Frispel

sedan 2001

Ännu mer displayproblem

iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
u r welcome! Pengen har kommit fram förresten, kollade det efter jag talat med dig! Kul att det lirar nu!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Allt är tydligen inte riktigt frid och fröjd än. Spelet drar fortfarande säkringar vid uppstart ibland (samma F602, eller ibland F601). Inte så ofta, men det har hänt några gånger.
Vad kan vara orsaken till detta?
Funderar på om det kan har att göra med de nya kondensatorerna. Kan det vara så att de drar mer ström vid uppstart (de är ju lite större) än de gamla, och på så sätt får säkringen att gå? Finns det något man kan göra åt det i sådana fall? Både 0,25A- och 0,315A-säkringar har bränts av. Vad kan hända om man sätter in en 0,5A-säkring? Är det en ström som kan vara skadlig för något på kortet?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Hej!
Kondensatorer "drar" inte ström, de lagrar spänning. Det kan möjligen bero på att den kapacitiva lasten ställer till det.

Jag skulle definitivt INTE sätta i en "större" säkring! Kolla däremot om de som du monterat är tröga, eftersom dessa klarar induktiv (och kapacitiv) last bättre! Tröga säkringar är märkta med ett "T" eller "SB"  i anslutning till ampere-talet. Säkringarna i Corvette är märkta med "3/8A SB", vilket är 0.375A, så du har för "liten" säkring, iaf enligt Corvette-manualen...

Felmarginalen mellan 0.315 och 0.375 är nästan 20%, jag skulle satsa på att det bara är för klen och för snabb säkring! :-)


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Oj, nu är vi verkligen inne på det grundläggande här. Har precis läst om kondensatorer i plugget, så jag trodde jag hade någon koll där, men det kanske jag inte har. :-)
Det jag tänkte mig var att det kanske går åt en ström för att "fylla" kondensatorn med spänning (vilket man väl gör när man sätter på spelet). Denna ström skulle i sådna fall kanske kunna bli större av att man har en större kondensator. Var min teori alltså :-)
Men så kanske det inte alls funkar?

Säkringarna är tröga. Det konstiga är dock det här med vilket Amperevärde det ska vara. Enligt manualen är det 0,25A. Men enligt det jag sett på nätet är det antingen 0,315A eller som du säger 3/8 A. Blir ju lite konstigt då det kan variera på 0,125A! Men någon säkring på 0,375A har jag inte kunnat hitta. Det närmaste är 0,4A.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Williams

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Trondheim
Citera
Kondensatorer "drar" inte ström, de lagrar spänning.


???

En kondensator som er utladet vil dra en meget stor strøm med det samme den blir tilkoblet (hvis den er utladet). For å begrense startstrømmen er flipperspill utrustet med en termistor. Denne skaper et lite spenningsfall som reduserer oppstartstrømmen. Etter at maskinen er blitt varm reduseres motstanden og følgelig også spenningsfallet.
Jørund


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
...
« Senast ändrad: februari 17, 2005, 00:18:57 av iceman »