Frispel

sedan 2001

Ännu mer displayproblem

kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Är man någorlunda händig med lödkolven så tar det inte speciellt lång tid att byta alla komponenter jämfört med bara några zenerdioder.
Passa även på att beställa lite fler småprylar hos P4P, de har faktiskt riktigt hyggliga priser, synd att de inte är med i EU så man slipper moms-tull-tjafset.


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag skulle beställa från Ole, då vet jag att jag får rätt prylar! Dessutom kan jag där beställa både lampor som alltid går åt och säkringar som är anpassade till flipper! Det är ju förstås alltid bökigt med spel som inte är i drift men några dagar hit eller dit, Ole brukar dessutom vara oförskämt snabb på leveranserna!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Hmm... det är då inte lätt! Det stora problemet ligger väl inte i att Congo står ospelbart någon vecka (kan ju fortfarande spela Taxi), utan det jobbiga är känslan av att man inte vet vad som är felet. Kan jag vara säker på att det blir bra om jag byter alla de där delarna? Troligen inte...

En annan idé jag hade var att bara byta de delar som anges höra till den del av kortet som verkar strula (-113V & -125V). Det är bara fyra transistorer och tre dioder. Finns det någon risk med att bara byta dessa?

Problemet när det gäller lödningen är väl att jag inte har någon vettig lödkolv, utan snarare en sådan där billig lödpenna. Den känner man sig inte så händig med.
Gäller det alla komponeneter att man måste löda på både fram- och baksidan av kortet?

Förresten, hur funkar det med moms och tull egentligen? Kommer sådana avgifter i efterhand, eller är det inte alltid man måste betala det? Har inte märkt av några sådana kostnader på mina beställningar.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Det är inte alltid du råkar ut för moms. Tull är det normalt inte på flipperspecifika delar. Lampor däremot kan drabbas av tull. Detta beror på att Tullen klassar pryttlarna enligt sin egen lista och inte bryr sig om det är flipperlampor.

Räkna med momsen så blir du inte besviken! Denna betalar du vid Postens utlämningsställe om tullen hittat ditt paket. Min erfarenhet är att om värdet understiger $100 så släpper de dem bara förbi...

Jag har en riktig avlödningsstation och skulle kunna hjälpa dig med själva lödjobbet om du känner dig osäker? Jag kan inte garantera funktion, men göra själva jobbet om du skickar kort o delar till mig.


plutten

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 49
    • Visa profil
  • Stad: Jämjö
Ja detta var ett klurigt fel.Vet inte om du vill lägga ut pengar på någon som är kunnig som tex Dr flipper.Det är alltid roligt att försöka lösa problemen själv och när man löst det så blir man överlycklig på vad man kan,men som sagt har själv haft ett par riktigt kluriga problem på mitt TOM där vänstra magneten la av och fick till slut be staffan på nöjab om hjälp.Ibland kan det bli billigare än att man byter ut allt och ändå funkar det inte.Får bara hoppas att du får igång den igen.


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
En riktig lödstation är guld värd.
Det bör du skaffa en, användbar till mycket förutom flipper. En lödkolv eller penna funkar fint att löda switchar eller spolar och sådana grejer. Men på kretskort så bör du ha något som man kan justera tempen på och som sedan också håller den tempen.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jo, jag förstår att jag borde skaffa en något vassare lödningsutrustning. Men nu snackar vi om en kille som tycker det svider att lägga ut 120 kronor för en avbitartång :-D Ska göra en liten marknadsundersökning, för jag håller med om att det skulle vara en befrielse att ha en riktig lödkolv.

iceman: Tack så mycket för ditt erbjudande! Det känns dock som att jag besvärar er alla nog bara genom att ställa alla dessa frågor hela tiden. Jag får tänka igenom erbjudandet lite, kan ju ändå inte göra något förrän nästa vecka.

Annars funderar jag på hur det skulle vara att köpa in det där HV-kitet, men bara byta de komponenter som har och göra med -113V && -125V i ett första steg. Om det då ändå inte funkar skulle man kuna byta resten av komponenterna. Är det riskfyllt att göra så? Det vore skönt att inte behöva byta mer än nödvändigt.

EDIT: Stavfel
« Senast ändrad: januari 28, 2005, 15:08:48 av Grandelius »
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Waltersson: Det är faktiskt ingen lödstation jag har utan en AVlödningsstation! Om lödstationen är guld värd så är denna värd platina eller möjligen diamanter! Jag gissar att jag särar på en display (där glaset går att byta) på fem minuter...

Det är en lödpenna med inbyggd vacuumsug, dit med spetsen-värm-SLURRRPPP tennet borta, även på genompläteringar... :-D


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Iceman: de verkar kosta som platina eller diamanter också :-)
Fast det låter helt underbart smidigt!

Men Elfa hade visst någon enkel lödstation för runt femhundra. Får se om jag slår till...

HV-kitet från P4P är i alla fall beställt nu.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


MAW

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 679
    • Visa profil
  • Stad: Färjestaden
Men hallå?

Citera
Problemet när det gäller lödningen är väl att jag inte har någon vettig lödkolv, utan snarare en sådan där billig lödpenna. Den känner man sig inte så händig med.
Gäller det alla komponeneter att man måste löda på både fram- och baksidan av kortet?


Frågeställningen var om det var bra att försöka sig på att löda på kretskort med
en billig lödpenna? Att skaffa en avlödningsstation för att byta några dioder är väl inte något vidare slugt tips?


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Många sanna konstateranden här... Nej att köpa en avlödningsstation för ett uppdrag är lätt excentriskt. Jag som jobbat med datorservice i fyra år och efter det saknat denna attiralj i verkstan kunde inte låta bli! Den kostade mig under tusenlappen faktiskt!

Jag skulle inte heller göra några större operationer med vanlig lödpenna kombinerat med tennsug/lödfläta om det inte var absolut säkert att jag löste problemet...

Därför erbjöd jag mina tjänster, jag swappar komponenterna men provar inget i nåt av mina spel. Kostar inget förutom frakt i detta fall utan en service som tack för Grandelius engagemang i SM!

Herre min je, det skulle ta maximalt en kvart att göra med rätta prylar! Det ÄR lätt att skada korten med vanlig tennsug och lödpenna...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
iceman: Vill du verkligen göra det och tror att det går enkelt så. Det är klart att jag blir rätt nervös för att paja något, speciellt eftersom jag haft några av mina klantigaste dagar den här veckan.

Jag skickar iväg ett mail till dig...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Jonte

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 118
    • Visa profil
  • Stad: Värmdö
Iceman: Var hittar man en avlödningsstation för under en tusenlapp? Jag tar två :-)


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jonte: Skulle jag oxå gjort! Problemet var att han bara hade en, förvisso begagnad men ändå. Den kostade egentligen 500 spänn, men utan nätdel o nätdelen gick på ungefär samma hos "Classe".

Annars brukar Ebay vara ett bra tillhåll för avlödningsstationer. De kallas "desoldering eller rework stations".


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tänk, även de mest hopplösa problem går att lösa!

Tack vare storartade insatser från iceman rullar allt som det ska igen! För första gången hittils är det helt felfritt!
Eller, inte riktigt, för två EOS-switchar är stendöda, men det har de varit hela tiden. Enligt de senaste rönen sägs ju dessa till och med kunna påverka spelkänslan, men för mig känns det som de största problemet är att det "bonkar" när man sätter på spelet. Nåväl, det tar jag om någon vecka eller så, inget mer meckande nu! :-D

Jag börjar undra hur mycket jobb det var med de andra Plays-spelen. Congo verkade ju vara ett av de mest välfungerande. Ändå kan jag räkna till cirka 10-15 hyfsat akuta åtgärder jag fått vidta. :-)

Hursomhelst är jag väldigt tacksam för icemans hjälp. Vill inte tänka på hur det kunde ha gått annars.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub