Frispel

sedan 2001

Stockholm Open 2005

GGG

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 396
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Citera
Men inget hindrar att det kan vara samma 3 spel varje kvalrunda eller?
Nej, det finns inga såna hinder.


Citera
Hur många spelare på varje flipper under en runda?
Det är nog inte spikat ännu, men jag tror det lutar åt en spelare i taget per spel.


Och ja, det är PAPAs regler som ligger till grund för våra. Vi har t.o.m. bett om lov och ger dem cred för det på regelsidan.
« Senast ändrad: februari 20, 2005, 11:01:52 av GGG »
Gustav GillberG
+46 709826701


OOM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna
Citera
Man spelar de tre valda spelen som en enhet ("round" i Sthlm Open-termer och "entry" i PAPA-termer). Alla dina rounds räknas med när man beräknar den individuella kvalpoöngen från varje spel, men bara din bästa round är ju intressant i jämförelsen mot andra.


Jag måste vara segast i världen men jag hajjar ändå inte riktigt. Är det verkligen så att alla rounds räknas? Då skulle man ju potentiellt kunna få mer än 300 poäng.
Exempelvis om man kommer på etta på tre spel i ena rounden och etta på tre spel i en annan round. Alterantiv etta på tre spel i en round och tvåa på samma spel i en annan round.

Ledsen att jag ska vara så trögfattad men reglerna känns onekligen ganska röriga...

Hur som helst kommer jag nog ha ruggigt kul!  
:-D


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Det kan vara lite bökigt att förstå dessa regler...

Du får inte slå ihop poängen från dina rounds, dom är helt separata. Således är 300 poäng den teoretiska maximala kvalpoängen. Om du skulle lyckas med konststycket att få två sådana rounds så innebär det ingen skillnad jämfört med om du fått en sådan round. Det är den största "round-kvalpoängen" för varje spelare som jämförs med varandra.

Att dina sämre entries ändå finns med i bilden lägger till en taktisk dimension. Du kan nämligen med flit spela rounds på spel där dina närmaste konkurrenter har bra poäng för att försöka putta ner dom. Samtidigt får man passa sig så att man inte puttar ner sig själv.

Exempel:
Jag har gjort följande rounds

Round 1 --- 166p
AFM 6Mdr (6:e bästa)  --- 62 p
MM 35M  (3:e bästa) --- 82p
IJ 300M (20:e bästa) --- 22p

Round 2 --- 97p
STTNG 1500M (3:e bästa) --- 82p
CFTBL 70M (30:e bästa) --- 11p
RS 200M (37:e bästa) --- 4p


Min kvalpoäng i tävlingen är således 166p (round 1). Round 2 ligger kvar i systemet. Rent teoretiskt sett skulle round 2 kunna bli min bästa kvalpoäng. Om andra spelare går om mig på exempelvis MM och jag halkar ned till 31:a plats på MM (vilket ger mig endast 10 p) blir round 1 bara värd 94p och helt plötsligt är round 2 min bästa kvalrunda.

Om jag sen registrerar en ny round

Round 3 --- 91p
AFM 15Mdr (2:a plats) --- 90p
T2 50M (40:e plats) --- 1p
F-14 500k (45:e plats) ---0p

så kommer jag knuffa ner min AFM-score i round 1 (från 62p till 58p). Round 1 tappar nu alltså ytterligare 4p tack vare mig själv.


Så det är ett ganska sofistikerat system. Kika på kvalresultaten från PAPA 7 för att se ett storskaligt och verklighetbaserat exempel.


OOM

  • Jr. Member
  • **
    • Antal inlägg: 72
    • Visa profil
  • Stad: Sollentuna

mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
mycket taktik kommer det att bli,man får allså tänka till rejält här å kolla in allas scorer innan man väljer spel he he kul spelsystem :-D


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
såg att ldk hade 2st rundor på afm?är det ok på sop? :-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag har inte så mycket att tillägga vad gäller regelfrågorna. GGG är enfaldig domarboss, och LDK/FEZ har också givit bra svar.

LDK har AFM med i två olika rundor. LDK kan ha AFM med i varenda runda han spelar. Han kan spela på samma tre spel varenda runda om han vill.

Det han inte kan göra är att spela två gånger på AFM inom samma runda. Inte ens om det finns två olika exemplar av AFM i tävlingen.


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma

Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Och där kom 2 tyskar till :-)
Jättekul att fler utlänningar anmäler sig, fast ni svenskar som inte är anmälda än är ytterst välkomna många bra flipper och billig öl i baren, vad mer kan man begära? :-)


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Ett par polare och en 22-åring på Grand?

Nej visst fan... det var ju en annan sport...


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Och där kom finnarna (och brorsan från Namibia)!

Nu finns det flyers! Ladda hem och skriv ut, och ge er sen ut och tapetsera era hemstäder med affischer!


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Bra flyer...

Den siluetten/spelstilen tycker jag mig känna igen! :-)


Enligt flyern ska det alltså finnas 25 spel att välja på i kvalet!?

Lite dubbla budskap om hur länge kvalet faktiskt ska hålla på (bara fredagen? Fredag och halva lördag?). Men det lär ju bero på hur många deltagare det blir antar jag...


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
25 är en uppskattning. Vi har för närvarande drygt 40 spel utlovade. Av dessa är ett tiotal EM-spel som spelautomatsamlarna står för, och 12 spel ska vara till för förströelse och sidotävlingarna.

Kvar är alltså ca 20 spel som ska användas till huvudtävlingen, men vi hoppas på att få tag i några spel till innan det är dags.

Kvalet håller på fredag kväll och halva lördagen. Står det något annat någonstans så står det fel. Var har du hittat dubbla budskap?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Citera
Var har du hittat dubbla budskap?
På flyern kan man tyda det som att lördagen endast inbegriper finaler och SPP.



Citera
Kvar är alltså ca 20 spel som ska användas till huvudtävlingen, men vi hoppas på att få tag i några spel till innan det är dags.
Wow! Kul med så många spel. Spännande också att se hur PAPA-systemet fungerar med så många spel i ett å samma kval.


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
ska bli riktigt kul å spela lite på em spelena:-D


Tags: