemesis...." + något mer innan han koncentrerat slänger in några coins i spelet.


s.w

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 418
    • Visa profil
  • Stad: Frösön
Såg reklam från MIO möbler på 4:an nyss. Där var det en snubbe, en katt, en stol och ett äldre (EM?) flipperspel. Sidearten var den gamla röd-vit-blåa typen med lite streck och typ blixtar och ringar.

Inte en susning vad det var för ett lir.

Edit: Kom på att man kan se filmsnutten på mio.se
« Senast ändrad: augusti 11, 2005, 21:37:18 av s.w »


ozric

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 167
    • Visa profil
  • Stad: örebro
Jag kollade in Danny deVitos film "Be Cool" med herr Travolta och Uma Thurman på väg hem från Japan. Där skymtas två äldre flipper på någon producents kontor. Jag hade dock slängt i mig ett gäng gin & tonics och min reaktion var för långsam. Därav kan jag tyvärr icke förtälja vilka flipper det var.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
kolla in scanner 2,där börjar dom med att visa en topp av space invanders å en jädra massa gammla flipper som sprängs i luften ;-)nåja dom kanske inte direkt flyger i luften men mycket rök är det :-D


callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Å jag såg minsann Sideways på gamla, goda Svea häromdan, å där sa en av huvudrollerna (Bocken) nåt om flipper (vad fanken var det? nåt om att ögonen lös som på ett flipper el dyl) å dessutom stod två stycken på en bar (när Bocken tvivlar på om han ska gifta sig på lördag eller ej), dock för mycket ur fokus för att lilla jag ska kunna se vilka de var.

phew.


Freddis

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 116
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
I senaste reklamfilmen från MIO-möbler finns ett äldre flipperspel med. Ingen aning om vad det är men det syns tydligt så den med kunskap om äldre spel vet säkert vilket det är. Finns på MIOs hemsida.

Så nu bör ju alla inredningsintresserade ha minst ett flipperspel hemma.:-)


Leffe

  • Donator Silver
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 539
    • Visa profil
  • Stad: Järfälla
« Senast ändrad: augusti 21, 2005, 02:20:10 av Leffe »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Monty Python´s Flying Circus Episode 12

I introt och och sluttexterna har den klassiske skäggfarbrorn (vanligtvis sägandes "Iiiit´sss") tagit på sig rollen som en flipperkula. Man får först se någon skjuta iväg en riktig flipperkula, och sen ser man då skäggfarbrorn studsa runt mellan en massa träd till ljudet av klassiska flipperljud (typ bumprar).

Mycket lustigt om ni frågar mig! :-D


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Och i dagens Simpsons var Homer & Burns i Skottland för att fånga Loch Ness odjuret, Homer smet till en bar istället och stog och spelade flippret "Flipper Frenzy" och han hade den finfina poängen 1010 på kula 2 :-D


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
äsch, dubbelpostning. Varför finns ingen ta bort-knapp?
« Senast ändrad: september 01, 2005, 20:50:47 av Svante »


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
Har ni sett Kanal5:s nya kanalgrafik för hösten?
En av deras idents är uppbyggd som ett flipperspel med bumprar, spinners och ramper, mycket snyggt gjord!

EDIT: Har luskat lite genom mina kontakter här på SVT vem som gjort videon och det är ett svenskt företag som heter Dallas:

Länk
« Senast ändrad: september 08, 2005, 15:16:33 av Purre »


Tommy

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 95
    • Visa profil
  • Stad: Växjö
I programmet "Stina om Lars von Trier" som visades i repris idag stod ett CFTBL bakom Stina Lundberg Dabrowski under hela intervjun.

Det bekräftar ju det faktum att även stora konstnärer spelar flipperspel.


COCS

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 4381
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Ref. GUD den "2005-03-23":

Jag såg också ELEKTRA igår och som GUD skrev så finns där "Striker Xtreme" & "Alien Poker".

I mitt tycke en aning osannolikt att ett så gammalt spel som "AP" (oktober 1980) står i en fräsch biljardhall år 2004 ihop med "SX".

Vidare...

Det är en tjej som spelar på "AP" och filmen zoomar spelplanen, he, he... Då dyker något gammalt Bally-flipper upp med 100-poängs-bumprar och pling-plong-klockor när kulan går mellan bumprarna!!!

Verkar lite löjligt att filmbolaget gör så här, tycker jag.
COCS
Carl Olof Christian Sjöberg
Tel: 0707-19 31 45


Tags: