Frispel

sedan 2001

Årets favoriter till SM-titeln?

callebe

  • Sr. Member
  • ****
    • Antal inlägg: 309
    • Visa profil
  • Stad: Göteborg
Jag undrar just varför ingen tror på mig?! Kan det vara för att jag kammade hem 1:a jumbopris i Lidköping - överlägset? Jaja. Jag får väl ringa och kolla med mamma...


:-D


iceman

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1200
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Ingen Sundsvallare nämnd heller, skönt att slå ur underläge!!! :-D

Min största fördel är att jag spelar på "volley", ingen direkt plan, men håller gärna kulor länge! En annan fördel är att om inte jag kan taktiken så vet ingen annan hur jag spelar heller vilket ger mig ett psykologiskt övertag! :-D

Detta spelsätt gör mig mindre känslig på vilket spel jag lirar, jag kan förlora på vilket som helst! *asg*

KUL ska det bli i alla fall! Både spelandet och att träffa lite folk härifrån!


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag själv skrev:
Klart är dock att jag inte åker till KTH för att bli tvåa.


Jag kollade precis upp priserna, och tar genast tillbaka ovanstående påstående. :-)

Ett Williams/Bally-flipper skulle vara ett utmärkt komplement till liret jag vann nere i Danmark.
« Senast ändrad: november 04, 2004, 15:24:31 av Pal »


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
MCR skrev
Citera
Håller helt klart med LDK att spellottningen är en avgörande faktor. Sätter man IFK på t ex Judge Dredd eller Indiana Jones blir han from som ett lamm. Eller mig på Fishtales, Star Trek eller No Good Gofers
Sicken tur då att vi har utökat till 4 kvalspel för att minska kvalspelslottningens betydelse. :-P


Callebe skrev
Citera
Jag får väl ringa och kolla med mamma...
Hehehe! :-D :-D Den var bra!



PAL:
Ja, jag är mkt impad av årets "prisbord"! Bra jobbat av arrangörsgruppen!


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Callebe skrev:
Citera
Jag får väl ringa och kolla med mamma...


Tyvärr, jag ringde och kollade: hon håller mig som favorit :-D


mr mic

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1867
    • Visa profil
  • Stad: lidköping
calleb:-Djag tror på dej om du dricker massor av öl:-D:-Ddå har du en stor chans hehe:-Dvi kanske kan spela par flipper:-Ddet är du ju en fena på:-D


Bompa

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 104
    • Visa profil
  • Stad: Umeå
Jag har absolut ingen kolla på vem som är het eller inte till sm. Men jag har därimot kollat in High Score Recorden jag ser ändå MCR som en höjdare! Men jag har ingen aning hur hans tävlingsnerver är och så men han verkar ju veta vad han pysslar med det lilla jag såg av förra SM!!


Annars håller jag självklart på JOS som god kanidat på highscore listorna här i Umeå! hehe

/BOM


Svante

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2389
    • Visa profil
  • Stad: Bromma
Jorå, klart MCR är med där bland favoriterna. Mitt inlägg ovan är mest på skoj, jag och MCR har en lång historia av psykningar bakom oss :-D

Sen har MCR slagit vad i Stockholm pinball att om jag kommer före honom i SM så ska han betala 500:- till StPb:s kassa samt spela decembers månadsfinal iklädd dumstrut :-P


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Citera
Någon som jag tror har chansen att plocka fram en god dagsform är FEZ. Imponerade stort på mig i Stockholm Öppna-tävlingen.


Då såg du nog inte när jag spelade t.ex. I500. Hehe...

Ärligt talat, tror jag nog inte mer på mig själv än en 30-40 andra spelare. Det krävs ju ett helt gäng massa flyt för att man ska kunna vinna något sånt här. Det gäller nog de flesta, eftersom det inte verkar finnas någon spelare i Sverige som är så överlägsen som KME verkar ha varit förr om åren. Även om det kanske är, såvitt jag sett, en 6-8 spelare som spelar i en division , eller åtminstone en halv division över de flesta andra.

Sen ska man komma ihåg att vanligt klassiskt "highscore"-spelande är en ganska annorlunda form än den här typen av tävlingsspelande. Det blir en helt annan sak när man kan luta sig tillbaka mot (ofta) ett oändligt antal möjligheter till Extra Bollar.

Om man kunde beräkna poäng/boll på många av mina (och andras) highscore skulle de inte se lika imponerande ut.

Det krävs, förmodligen, "bara" ett riktigt jämnt spel under Flipper-SM för att ha chans att ta hem det.

Någon med *alldeles* för mycket tid över kanske skulle kunna beräkna med de lägsta möjliga poängen man kunde vunnit flipper-sm 2003 med.

Dvs. vilka poäng hade räckt för att kvala in? Då kanske man lämpligtvis kan ta de tre spel med lägst (detta är ju högst subjektivt) kvalpoäng och kolla.

Sedan kan man ju kolla in de "sämsta" finalgrupperna (återigen... subjektivt).

Missförstå mig inte nu. Jag försöker inte på något sätt säga att det skulle ha varit "lätt" (jomenvisst) att vinna Flipper-SM 2003. Men, det skulle vara intressant att se vad man, teoretiskt sett, hade kunnat klara sig hela vägen på.

Det svåraste av allt med flipper är förmodligen att spela stabilt, och all heder till de som lyckas med det. Jag lyckas aldrig, och kommer nog aldrig att lyckas med det.


MCR

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2214
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
FEZ vilja är min lag!

Såhär hade enklaste vägen till SM-vinst förra året kunnat se ut (om man haft tur med lottningen). Alltså, de poäng som krävdes om man skulle gå "lättaste" vägen och fick spela i de poängmässigt sämsta grupperna.

KVAL:
t ex
9M på SS
118M på IJ
74M på TAF

eller

666M på ToM
3.15B på AFM(1)
och sedan sist på vilket spel som helst

16-DELSFINAL:
1.5M på MM, 2.7M på SS, 776M på AFM

8-DELSFINAL
28M på CFTBL, 1.1B på AFM,  176M på TZ

KVARTSFINAL
81M på TZ, 436M på DM

SEMIFINAL
495M på DM, 38M på CFTBL

FINALEN
41M på TZ, 968M på AFM, 348M på CFTBL
« Senast ändrad: november 09, 2004, 06:43:22 av MCR »


kniven

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1270
    • Visa profil
  • Stad: Träslövsläge
Tack vare denna eminenta statistik så har mitt hopp tänts något... :-D


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
Först ska man ju tänka på att de flesta spelen var otrolig svårt inställda... men...

Intressanta siffror det här. Tackar, Mats. Det hade ju iofs. krävts en otrolig tur för att kunna klara sig igenom med dessa poäng då.

Men, poängen (!) är ju den att det kanske inte krävs några fantasi-poäng för att kunna vinna. Har man nerverna under kontroll och kan göra genomgående ok kulor kan det räcka väldigt långt.


Borttagen

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 0
    • Visa profil
MCR: vågar man fråga om hur den svåraste vägen till vinst kunde sett ut också?


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Så här går matchen för de omnämnda:

TAG: Plats (poäng)

TFF: 4 (323)
KGB: 5 (314)
MCR: 6 (313)
F L: 7 (307)
PAL: 8 (307)

Jämna skägg alltså, och väldigt små poängskillnader. Skillnaden mellan 323 och 307 är ungefär samma som skillnaden mellan en förstaplacering och en andraplacering på ett spel.

Samtliga som hittills har kvalat har mao infriat förväntningar så här långt, även om jag personligen gärna hade vänt uppåner på listan ovan...

I morgon kliver IFK, FEZ, MAG, JOE, S P och S B in på banan. Spänningen blir olidlig.


EDIT: Hoppsan! Jag glömde ju Reidar, hur jag nu kunde göra det! Naturligtvis ska han vara med ovan.
« Senast ändrad: november 13, 2004, 14:34:39 av Pal »


Pal

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1760
  • I speak TCP/IP
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Jag vet inte riktigt om hela kvalomgången ännu är inmatad, men om så är fallet så har nämnde Reidar stannat på plats 22. Med två kvalomgångar kvar att spela, så verkar det ganska troligt att han därmed kommer att få spela extrakval på söndag morgon.


Tags: