Frispel

sedan 2001

The Plays flipperspel: spel som är sålda (bud m.m.)

Replicant

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 787
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Sätt inställningen "Min Vol. Override" till Yes, så ska du se att det löser sig.
Ligger under adjustmentsmenyn nånstans.

Flygplanen vet jag dock inte var du kan köpa. =/


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Har inte kollat runt så mkt, men P4P kanske kan hjälpa dig.

Annars såg jag att Marco hade minst ett utav dom...
Marco


drohr

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 13
    • Visa profil
  • Stad: Skärholmen
Perfekt! Fixade precis ljudet, får se vad det är för delar som måste köpas in, och hur mycket jag orkar lägga ut i en första hand.

Såg också att spelet använder sig en vad jag antar rätt gammal ROM, L4. Får väl se om jag orkar uppgradera den också, beroende på hur knepigt det kan vara :) Well, man lär sig mer och mer, det här forumet verkar ju vara guld värt.


Adamski

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 24
    • Visa profil
  • Stad: Skultuna
Grattis till IJ!
Har precis inhandlat ett själv och har kikat runt en hel del efter reservdelar. Mitt IJ saknar det vita propellerplanet ovan locken.

Det tyska flygplanet hittar du här

Passagerarplanet hittar du förutom hos Marco även här. Dom har även en motoriserad variant av planet.

Jag ska nog köpa passagerarplanet så småningom med det är kanske stor att man pepprar sönder det med en massa airballs via brickorna framför locken.

Lycka till!
MVH
Adamski


pinhead

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 325
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ok, det var jag som betalade ”överpriset” på LOTR. Tänkte bara försvara mig lite; För det första så hade man bytt till en ny display (enlig Peter på The Plays), det är i alla fall inte några fel på den nu. Vid båda rampnedsläppen ovanför slingshotsen hade man satt mylarplast för att skydda spelet och det såg hemskt ut eftesom mylaren var genomnött och klistert var utsmetat med tillsammans med smuts, men efter rengöring såg det helt perfekt ut, (det var alltså inte nött i själva spelplanen vilket det först såg ut som). Två lödningar fick jag fixa till (en bumper och en lampa), bytte ett helt gäng lampor, skuvade fast poster, några justeringar här och där samt en hel del rengöring, (man kunde tro att en hel toner-kasett (kolpulver) var utspilld över spelplanen, det var svart över allt). Så nu ger spelet ett helt annat intryck trots att jag inte gjort något ramplyft. Det som nu är kvar är en trasig plast, (var tidigare brutalt lagat med eltejp) och infästningen av barad-dur tornet, som kanske går att laga. Även vänstar koppen är sliten men det kanske går att laga med plastiskt trä?
Jag har ännu inte hittat några spelmässiga ”fel”, (vilket jag tidigare gjorde på det först LOTR som jag spelade där bollen fastnade, bådet i vänstra poppern och i övre wire gate), jag har även kontrollerat de fem service bulletines, och har ännu ingen anledning att vidta någon åtgärd. En rör byte av till en långlivad lampa i Balrog, en ny juseringsanvisning av divertorn, en att spansk text och tal, övriga är ”mjukvarufixar” som bland annat åtgärdar svaga flipprar efter hårt spelande.
Angående priset så kostar ett NIB från P4P 30800 NOK med en kurs på ca 1,1 och beräknad frakt från norge med Shenker på 2500 + moms så ger det ett pris på (30800x1,1+2500)x1,25 45500:- eller 45000:- beroede på om frakten är inklisive eller exklusive moms.
Att importera från USA kan det bli lit besvärligt om man inte känner någon där som först ”köpa ut” spelet och sedan skicka det. Se länkenImporthjälp från USA
Att beställa ett NIB från levrantören här i sverige så lär man kunna få tag i ett för mellan 40000-45000:-
Så jag bedömde att det var värt spara ca: 9000-13500 kronor att i stället köpa ett begangnat spel.
Anledning till att jag bjöd 31111:- var att jag misstänkte att den högst budet skulle kunna hamna på runt 30000:- och ville med det då öka oddsen att få spelet.
Det är ju marknadsekonomi som råder, finns det bara EN köpare och EN säljare som är överens om priset så kan affär bli av, sen spelar det ingen roll om andra köpare eller säljare har annan uppfattning om priset
Jag är otroligt nöjd nu när jag har ett LOTR och ett MM.
Tack för ordet
/Janne


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Pinhead: Momsen  beräkna på både vara och frakt så du har sparat den högre summan! Helt OK pris tycker jag om man är intresserad av spelet och som de flesta av oss entusiaster, inte räknar tiden som en kostnad!

LOTR och MM, en snygg combo måste jag säga!


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Härligt Janne. Man blir lite avis på din line-up måste jag erkänna. Säg till när du är less på LOTR så ska jag avlasta dig ;-)


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil

The Plays

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
En del flipperspel från The Plays erbjuds nu till budgivare som bjöd lägre...

Idag denna skrivandets stund är det måndag den 10 januari.

Den budgivare som bjöd 15.000 kr för Scared Stiff har mailat, och meddelat att han har fått "förhinder". Det är trist om (när) någon bjuder, utan att vara säker på att kunna fullfölja affären. När det dessutom, klart och tydligt, angavs att det var bindande bud som skulle ges.

The Plays har därför idag erbjudit Scared Stiff till den som gav ett bud på 12.505.

För det fall att den budgivaren (som preliminärt ska kolla på spelet imorgon tisdag) inte köper det för 12.505 kr erbjuds det vidare; budet under det ligger på 12.345 kr, nästa strax därunder, osv.

Den person som bjöd 30.000 kr för Mediavel Madness och 19.000 kr för T3 har inte överhuvudtaget hört av sig. Det är om möjligt ännu tristare, än ett besked om att en avtalad affär inte fullföjs.

Det näst högsta budet för Mediavel Madness är 29.000 kr. Vi har precis via e-post gjort en "sista efterlysning", av budgivaren som bjudit 30.000. Om han inte hör av sig senast onsdag den 12 januari erbjuds också Mediavel Madness ut, till "lägre budgivare".

Ett Scared Stiff för 12.505 synes vara ett bra pris för en köpare; och The Plays anser sig också kunna släppa spelet för det priset.

Mediavel Madness och T3 kommer dock inte att "rasa" alltför mycket i pris (då ställs de istället i lager för senare försäljning); men det är någonting som står klart om några dagar.

Roller Coaster Tycoon (som finns till salu under Torget) har fått ett bud på 13.000 kr, såvitt jag vet funderar The Plays över det.

En del spelföretag undviker att bjuda ut spel till privatpersoner. De är rädda för att det kommer en massa "snackpåsar", som gärna vill köpa, men av olika skäl inte kan.

Den rådande uppfattningen hos både The Plays och åtskilliga andra spelföretag, är att de allra flesta på detta eminenta forum är seriösa och därtill hyggliga personer.

Du som avser att bjuda vid ev. senare försäljningar på detta forum rekommenderas dock att:

1. Innan du bjuder avgöra om du verkligen vill köpa eller inte.

2. Innan du bjuder lösa finansieringen.

Med facit i hand, per idag, har således hela tre av The Plays flipperspel "råkat ut" för budgivare, som inte fullföljer. En säger sig ha fått plötsliga förhinder och en annan hör inte ens av sig...

För att säkerställa att spelföretag även framöver ska vara intresserade av att erbjuda spel mot anbud till privatpersoner (t.ex. på detta forum) vill jag mana till eftertanke, enligt punkterna 1 och 2 ovan.

...men vilket självklart också ska sägas:

Ett stort TACK, till alla er som bjudit och fullföljt.

Det enda "goda" av icke fullföljda bud är väl att det (förhoppningsvis) nu blir andra, som blir glada...

...Scared Stiff för 12.505...?

Jag som är involverad skulle gärna köpt själv för det priset, men det hade väl inte sett så snyggt ut ;-)

Med vänliga hälsningar

The Plays

(Eftersom väldigt många engagerat sig med frågor och bud om The Plays flipperspel vill vi gärna berätta hur det här avlöper; beklagar om texten ovan är lång...)
« Senast ändrad: januari 10, 2005, 20:34:36 av The Plays »


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag tar mig friheten att lägga till några högst personliga kommentarer.

Naturligtvis håller jag med om att det är förkastligt att inte stå för sina bud!!! Detta var en av anledningarna till att jag i nuläget bara budade på IJ.

Som säljare skulle jag dock akta mig för budgivning, av just anledningen som ni råkat ut för. Tyvärr är det ganska vanligt i flipperbranschen att inte skylta med priser i tron att riskera att sälja för billigt (girighet?). Jag skall inte namnge några firmor, men den som browsar utställare ser ganska snart vilka jag menar. Detta sätt att sälja på, oavsett vad det handlar om för vara, är ett risktagande, speciellt om det finns tidsaspekter.

Cash is king! Först med pengar i handen brukar vara effektivast, budgivning kan man som säljare utnyttja om det kommer flera personer med varsin sedelbunt. I detta fall måste ett minimipris lätt kunna sättas, det verkar ju som om säljaren i detta fall redan bestämt minimipriser så varför inte förmedla dem i förväg?


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Till att börja med kan man ju bara gratulera den som får köpa SS för 12500. Grymt köp!

Håller med om att det känns som rätt dålig stil att inte stå för sina bud, men det är inte helt oväntat. Och eftersom den var stängd lär det ju i alla fall inte vara så att Plays "går miste" om något bud.

Men jag är inte helt positiv till själva modellen. För min del var det så att jag hade ungefär en vecka på mig att skaka fram ett vettigt spel inom rimligt avstånd (från föräldrarna) och till ett pris som jag hade råd med. När jag hade bjudit på Congot hamnade jag i ett läge där jag inte ordentligt kunde leta efter andra spel, eftersom budet var bindande. Visst kunde jag titta på spel, men läget blev lite skumt.
Det jag egentligen främst undrar över är varför det tog sådan tid att konstatera vilka bud som var högst? Två dagar var i längsta laget.

Men det är ju också kul när det händer lite mer speciella saker. Hade det varit en vanlig utförsäljning hade det kanske inte varit en lika stor händelse. Och givetvis var det kul att det slutade med att jag kunde bärga hem ett spel :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


The Plays

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Kommentarer (som ovan) uppskattas.

Den främsta anledningen till att inga offentliga minipriser sattes ut, var att The Plays ville undvika "skugg-auktioner":

En del av oss som var med på de stora spelauktionerna med flipprar och jukeboxar (i Uppsala och Helsingborg på 1980-talet) minns hur en del besökare hastade runt, med en del skamliga :-P förslag:

"öhhh... bjud nu inte mer än högst X kronor för det och det spelet, så går det billigt, varpå vi sedan kan göra upp sinsemellan..."

The Plays ville motverka alla sådana försök.

Därtill ansåg The Plays, att det är SVÅRT att i förväg sätta minipriser. Det bedömdes bättre att låta marknaden bjuda vad den vill, varefter buden bedömdes.

...och att IJ släpptes utan lägsta pris och att World Cup fick gå för bara drygt 5.000 kr torde visa att i vart fall inte The Plays kan anses som giriga.

Helt klart är för övrigt Cash King, men...

Eftersom det fanns synpunkter om sättet att ha budgivning här på forumet, kan det knappast ha undgått någon, att The Plays valde att sälja på det sätt som ägt rum.

Ingen har varit tvungen att bjuda, men OM man bjudit (och därmed också godtagit villkoren) ska man givetvis också fullfölja.


The Plays

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
..och en kommentar också till Grandelius:

Först och främst hoppas vi givetvis att du är nöjd med Congo.

Anledningen till att det tog två dagar att ta ställning till buden, är att det inföll en nyårshelg.

Tro det eller ej, men vi ägnade inte helgen åt att gå igenom den stora mängd av bud, som faktiskt inkom  ;-)

...men är det ändå verkligen så, att det "inte är helt oväntat", att folk inte ska stå för sina bud ???

I vår värld läser man villkoren.

Gillar man dem inte avstår man från att bjuda, men OM man bjuder, så gör man också rätt för sig.

Varför ge bud, om man inte gillar villkoren ?

Ett sådant beteende är misstänkt likt det som alltför många spelföretag ibland råkar ut för:

Det dyker upp snackpåsar, som "ska köpa det och det", varpå spel ställs iordning. Varefter det visar sig att snackpåsen inte hade pengar, inte fick för mamma/pappa/frun/hunden, osv ...

Allvarligt talat:

Om man ger ett bud (trots att man kanske inte gillar villkoren och därför kanske borde avstått från att bjuda), nog måste det väl anses som mer oväntat att INTE fullfölja...?

EDIT (tillägg):

Känns som att det dock ändå är läge, att här (igen) tacka alla som bjudit, och er som fullföljt i enlighet mer era bud.

Killen som bjöd på Scared Stiff bjöd på flera spel, men fick plötsligt "ändrade förhållanden", när det var dags att komma och hämta & betala...

...och den som bjöd på MM och T3 har inte ens hört av sig...

De två personerna ser vi som undantag, som bekräftar regeln: att man också står för det man gör (bjuder). Tack än en gång, till alla övriga: både till er som bjöd och till er som "bjöd och vann".

...och det är jättekul att ni har kommentarer, kom gärna med fler. Såväl negativa som positiva synpunkter uppskattas. Det ger visdom till både oss och andra, som ibland säljer spel. Detta forum är toppen för att ventilera flippersnack, även sådant här.
« Senast ändrad: januari 11, 2005, 00:51:10 av The Plays »


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Inte för att vara petig, men jag menade naturligtvis inte de två dagarna i helgen, utan måndagen och tisdagen... :-)

Vad jag menade med att det inte var helt oväntat var att bara för att det står att budet är bindande så innebär det knappast att det är det. Känns som att det krävs något mer avancerade avtal för det. Och kan man se det på det sättet så finns det säkert människor som gör det också :-)
Kände mig själv lite som en sådan där "snackpåse" när jag fick avboka en titt hos en utställare (eftersom jag köpt Congo då), men samtidigt kunde jag ju som sagt inte bara låta tiden rulla på i min jaktvecka och avvakta med allt övrigt letande...
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


The Plays

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 18
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Besked till budgivare började att mailas ut under tisdagen: d.v.s. enligt vad som också meddelades här på forumet den 31/12, samma kväll som budgivningen var avslutad.

Visst, detta skulle teoretiskt ha kunnat ske redan under måndagen, men tiden räckte inte till för det. Givetvis inte p.g.a. ointresse, utan av tidsskäl. Vilket som sagt var förutsågs och meddelades, redan den 31/12 :-)

Nu har för övrigt hustrun till den som inte hört av sig angående MM & T3 precis hört av sig. Med beskedet att en olycka i den nära familjen inträffat. För en sådan situation finns självklart den djupaste förståelse. Vi har meddelat, att vederbörande får ett par dagar på sig, för att "bestämma sig". Vilket också är det som budgivarens hustru ber om i ett mail, som kom nyss.

Det är många som drabbats illa av olyckor och om det gör att man nu hoppar av en affär, så finns det (självklart !) inga hard feelings. Det är sorgliga tider som råder, för många.

...och Grandelius:

Under förutsättning att du ringde spelutställaren och sa att du avbokar en titt (vilket det ser ut som att du gjorde), finns det knappast någon som är ledsen. "Problemet" för en del spelföretag, är att folk först bestämmer sig och sedan inte dyker upp för att hämta och betala. Ibland utan att ens höra av sig. Det ville The Plays försöka undvika, genom att skriva "bindande bud".

The Plays skrev "bindande bud", just för att alla ev. budgivare verkligen skulle förstå, att de endast skulle lämna bud om de:

a): accepterade The Plays villkor

b): verkligen var beredd att köpa

...men som sagt var:

Kommentarer enligt ovan uppskattas, det finns alltid lärdom att dra. Även för oss :-):-):-) som (tro det eller ej), inte alltid är ofelbara :-)
« Senast ändrad: januari 11, 2005, 01:39:22 av The Plays »


Tags: