Frispel

sedan 2001

Flippervärderingen

Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Som det står på förstasidan så har SFS startat en slag flippervärderings funktion. http://www.svenskaflippersallskapet.com/pris.php

Det är tämligen enkelt att värdera spelen, man väljer ett spel i listan och därefter får man ange hur mycket man vill betala för spelet. Man får ange två priser varav det ena är det man absoult högst kan tänkas sig för ett spel i kasst skick och det andra priset är det man kan tänka sig betala max för ett spel i bra skick (och således även vad man vill betala max för ett sådant spel överhuvudettaget).

Nu är det alltid relativt med bra och dåligt skick men den faktorn går aldrig att eliminera på nåt bra sätt.

Värderingen är inte på något sätt kopplad till eran användare på SFS så att man behöver inte vara inloggad eller nåt sånt.


Resultatet går inte att skådas än. Detta kommer  släppas efter ett tag när det hamnat en del värderingar i databasen så att det går att få fram något som är någorlunda statistiskt vettigt.

Alla frågor och buggrapporter kan vi ta här i tråden. Även övriga kommentarer.:-)


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
En liten uppföljning så här när det närmar sig ett dygn av värderingar.


Antal värderingar: 252
Antal Spel värderade: 81

Toplistan över flitigast värderade:
Attack From Mars
Medieval Madness
Indiana Jones
Theatre of Magic
Cirqus Voltaire
Twilight Zone
Cactus Canyon
Creature From The Black Lagoon
World Cup Soccer
Star Trek: The Next Generation
White Water
Scared Stiff
Terminator 2: Judgement Day


Det är kul att så pass många värderingar har kommit in efter så pass kort tid. Men fortsätt gärna att värdera spelen.

Har du redan prissatt några så prissätt några till. Ju fler prissättningar ett spel får desto pålitligare blir priset som riktmärke.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag är inte särskilt intresserad av priser på flipperspel, men icke desto mindre tänkte jag ta och komma med lite kommentarer...

Det är möjligt att det kan vara bättre att tvinga användaren att vara inloggad för att göra denna värdering. Det kan nog bli en del lite knepiga värderingar annars. Alternativet kanske är att ta bort eventuella "extremvärden" från resultatet (men detta kanske redan görs?). Det går nog att göra någon smart formel för detta.

Går det inte att lägga ut redan nu de spel med x antal värderingar? Det är säkert fler som går in och värderar om resultatet finns någonstans. Visar man antalet personer som värderat kan nog alla försöka ta ställning till om resultatet kan vara vettigt eller inte. Men, att lägga ut spel med t.ex. en värdering tjänar nog inte mycket till.

EDIT: hade inte läst det första inlägget ordentligt... ehum...
« Senast ändrad: januari 06, 2005, 19:11:42 av FEZ »


RobbseBoy

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Bro
Tycker detta är ett bra initiativ.
Jag håller med FEZ om att man skulle vilja se antal värderingar på varje spel, så vet man vilka luckor som ska fyllas ut.
Alla kommer ju börja med att fylla i de populäraste spelen, men ser man vilka som inte har fått röster än så ger man ju sig på dem istället, om man nu känner till spelet och kan tänka sig att köpa dett vill säga... :-)


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Det här kommer nog att bli en väldigt användbar funktion! Tror inte jag själv kommer kunna bidra med så mycket, eftersom jag vill att resultetet ska vara så pålitiligt som möjligt. Men några kanske man kan uttala sig om.
De saker FEZ påpekar verkar också vettiga.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag satt oxå och tänkte på det här med inloggad eller inte men jag valde att köra utan.

Däremot har jag några tankar om hur man ska sålla lite om vissa värden är väldigt uppåtväggarna. Men när jag kikar i databasen nu så tycker jag det är övervägande vettigt inmatade siffror, inget extremvärden att tala om som verkar ha ett lömskt motiv.


Jo jag har tänkt att man snart kan lägga ut en del spel snart. Kanske de som har över 10 värderingar eller nåt. Men jag tänkte vänta en dag eller två till för att låta listan växa till sig lite till.

En sak som jag funderat på är om man släpper listan så kanske folk blir påverkarade i sin värdering och det vill jag inte, man ska värdera precis så som man tycker själv för att listan ska bli någorlunda vettig.

Däremot att markera vilka spel som har värderats och av hur många är en bra idé. Får se om jag orkar fixa det i morgon efter jobbet eller om jag tar det i helgen.

Slutligen en kommentar till om de värderingar man gör, man behöver inte veta vad ett sådant spel kan tänkas att tinga ute på marknaden utan man värderar bara efter hur mycket man själv kan tänkas att betala för detta spel om man hade pengarna och det stod ett framför en och man var intresserad. D.v.s att sätta 1000 kr max i bra skick på popeye kanske mest tyder på att man egentligen inte är intresserad av detta spel.

En annan sak. Om man sätter 0 kr på ett av värderna måste det ju betyda att man inte vill ha ett spel av detta skick alls, eller ?

Värdera mera :-D


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Bra funktion.
En liten "buggrapport" bara.

Jag klantade mig när jag i all hast skrev in 1500 vid värdering av CFTBL.
Det skulle givetvis varit 15000

Kan denna miss nu påverka resultatet så är det inte bra...ganska lätt att göra så, men en förödande effekt.

Kan det sättas gränsvärden för rimlighet?.

Stefan


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Jag ska lägga några filter sen vid genomsnittsberäkningen. Men även om man ser att några värden är helt galna så kan jag ta bort dem manuellt.

Så det bästa är väl om man skriver in fel värdering på ett spel, missar en nolla eller så, är att lägga in en ny värdering igen med rätt värden. Dock så ska man inte tillämpa detta då om man får för sig att ändra sin värdering med nån tusenlapp eller så ... för detta är mycket svårare att filtrera ut.


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Nu har jag lagt in antalet värderingar som finns på respektive spel i spellistan. Det står inom hakparanteser efter spelets tillverkare. Ett spel bör väl ha 10 värderingar åtminstone för att det ska anses vara någorlunda intressant att skapa en  värde riktsiffra från. Helst så ska det vara fler :-).

Men jag hoppas inte nån käck typ tar och värderar samma spel massor med gånger för att komma upp i x antal värderingar, det kommer inte att hjälpa då det går att se i databasen om det är samma som röstat flera ggr på samma spel och då tas de bort.


RobbseBoy

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 383
    • Visa profil
  • Stad: Bro
Hmm, efterssom man inte sitter i ett sträck och fyller i värderingar, utan kommer in lite då och då, så skulle jag nog uppskatta någon slags markering av vilka jag redan har röstat på också...
Annars finnss det nog risk för att man röstar flera gånger på samma spel i alla fall.


Patrik

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 620
    • Visa profil
  • Stad: Landskrona
Kul att detta kommer, ska bli intressant att se vad det blir för snitt.

En sak jag tänkte på,

Lägsta pris och högsta pris.

Om vi tar spelet MM,

och antar att högsta pris är 30000 vid BRA skick, men jag vill vill inte ha ett MM i dåligt skick.

Hur värderar jag det då ?


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Robbse: Som det är nu så blir det svårt. Tanken slog mig när jag kodade men den försvann nånstans på vägen tyvärr. Men jag slänger med det till nästa omgång.

Ja ni läste rätt, nästa omgång. Jag tänkte att man kanske kan stänga omröstningen efter en månad eller nåt sånt. Sen så får de värderingarna gälla  i ett par månader till man kör en sån värderings omgång igen. På så sätt kommer man att kunna se tendenser i spelvärderingarna, t.ex.om priserna är på väg upp eller ner för specifika spel.


Patrik: Jag grunnade lite på det häromdagen
Citera
En annan sak. Om man sätter 0 kr på ett av värderna måste det ju betyda att man inte vill ha ett spel av detta skick alls, eller ?
se ovan. Men jag tror det är nog så det blir. Frågan är ju hur mycket vill du betala max för ett spel i dåligt skick, svara man 0 kr så måste det ju betyda att man inte vill betala nåt och på så sätt inte vill ha det.

Så alla 0 värderingar kommer inte att tas med i medelvärdesberäkningarna men de kommer nog att stå nämnda på ett eller annat sätt. För även detta är ju lite intressant.
« Senast ändrad: januari 11, 2005, 01:36:59 av Sonar »


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
För närvarande är 555 spel värderade.
Dessa spel kommer med om man drar gränsen vid 10 värderingar:
37     Attack From Mars
27    Medieval Madness
19    Cactus Canyon
18    Twilight Zone
16    Indiana Jones
15    Creature From The Black Lagoon
14    Theatre of Magic
14    Cirqus Voltaire
14    World Cup Soccer
13    Star Trek: The Next Generation
13    Scared Stiff
12    White Water
12    Demolition Man
12    Bram Stoker's Dracula
11    Congo
11    Champion Pub
10    The Addams Family
10    Monster Bash
10    WHO Dunnit
10    The Shadow
10    Getaway: High Speed 2

Totalt är det 104 spel som har värderats

80 personer har värderat (detta värde tas med en nypa salt).


Sonar

  • Hero Member
  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2937
    • Visa profil
Nu är resultaten släppta. Gå in på samma sida och använd länken till höger som listar alla spel som det har röstats på.

Är riktigt intressant att se, vissa spel är som man förväntat sig medans andra är lite dyrar och billigare än ens egen uppfattning.

Om någon saknar någonslags statistik eller nåt annat .. hojta till så får vi se vad som kan göras.


ALF

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2149
    • Visa profil
  • Stad: Läckeby
Kanonkul att se värderingarna Luka. Har inte hunnit kolla så grundligt, men helt fel utslag verkar det inte ha blivit enligt vad jag har sett. Sen blir det ju ganska stor påverkan när inte underlaget är större. Vad jag dock hann reagera för var några riktigt låga värderingar från folk på Bally/Wms spel i dåligt skick. Räknas de värderingar in eller är de utanför medelvärdet? Min erfarenhet säger mig att Bally/Wms DMD spel "aldrig" går under 4000kr om de är något sånär kompletta eftersom de ganska lätt går att få ut såpas för spelet i delar.
kul med lite nya grepp hos SFS:-D värderingen och flipperskolan är ju faktiskt något som vi verkar ganska unika med om man ser till världens flipper sider på webben.
Play a real game, play pinball


Tags: