Frispel

sedan 2001

PAPA 8

logix

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 240
    • Visa profil
  • Stad: Norrköping
Yes! Dom fixade det! :-)

PAPA Relaunches for 2005
 
It's official - PAPA is rebuilding in anticipation of holding the PAPA 8 World Pinball Championships in 2005. Cleanup work was completed in October 2004, building repairs will be complete in February 2005, and we expect the tournament to be held in August or September 2005.
 
A major factor in deciding to rebuild was the huge level of support found in feedback from everyone after the flood. Players, collectors, vendors, and other enthusiasts sent hundreds of e-mails, and we appreciated every single one.
 
Now, we need your input again. The original planned date was September 15-18, 2005. However, we're considering holding it earlier, possibly in mid-to-late August 2005. It would still be a Thursday-to-Sunday event, and we will be careful not to conflict with other popular events such as California Extreme.
 
The possible dates are shown below. Please pick what you think are the best and second-best options, and press Submit. This is an informal poll, so your comments are just as important as the dates you pick.  (you'll have to go to the actuall web site for this)
 
Oh, by the way, you might be wondering about the pinball machines. The original collection had 232 games, of which 172 were present at PAPA 7. For PAPA 8, we plan to have more than 172 machines present for play. We will also reprise the $10,000 top prize, mini-tournaments, and may even devise a doubles event. Stay tuned for details.
 
We plan to announce a decision in the next couple of weeks. Thank you for your support, and we hope to see you at PAPA 8!


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Härligt!

Den här gången ska jag med!


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Till skillnad från LDK och logix (?!) kommer jag inte åka dit.

Men, det är ju givetvis väldigt kul att höra att de fick ordning på det igen. Kevin Martin måste verkligen brinna för detta. Att orka ta tag i det efter allt elände är starkt.
« Senast ändrad: december 09, 2004, 01:14:43 av FEZ »


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
ldk då blir det inget afm om du ska dit hehe:-Dfan jag vill åkså åka dit,ska stockholmarna planera en återvändning?vore kul om vi kunde ordna ihop ett stort gäng over there:-Diallafall 10st?:-D


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Har inte hängt med i den här historien på sistone...
Betyder detta att han har lyckats rädda alla spelen? Eller ska de använda en massa andra spel?
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


GUD

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 467
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Man kommer få spela på vattenskadade spel som luktar ruttet och stänker giftigt slam när man tiltar dem. ;-)

http://www.papa.org/news.php
"September 28, 2004
The cleanup is almost complete. Most of the pinball games have been stripped for parts, and in some cases, playfields removed wholesale."

Jag antar att han skaffat nya eller tänker göra det. Djupa fickor förmodar man...
http://www.papa.org/relaunch.php


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Spelen skrotades. De brydde sig inte ens om att behålla ben myntluckor och andra speldelar. De plockade bara toppglas, spelplaner och delen med högtalaren och DMD (från de nyare spelen).
Resten av spelen vräktes upp på lastbilar med hjälp av en traktor. Ett sådant beteende kräver nästan lynchning.

Ägaren är inte direkt en fattiglapp, hans IT-företag drar nog in en hel del flis.
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
det spelar ingen roll om grabben är stenrik;-)man gör inte så,det är ett helgerån mot flipperkulturen hehe:-D


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
DAH:
Lynchning?!? :-o

Nu tar du väl ändå i. Killen har närmare 200 spel som blivit dränkta i en sörja av vatten, avloppsvatten, dy och kemikalier...å du ropar efter lynchning?

Jag har full förståelse för att Kevin Martin gjorde som han gjorde. Arbetet med att demontera och rengöra ben, myntluckor och vattenskadade kabinett hade vida överstigit värdet av dessa ting. Å det handlar ju trots allt bara om saker (som dessutom KAN reproduceras i de flesta fall), inte människoliv.

Tycker det var bra gjort att lyckas rädda det som gick att rädda med en rimlig arbetsinsats.

Citera
Ägaren är inte direkt en fattiglapp, hans IT-företag drar nog in en hel del flis.
Jag ställer mig då frågan vad det skulle spela för roll egentligen. Att han skulle "ha råd att låta skrota sina förstörda spel" eller???


Nej, jag tycker inte man ska ropa efter lynchning eller anklaga Kevin Martin för sabba flipperkulturen. Killen har gjort mer för flipperkulturen än de flesta. Han har skrivit ett ton rulesheets, postat svar och tips i nyhetsgruppen r.g.p. under närmare ett decennium samt arrangerat många stora tävlingar (med fina prisbord) där han låter sin privata flipperspelssamling och lokal stå till spelarnas förfogande.

Att han lyckas resa sig upp och arrangera PAPA 8 efter ett sådant bakslag som han råkade ut för i höstas är något vi ska applådera å vara glada för enligt min mening.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Jag håller med LDK här. Det verkar vara få personer, i världen, som har ett större genuint intresse för flipper än Kevin Martin.

DAH: du kan ju maila honom på sigma@pinball.org och utkräva lynchning och se vad du får för respons, om du har lust.


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
Han hade mycket väl kunnat sälja spelen mycket billigt till folk som hade kunnat antingen få ordning på spelen eller skrotat ner dem och återanvänt nästan alla delarna istället för att bara kasta iväg dem på tippen.

Jag tyckte djäkligt synd om honom när det hände, men när han sen beter sig på det sättet med spelen så förtjänar han inte bättre.

Jag är samlare och jag vet hur en seriös samlare skulle bete sig. Och det är inte så som han betedde sig.

Dan

Edit: Jo jag ska ta och maila honom och fråga varför han betedde sig på det sätt han gjorde.
« Senast ändrad: december 10, 2004, 15:17:25 av Bally »
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


KGB

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 267
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Eh.. inser du hur mycket äckel dom här spelen utsattes för?


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
DAH:
Om han sålde dessa äckliga lik till flipperspel skulle han nog rent teoretiskt kunna bli stämd för handel med biohazard-stämplat material...


Ta reda på lite mer fakta innan du gör ngt förhastat(som t.ex. att maila honom och anklaga honom för ditt å datt).

Lloyd Olson, en gammal räv på rgp har ett tips till dig och oss andra som aldrig upplevt en riktigt stor översvämning:
Citera
Until you've seen severe flood damage, you can't
even begin to imagine how bad it is.



Läs även den här tråden

Mer här

Å massvis med rgp-trådar i ämnet här


Jag vet att du har den här inställningen för att du brinner för flipperspel och jag respekterar ditt engagemang. Men det här handlar som sagt om en naturkatastrof där människor dog, och i det sammanhanget är flipperspel "en världslig sak" (som Karlsson skulle ha sagt)...


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
PLUS DAH: hur vet du att han inte dumpade liken till nån samlare som ville ha dom? Ja, på bilderna som han postat så lassas dom rätt brutalt upp på lastbil och skickas iväg. Men om lastbilen sen åker till tippen eller till en samlares stora lager har i alla fall inte jag sett postat på PAPA:s sida.

Visst, om det vore en mindre samlare så skulle kanske 70% av delarna på spelen ha kunnat räddas, nu körde han en snabb lösning och räddade det som kunde räddas på kort tid FÖR ATT KUNNA KÖRA EN NY TÄVLING NÄSTA ÅR!

Skulle han putsa upp spelen och rädda allt så kanske vi skulle kunna få en ny PAPA om 10 år eller så. Om han genom att göra som han nu gjorde, agera snabbt och skita i nostalgin och inrikta sig på att komma "up and running" så fort som möjligt och därmed kunna fixa en ny PAPA nästa år så HELL YES, han har gjort helt rätt!


Bally

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 6203
  • Spelautomatsamlare sedan 1977
    • Visa profil
    • Bally.se
  • Stad: Stockholm
En samlare skulle inte acceptera att spelen skadades i onödan så som spelen vräktes upp på lastbilen. Det inser nog även du Svante.

Han må vara en stor PAPA-fan som snabbt vill få fram nya spel till nästa PAPA. Men nån seriös samlare är han då inte. Men så är det med folk med gigantiska plånböcker. Kasta det gamla och köp nytt.

KGB och LDK: Om ni börjar tänka efter så förstår ni nog själva att, med de enorma vattenmängderna som kom så är äcklet som ni talar om rejält utspätt och det som ligger på spelen på bilderna kan inte vara annat är bottensediment från floden. Hade de tänkt till lite "over there" så have de sköljt av spelplaner och glas och fått bort den mesta guckan med rent vatten, INNAN det torkade fast på spelplanerna.

Hade vattnet varit så äckligt som ni påstår så hade han inte plockat ur spelplanerna ur spelen. Då hade han troligtvis kört allt på tippen direkt.

Dan
Bally Hagman
Flippernörd
www.bally.se
För övrigt, så bör alla Dr Who spel skrotas


Tags: