Frispel

sedan 2001

Frågor om Congo, samt flipper i allmänhet

Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Att löda på lampkortet verkade i alla fall göra susen för glappkontaken där.

Clorre: Har också funderat på om det inte borde gå att minska spolens kraft med hjälp av ett motstånd eller en potentiometer eller så, men jag har ingen koll på hur mycket motstånd man måste ha för att få något resultat.

Annars funderar jag på att testa att sätta några små distanser mellan assemblyt och spelplanen och helt enkelt sänka hela assemblyt, så det kommer lite längre ner. Det borde ju resultera i att kulan inte kastas lika högt. Vad finns det för nackdelar med en sådan lösning?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej.
Jag har dämpat ström-styrkan "över" en spole i mitt CFTBL för att driva en glödlampa med.
När bumprarnas spolar slår så blinkar en lampa till som jag monterat in i samma bumper som spolen. (snygg effekt, som ändå håller bumprarna släckta i viloläge.

Spolen går alltså på vanlig full styrka, men paralellkopplat över denna sitter en lampa som jag "dämpat" med ett 10W mootstånd på ca 5 Ohm.
Ohm-talet är jag lite osäker på, men det kan kvitta då det troligen inte ens är samma spole.
Däremot måste du ha minst 10W effekttålighet på motståndet.
Dom är inte dyra och kan köpas på bla Elfa.

Klipp helt enkelt spol-kabeln och löd dit motståndet därimellan.

Vilken av spol-kablarna vet jag inte just nu, men det finns säkert någon pulare som har koll på det här i forumet.

Lycka till.

Stefan


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Så du tror på idén med att montera ett motstånd alltså? Då ska jag ta och kolla upp det lite nogrannare.

Tack för informationen så länge!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
vi hade ett ex för nått år sedan som sköt upp kulorna i kanten glaset,tyckte det var lite konstigt varenda gång man kom dit å såg att glaset var helt,sen fastnade alltid kulorna mellan ramperna i djungeln som han sköt upp ovanför bumprarna:-(


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Har fått hem några motstånd nu, och tänkte se om någon vet vilken sladd det borde kopplas på. Jag kan säkert fundera ut något själv, men efter senaste historierna vet jag inte om jag vågar ta alltför stora egna initiativ.

Vilken sladd går till spolen, och vilken går från den? För det är väl så man ska tänka?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Teoretiskt spelar det ingen roll om motståndet sitter 'före' eller 'efter' spolen då syftet är att dela upp spänningen över spolen med hjälp av motsåndet som skall 'stjäla' lite spänning. Om jag minns rätt... I vilket fall som helst är det värsta som kan hända att kulan inte flyger ur alls.
Friskt kopplat, hälften osv osv...


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tack, kniven! Du hade givetvis rätt, det behövdes ingen specialkunskap för det där. Men det här är verkligen inte min dag.
Jag hade beställt tre motstånd, det svagaste var på 2,7 ohm, vilket funkade så perfekt man bara kunde drömma om. Så där prefekt att den bara hoppade ett par centimeter ovanför öppningen och rullade sista biten ner för vulkanen. Med en kula i tråget vill säga.
När det blev flera orkade den inte hela vägen, vilket innebar att nästa kula rullade fram och så var det två den skulle kasta upp. Och sedan tre.

Jaja, det ser ju ut som att det blir till att beställa mer från Elfa ändå. :-(
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
I vetenskapens namn tänkte jag nu bara meddela att vulkan-problemet är löst. Äntligen något som funkar!

Jag fick ett tips om att jag kunde parallellkoppla två av mina motstånd, för att få något mindre motständ än det minsta. Inte för att jag fattar hur det funkar, men ändå.
Så då kopplade jag ihop motståndet på 2,7 ohm med det på 3,9. Och nu funkar det utmärkt! Bollen flyger inte lika snyggt som den gjorde igår med en kula i tråget, men tillräckligt lågt för att inte slå i, och det blir dessutom inte lika okontrollerade kast, utan kulan landar stadigt i sin ramp.
Just nu är det ju rätt klumpigt med dessa två motstånd, så jag ska så småningom försöka byta ut dessa mot ett med rätt motsånd. Men det är ju ingen direkt brådska.

Så om någon i framtiden har samma problem är detta lösningen!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub