Frispel

sedan 2001

WMS DMD "pre-DCS" ljud vs DCS

Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Efter att ha spelat lite TZ idag måste jag nog säga att jag tycker att DCS gjorde ljudet sämre i WMS spelen. Vet inte riktigt vad DCS innebär i och för sig?!

Men, spel som TZ, CFTBL, HS2 låter betydligt mycket bättre än DCS spelen tycker jag. Inte på samplingsfronten (samplade ljud/citat låter ju rätt förskräckliga), men ljuden för jackpottar etc. är ju helt överlägsna allt de hittade på för DCS spelen.

Jag undrar lite hur ljudet fungerar i de här "icke-DCS" spelen. Jag tycker att det låter som om de använder sig av något eget ljudchip (med vissa fördefinierade ljud och instrument) för musik och vissa ljudeffekter eftersom det oftast låter kristallklart. Medan samplingarna i dessa spel ju oftast är av riktigt, riktigt dålig kvalitet.

Är det så att när DCS kom använde de sig av någon form av komprimerat ljud (a la MP3) och kunde på så sätt använda sig av i princip vilka ljud som helst?! Om det nu inte var så tidigare också, vilket jag defintivt inte tycker att det låter som.


Uddis

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 253
    • Visa profil
  • Stad: Visby
Jag tror att DCS står för Digital Comprest Sound.
Åtmnstone är det något däråt...

Alla flipperspel sen dom blev elektroniska har ett synt-chip. (jag vet inte hur det är med Sterns..)
På de första (elektroniska) spelen användes bara synt-chipet för alla ljud. Ballys första med samplingar hette squalk and talk. Ljudkvaliten på dessa är kanske inte HiFi om man säger...
System 11 spelen hade ett nytt ljudkort och där är samplingarna ganska sunkiga.
När väl WPC spelen kom blev det helt ok ljud. (Funhouse och The Machine osv)
Kanske tröt fantasin när det blev plats för fler samplingar på DCS spelen.


wpcmame

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 101
    • Visa profil
  • Stad: Huddinge
pre-DCS ljuded använder 3 olika ljudchip.
1. En vanlig D/A omvandlare för att spela samplade ljud. Eftersom det finns begränsat med minne på ljudkortet så används det bara för korta ljudeffekter (pling, bong, pang etc).

2. Ett talchip (HC55516) som använder en speciell typ av komprimering. Komprimeringen
går i princip ut på att varje bit anger om ljudet skall gå upp (1:a) eller ner (0:a).

Både D/A och talchippet använder ganska låg samplingsfrekevens för att spara minne. Har för mig att det är i storlekordningen 4-5KHz.

3. ett musikchip (YM2151). Musikchipet kan spela flera olika toner samtidigt och man kan styra vågformen på flera sätt. Commodore64ans SID fungerar på ungefär samma sätt.

DCS-ljud består enbart av komprimerade samples (16bit, 32KHz). Komprimeringen är av MP3 typ men den använder en annan transform så det går inte att spela dcs ljud med en mp3 spelare (vilket går med Capcom ljud).

Värt att notera är också att med undantag av Pin2000 och spelet Jokerz! så är alla Bally och Williams spel mono!

En annan intressant sak är att TZ var tänkt att använda DCS ljud men men DCS-kortet blev inte klart i tid. De flesta ljudeffekterna var redan klara när man beslöt att använda det gamla kortet. För att spara tid så samplade man helt enkelt bara ned många av ljudeffekterna så TZ använder D/A chippet mer en andra spel med samma hårdvara.


Tags: