Frispel

sedan 2001

Shoppa spel

ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Nu var det iofs säkert 3 månader sen jag var in på kåren sist, men då hade de inga spel tyvärr.


Pinballark

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1116
    • Visa profil
  • Stad: Kalmar
Hej ACE!
En del av svaren kommer du att få via Mats och min kommande DVD.

Stefan


Bonden

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Fagersta
Har en fråga ang shopping.. När ni nu shoppar ett spel, rycker ni precis varenda detalj? Jag har rensat spelplanerna upptill (pistol poker) och rengjort/putsat.. men jag har inte rensat bland kablagen på undersidan/lödit om.. gör ni det?

Ska byta gummin på alla ställen och lampor där det är trasigt och nya bolls.. ska man byta mer?

/Matte


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Jag har plockat bort det mesta utom metallposterna och bumprarna. Det tycker jag räcker för att komma åt och göra rent överallt på spelplanen. Jag tänker inte göra så mycket åt undersidan av spelplanen annat än där det är lätt att komma åt. Det enda jag gjort är att skruva bort några lamphållare för att komma åt att fixa några inserts.

Vad gäller lampor skulle jag råda dig att byta till nya lampor på de ställen som är svåra att komma åt, även om de funkar nu. Inte så kul om flashers och GI-lampor slutar funka några veckor efter att du shoppat klart om man nästan måste göra om hela proceduren för att byta lampor.

För övrigt kan jag säga att för att få bukt med uppstickande inserts funkar hårtork och hammare        alldeles utmärkt. Fast polaren tittade snett på mig när jag sa att jag måste förbi Clas Ohlsson för att köpa en hårtork till mitt flipper
;-)


Bonden

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Fagersta
Hehe, jo det låter lite underligt med hårtork till flippret för den oinvigde ;)

Tackar så mycket för tipzen, ska genast beställa otalet lampor!

/Matte


Purre

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2004
    • Visa profil
    • Flippergubben
  • Stad: Sollentuna
När vi shoppar spel brukar vi ta bort alla lampkort på undersidan av spelplanen och tvätta av dem. Har dessutom tagit för vana att tvätta ur kabinettet med såpa och där det går, tvätta av undersidan av spelplanen. Det gör verkligen skillnad, det tar betydligt längre tid för spelet att bli skitigt igen då det damm som annars finns i kabinettet gärna virvlar runt i spelet när det är påslaget (statisk elektricitet och ganska hög temp).

Bumperrenovering hör också till standardprocedurerna vid shoppning då wafers och bodies inte sällan är sönderslagna.


Bonden

  • Newbie
  • *
    • Antal inlägg: 17
    • Visa profil
  • Stad: Fagersta
Åkaj, smart! Har dammsugit/tvättat insidan av kabinettet men inte lyft bort lampkorten, bortsett från de som satt i vägen för "droptargetsarna".. har dock waistat en hel burk med luft under spelplanen och på lampsocklar, ja tom i playfieldglasets lister ;)

Aptrevlig hobby det här.. måste nog skaffa ett flipper till så man kan spela mellan varven.. Man hinner tyvärr inte göra så mycket om dagarna då arbet/flickvän/toabesök/mat ect tar upp största delen av tiden *suck*

/Matte


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Upptäckte just att det dykt upp en guide som mer specifikt riktar in sig på hur man reproucerar dekaler. Den finns här.

I datorn kan man väl förfara på samma sätt som när man reproducerar plaster (min guide), men det kan ju vara annorlunda när man ska få till själva dekalen, eftersom man ju till plasterna använder genomskinlig film.
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


LDK

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 2266
    • Visa profil
  • Stad: Uppsala
Måste bara passa på att berömma Grandelius för den mycket välgjorda guiden om hur man reproducerar plaster! Snyggt jobbat!


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Tackar för det!
Tyvärr har jag dock insett att den inte är sä heltckände när det kommer till lite nyare spel. Mest eftersom de inte alltid har konturer runt alla färger.
Får väl återkomma med en kompletterande guide om detta så småningom. Om jag nu lyckas med konststycket att köpa in och frakta hit ett flipper snart borde det ju gå att ordna. :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Båda guiderna blir säkert till hjälp! Om nu bara tomten kunde komma med min scanner/skrivare....


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Upptäckte idag att det finns ett dekalkit för Taxi på ebay. I och för sig verkar det vara repro, och man måste ju köpa alla dekaler, men i alla fall...
Om du inte orkar göra egna alltså :-)
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Heh, snacka om ödets ironi. Igår blev jag klar med reproduktionen av departure ramp dekalen efter 2 dagars slit i photoshop. :-o Det enda som återstår är att skaffa plastfilm och skriva ut den och eventuellt matcha om färgerna.

I och för sig så saknar jag också "sky taxi"-dekalen som sitter uppe i vänstra hörnet på vänstra rampen, och den ingår ju i setet. Fast 25$ för en enda dekal känns lite surt. Har du Sky taxi-dekalen på ditt spel? I så fall, skulle du kunna tänka dig att ta ett foto på den och skicka till mig? I så fall kan jag göra en egen repro av den också.

Till sist, en eloge för din guide! Även om jag inte följde den till punkt och pricka så var den till stor hjälp.


Grandelius

  • Hero Member
  • *****
    • Antal inlägg: 1514
    • Visa profil
  • Stad: Stockholm
Förlåt! Skulle inte ha sagt något :-)
Men det är ju roligare att ha gjort det själv kanske... :-)

Jo, jag har den dekalen. Ska försöka ta ett kort som går att använda.

Vore kul att se några bilder på ditt Taxi när allt är klart!
Mighty Leader of the Junk Yard Fanclub


ACE

  • Full Member
  • ***
    • Antal inlägg: 247
    • Visa profil
  • Stad: Sundsvall
Så var det bara nån timme kvar till man kunde börja spela sitt nyshoppade flipper, eller så trodde jag i alla fall. Nu är det så att min nya repro-ramp är 2-3 ggr så tjock som originalet vilket säkert är bra för hållbarheten, men desvärre innebär det att när jag ska montera den så når inte metallblecket ned till spelplanen eftersom rampen är för tjock. Se bild: Rampjävel

De alternativ jag kan komma på för att åtgärda problemet är följande:

1. Fila ned undersidan av rampen. Blir ju inte snyggt men det funkar väl.

2. Karva ut en bit av träet under rampen så att den får plats.

3. Förlänga metallblecket med ytterligare metallbleck så att den får kontakt med spelplanen. Detta eller att tvinga ner befintligt bleck mot spelplanen verkar inte bra för jag har en känsla av att det kan innebära mer en sorts bakvänd backhoppning än rampåkning när kulan kommer susande.

4. Hämta yxan och göra kaffeved av skiten.

Nån som har tips? Helst något som inte resulterar i nr 4.